/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Hjemmeside links i FF ???
Fra : Line99
Vist : 581 gange
50 point
Dato : 08-11-08 09:00

I browseren Internet Explorer da kan jeg genfinde mine links til gemte hjemmesider i foretrukne: C:.. Documents and Settings \ <lock-in-navn> i stjerne ikonet Foretrukne, og det er derfor meget let at lave backup !

Men hvordan gør jeg i Firefox - HVOR /HVORDAN laver jeg backup af de hjemmesider som jeg har gemt???

Håber I forstår mit spørgsmål - ellers spørg

Håber at I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-08 10:55

Hej Firefox er nem nok når man ved hvordan, klik på Bogmærker, klik på fanen Funktioner klik på Eksporter HTML og vælg et sted at gemme, når du vil bruge sikkerheds kopien, så er det den anden vej Importer HTLM

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-08 10:58

Om igen, jeg er ikke helt vågen endnu; Klik på Bogmærker - klik på Arranger bogmærker - klik på Funktioner - klik på Eksporter HTLM, så er det vist rigtig denne gang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-08 11:03

Først ville jeg kopiere mappen Bogmærker som jeg var vant til fra Internet Explorer: http://www.kandu.dk/Spg117829.aspx men ovenstående metode er nemmere

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:04

Hej O.V.N

Hvor er det herligt at du hjælper

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:09

Det ser ud til at jeg har fået 'exporten' til at virke

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 08-11-08 11:11

Hej Line99 Kandu er videndeling, har vi lært noget så deler vi det med andre.
Velkommen hos os andre Kandu brugere og god weekend

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:11

Jeg kigger lidt på det link du lagde...
men i :
C:\Documents and Settings\username\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\g0c5iz4z.default\bookmarkbackups\
kan jeg ikke finde APPLICATION DATA !!

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:16

Tak for velkomsten - håber også at jeg kan være til nytte

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-08 11:24

Jeg tror du skal ændre mappe indstillinger, Vis skjulte mapper og filer skal være slået til, du kan finde mappe indstillinger under Funktioner i en hvilken som helst mappe, når jeg skriver tror, så er det fordi jeg i øjeblikket er på med Firefox på en Linux computer, der er tingene lidt anderledes

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:28

Hej igen

Nu har jeg siddet og forsøgt mig frem, og den sti som Klaudi skriver i linket kan jeg ikke få til at passe med noget som helst !!

Til gængald har jeg i C:\ Programmer\ Mozilla Firefox \ defaults \ profile --- fundet "bookmarks" fil på 7kb - mon det er den der skal backuppes og derefter importeres ???

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:29

Du jeg kigger lige på om der skulle være noget med skjulte filer !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-08 11:34

Applikations data er en skjult mappe, så hut jeg visker

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:41

Hvis det er "bookmarks" jeg skal finde - så har jeg fundet den under stien:

C:\ Programmer\ Mozilla Firefox \ defaults \ profile -- "bookmarks"

og

har også fundet den på skrivebordet, som var det sted jeg i første gang eksporterede til

(det ser ikke ud til at jeg har skjulte filer ?!?!?!) Mon ikke jeg har fundet det jeg ledte efter, nemlig: "bookmarks" ??

ØØØØØØØØØØhh

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:49

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:55

O.V.N. jeg satser på at det var filen "bookmarks" der slulle ledes efter - som nu er fundet - TAAAAK!

Så mangler jeg bare at forsøge mig udi "import" og det vil jeg forsøge lidt senere i dag når jeg har fået lavet noget andet backup først - Tusinde tak for din hjælp

(det ser ud til at den sti fra Klaudi siger noget om bookmarksbackup,
C:\Documents and Settings\username\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\g0c5iz4z.default\bookmarkbackups\
og det er nok heller ikke det jeg skal lede efter, men bookmarks!)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 11:56

Endnu engang - mange tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-08 12:04

Selv tak, jeg er langt fra sikker på at det er den rigtige Bookmarks du har fundet men nu gør du mig så nysgerrig at jeg bliver nødt til at starte en Windows computer, vender tilbage om lidt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-08 12:28

Det er den forkerte Bookmarks du har fundet, den du har i C - Programmer - Mozilla Firefox og så videre. det er den som er når du har installeret Firefox og har ikke nogen af dine personlige bogmærker, du SKAL have vist skjulte filer og mapper, så kan du finde den rigtige under: C:\Documents and Settings\Line99\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\9pnscy46.default og det er Bookmarks du skal kopiere, ikke Bookmarks backup

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-11-08 16:29

æææææææææææ O.V.N

hvornnn er det lige at man 'viser skjulte filer'

