/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
AEG ØKO_LAVAMAT 86800 Update
Fra : Kunuk1966
Vist : 2530 gange
100 point
Dato : 08-11-08 04:46

AEG ØKO_LAVAMAT 86800-W
Typ A46 D AA4D 12 A
645 318 000.LP
E-nr. 914.001 134
F-nr. 127/314343

Ovenstående vaskemaskine viser fejlkode C8 efter hvilken som helst program slutter,
skyllestop blinker også. Har efterset alle slangerne, inkl. dem til niveaucontrollerne.
Afløbene er også rene. Der er lidt fejl i/på hvor kullene rører motoren. Der var
meget støv på begge printplader i bunden af vaskemaskinen, har ellers rengjort disse.
Alting kører fint, indtil programmet slutter og denne fejlkode C8 kommer + skyllestop blinker.
Kan det være det ene af niveaucontrollerne der er defekte?

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-08 11:19

FO Elektronikfejl Fejlkode findes ikke ! Udskift elektronik !

F1/C1 Ingen vandtilløb inden for 1 minut… Ingen vandtilløb inden for 1 minut… Ventil, Nivau-kontrol, båndkabel, Vindkedel/Trykkammer !

F2/C2 Lænsepumpe / Afløbspumpe Lænsepumpe / Afløbspumpe Pumpe, Afløbsslanger/system ( Niveau-kontrol kobler ikke ud ! )

F3/C3 Vand i bundbakke Vand i bundbakke Utæthed i maskinen ( Pumpe kan være kortsluttet ! )

F4/C4 Regenererings magnetventil ( Saltventil ) Fejlkode findes ikke ! Udskift ventil !

F5/F6/C5/C6 Tryksensor defekt Afledning / overslag til jord på varmelegeme/elektronik Kontrol med multimeter !

F7/C7 Varmelegeme, Varmerelæ, Sikkerhedstermostat Varmelegeme, Varmerelæ Kontroller / udskift varmelegeme / varmerelæ, Sikkerhedstermostat !

F8/C8 NTC - Temperaturføler ( Afbrudt eller kortsluttet ) NTC - Temperaturføler ( Afbrudt eller kortsluttet ) Kontroller / udskift NTC-føler !

F9/C9 Tachogenerator defekt / spulemotor blokeret Tachogenerator defekt / motorkul opslidt Kontroller / udskift motorkul eller Kontroller / udskift motor !

FA Spulepumpe eller Triac kortsluttet på print Motor-elektronik defekt Kontroller/udskift Spulepumpe/motor/elektronik !

Fb Drejeskive til omskift mellem øvre/nedre spulearm defekt Programvælger(Timer) / Niveaukontrol defekt ! Kontroller / udskift !

Fc Tørreblæser i låge blokkeret / defekt Fejlkode findes ikke ! Kontroller tørreblæser

Fd Udvidelses-enhed for luftklap afbrudt Fejlkode findes ikke ! Ventil for tørrekanal kontrolleres / udskiftes !

Fe Micro-computer defekt/død Fejlkode findes ikke ! Kontroller / udskift elektronik

Ca Fejlkode findes ikke ! Triac til motor defekt/afbrændt/kortsluttet Kontroller / reparer / udskift elektronik !

Cb Fejlkode findes ikke ! Sikkerheds-niveau påvirket 5 gange i et program-forløb Kontroller / udskift Niveaukontrol / Programvælger ( Timer )

CC Fejlkode findes ikke ! PTC føler i MOS-FET transistor defekt/afbrændt/kortsluttet Jævnstrøms-elektronik udskiftes !

Cd Fejlkode findes ikke ! Dørlås defekt / blokkeret Kontroller / udskift dørlås, båndkabel for dørlås, elektronik !

CE Fejlkode findes ikke ! Ingen vandfordeler kode/signal inden for 2 min. Vandfordeler / bruseplade udskiftes / kontroller båndkabel !

CF Fejlkode findes ikke ! Checksum fejl i E-PROM Udskift elektronik !

Fandt dette engang og gemte det

Kommentar
Fra : kanalt

Dato : 08-11-08 16:31

det burde være ntc-føler der er def. skal måle 6000 ohm ved 20grader celsius

Godkendelse af svar
Fra : Kunuk1966

Dato : 10-11-08 02:58

Tak for svaret taunusanden.