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-08 17:25

Du kan ændre mappeindstillinger mappeindstillinger fra en hvilken som helst mappe (og fra Kontrolpanel også) for eksempel Denne computer, op for oven og klik på Funktioner, klik på Mappeindstillinger, klik på fanen Vis, gå ned og flyt prik til Vis skjulte filer og mappe, slut af med Anvend og OK, så kan du bladre videre gennem mapperne og frem til Firefox Bookmarks som du skrev oven for

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-11-08 01:49

Hej O.V.N. nu kører det bare alt sammen

Jeg har 'fundet' skjulte filer
Jeg kan exportere og importere

-- Igen rigtigt mange tak for din hjælp

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-08 02:10

Selv tak og det har så holdt dig vågen til nu, langt over småpigers sengetid

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-11-08 21:51

Næææ O.V.N. helt sovet i timen har jeg nu ikke! Jeg kom desværre til at tænke!!!

f.eks. har jeg tænkt… fordi jeg får jo to forskellige FILER !!!
se her: http://peecee.dk/upload/view/139441

i FF > Bogmærker > Arranger bogmærker --
"da fremkommer ARKIV"...
i Arkiv > Funktioner > -- "her ligger 4 valgmuligheder"...
-Sikkerhedskopier
-Gendan
Importer HTML
Eksporter HTML

Hvis jeg vælger > Sikkerhedskopier,
da dannes denne:
Øverst i billedet: *.json filerne (Bogmærker 2008-11-09.json)

..hvorimod..

hvis jeg vælger > Eksporter HTML,
da dannes denne:
Nederst i billedet: Bookmarks (=er den med ikon ff på)

SPØRGSMÅL ??
1) Hvad / hvorfor f o r s k e l l e n ??

2) Hvis jeg skal bruge det til backup systematik som jeg er ved at udfinde, hvilken fil skal jeg så bruge øverste eller nederste i billedet - eller er det hips om haps - hvis jeg bare h.h.v. gendanner eller importerer ??

3) hæ, hæ - det ender sq nok med at jeg tager en af hver

4) I øvrigt har jeg tænkt på at gemme (=backuppe) hele mappen: PROFILES
(herfra: C:\Documents and Settings\Line99\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\9pnscy46.default)

5) Og endeligt er der MÅSKE (??) også muligheden at omdøbe stien til mappen: PROFILES og simpelthen lægge den f.eks. på skrivebordet, hvor jeg har EN mappe, hvor jeg gemmer ALT i og kan backuppe fra ?!?!

Hæ, hæ, hæ MEN det fører nok for vidt, at trække på dig til alle mine nu næsten nye spørgsmål, så det kan være jeg simpelthen stiller et nyt spørgsmål, senere også når jeg selv orker at følge med !

Nå men nu må vi se, jeg ville bare give dig en tilbagemelding – for det kunne jo være, at du også syntes at det var sjovt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-08 22:46

Den øverste JSON filen er sikkert den korrekte måse at sikkerheds kopiere på, jeg må indrømme at jeg har en af hver, bare for en sikkerheds skyld når du importerer HTML så kommer der en ekstra mappe med importerede Bookmarks, hvis du gendanner sikkerheds kopien JSON så overskrives alt der i Bogmærker med indholdet i JSON filen, du kan også bruge sikkerheds kopien JSON til at få de samme bogmærker på flere computere når du gemmer filen for eksempel på en usb mem. stik.
Forskellen, ja hvordan forklarer jeg det, HTML filen med Firefox logo kan åbnes af Firefox så den ligner en internetside med en masse links (kan bruges som startside) den kan også importeres af Firefox men danner en ny mappe som indeholder dine gamle Bogmærker. JSON filen er en tekst fil som har den egenskab at den overskriver ALT i Bogmærker og Bogmærker bliver som de var da du sikkerheds kopierede, de nye tilføjelser bliver slettet hvis du forsøger med en gammel fil.
Det er nemt at lægge en genvej til en mappe som du vil kopiere en gang imellem, du bladrer frem til mappen og markerer den (ikke åbne kun markere) højreklik og Send til, vælg Skrivebord (opret genvej) så kan du fra skrivebordet lynhurtig åbne den ønskede mappe og markere alt indhold og kopiere indholdet til et sikkert sted, jeg bruger metoden til backup af mine Outlook Ekspress mapper. Og nu vi er i gang med at lege, det mappe ikon som bliver lagt på skrivebordet kan gøres lidt mere sjov ved høre klikke og klik på Egenskaber, klik på Skift ikon, hvis det er Firefox så kan du bladre frem til C - Programmer - Mozilla Firefox og finde en fin ikon, det kan du gøre med alle dine genveje på skrivebordet, mest interessant er det med dem man selv har oprettet og som har en kedelig ikon, husk også at Omdøbe genvejen så du kan se hvad den fører til, den lange adresse som er til mappen er ret intet sigende.
Har du lyst til en nem måde til at lukke Windows ? Højre klik på et tomt sted på skrivebordet, sæt musen på Ny og kør hen og klik på Genvej, i tekst feltet skriver du: C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe klik på Næste og på Udfør, den genvej ser også kedelig ud men røde Windows lukke ikon er i den første mappe du åbner når du vil skifte ikon, højre klik Egenskaber Skift ikon: %SystemRoot%\system32\SHELL32.dll marker den ønskede ikon og klik OK og klik Anvend og OK, husk at Omdøbe også, hvis du bruger Hurtigstart så kan du trække genvejen derned, så er det fremover bare en enkelt klik på den røde ikon, så slukker computeren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-08 22:50

Citat
5) Og endeligt er der MÅSKE (??) også muligheden at omdøbe stien til mappen: PROFILES og simpelthen lægge den f.eks. på skrivebordet, hvor jeg har EN mappe, hvor jeg gemmer ALT i og kan backuppe fra ?!?!
øhh har du hørt om computere som går ned og ikke kan startes igen ? Jeg ville nu vælge et mere sikker sted som backup, for eksempel en anden partion på harddisken eller brænde en CD eller i det mindste en usb mem. stik

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-08 00:24

Jeg skrev forkert da jeg forklerede om genvej til at slukke, den rigtige tekst er her
Citat
%windir%\System32\shutdown.exe -s
hvis du vil have computeren til at slukke hurtig skal du i stedet for skrive
Citat
%windir%\System32\shutdown.exe -s -f -t 00
du kan forsinke lukningen ved at ændre de to nuller til sidst, de angiver det antal sekunder der går før Windows lukkes

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 10-11-08 17:08

Hej O.V.N

Det er simpelthen storartet

1) Nu har jeg lavet den mest cool shutdown – meget, meget glad for den!!
Og nej - den kendte jeg slet ikke. Jeg prøvede først med din første opskrift, og troede at det var min sikkerhedspakke der forbød afviklingen. Men nu kører det bare perfekt!! (Har selvfølgelig taget den hurtige). Og jeg har faktisk ønsket at der var en funktion som denne!!! Nogle gange har jeg snydt med nedlukning - simpelthen ved at afbryde strømmen på vægen!

2) Mht. backup er vi helt enige i at det skal ud på en ekstern enhed (usb, cd etc.etc.). Jeg udtrykte mig nok bare lidt sparsomt. Men rigtigt mange tak for advarslen om ikke at klokke for meget. Det jeg pønser på er at samle ALLE gemmesteder ET sted, så man ikke skal lede 27.000 steder når der skal backup'es, men bare kan backuppe fra EN mappe, der rummer alle andre ”save”-mapper>>> TIL>>> EN bestemt ekstern.

3) I øvrigt hvis du godt kan lide IKONER, så laver jeg dem selv via PhotoFiltre, hvor jeg i rullegardinet: VÆRKTØJER, vælger at: Eksportere som ikon.

Her kan alle billedfiler omdannes. Jeg bruger meget at ”skrive” på mappernes forside, som jeg har liggende f.eks. på skrivebordet, så den består af tekst i stedet for de ens gule mappe-firkanter.

f.eks. ser mit shutdown IKON ser sådanne ud:
http://peecee.dk/upload/view/139499

I FotoFiltre gør jeg sådanne:
Jeg starter i Fil > Ny
I Ny vælger jeg: ”CD-hylstre forside”
og så papirfarven

i rullegardinet BILLEDE, vælger jeg: TEKST
i TEKST vælges f.eks. pitch (skriftstørrelse) 200
-teksten skrives-
klikkes OK
og nu kan teksten hives/ skubbes/ flyttes

når ’tekst-redigering’ er færdig da…
i rullegardinet: VÆRKTØJ vælg: EKSPORTER SOM IKON
hjemmelavede ikoner gemmer jeg ofte direkte i mappen som de skal ’prydde’, så flytter de også med når mappen backuppes.
Ikonerne indsætter jeg på mapperne, ved at..
Højre-klik på mappen
vælg Egenskaber
vælg Tilpas
vælg Skift ikon
vælg Gennemse og --find ikonet der hvor du har gemt det –
klik på ikonet og klik åben
vælg OK
vælg Anvend
klik OK
Håber at du kunne bruge det til noget – ellers må jeg gøre mig umage en anden gang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-08 18:31

Jo det kan jeg, jeg er ikke så kreativ som du, men måske vil forsøge mig med hjemmelavede ikoner

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 11-11-08 12:19

Man kan jo selvfølgelig også EKSPORTERE Egne fotos; alle billedfiler til IKONER
men det bliver let noget gnidret noget!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-11-08 15:50

Faktisk mange muligheder, du har ret med billederne det bliver vist for gnidret, men nu blev jeg lidt klogere, havde ikke tænkt at Photfiltre kunne lave ikoner, det mår prøves ved lejlighed

Kommentar
Fra : Line99