/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Digitalt TV
Fra : maxhankat
Vist : 540 gange
300 point
Dato : 07-11-08 21:51

Hej.

Når man anskaffer sig en ny fladskærm og har installeret kabel-TV i ejendommen, er der noget med at, man hos net-udbyderen, som i mit tilfælde er Yousee, skal have et kort, der skal indsættes i det nye TV-apparat. Er der nogen her, der kan oplyse mig, om det er noget man selv skal bede Yousee om at sende til en, og om det koster ekstra ud over TV-licensen?

Mvh
Joan (Maxhankat)

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 07-11-08 21:58

Hejsa!

Ja det er sandt. Du skal have en "programkort", det koster 200 kr hvert ½ år. Desuden skal du have en modtager (denne koster fra 495).

se evt. http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv_priv_tv_eksi_dpris

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 07-11-08 22:03

jeg har selv en standard boks og er godt tilfreds!

Jeg kunne dog godt tænke mig en hd-boks med optager, med denne kan jeg indstille boksen til at optage specifikke programmer samt se HD-tv (det kræver selvfølgelig, at tv'et kan modtage "ægte" HD)

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 07-11-08 22:09

Hej punkler.
Tak for dit svar.

Hvis man allerede nu kan få en fladskærm, der er forrsynet med Tuner T og C, er det vel ikke nødvendigt også at købe en modtager, når vi har kabel-TV vel?

Og kan det virkeligt passe, at fordi det nye sendesignal bliver digitalt, skal man foruden licensen også betale 400 kr. årligt for et programkort? kan man så ikke undvære programkortet og selv installerer programmerne manuelt???

Mvh
joan

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 07-11-08 22:20

jo, jeg tror desværre at det er nødvendig med en kortlæser.

Nej, du kan ikke selv installere programmerne, men du kan sige "nej tak" til digitalt tv, så vil du fortsat vil modtage analogt tv. Men ja,jeg synes også det er "unødvendige" omkostninger med programkorts afgift, men det er ikke til at komme udenom, når man vil have digitalt tv fra yousee.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 07-11-08 22:23

jeg håber ikke, at spørgsmålet er misforstået. Du BEHØVER ikke at få digitalt tv, men kan fortsætte med analogt tv, hvor der ikke er nogle ekstraudgifter forbundet. Det er blot en ekstra service yousee yder, hvis man ønsker digitalt tv.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 07-11-08 22:29

Tak igen for svar punkler.

Sagen er jo, at jeg gerne vil have en fladskærm, som er gearet til det digitale signal, der kommer om ca. et år.
Men når men har kabel-TV, er det så muligt at skifte til en anden udbyder?

Jeg kører også med netforbindelse via kabel-TV og Yousee som udbyder, og jeg mener, det er dem, der sidder på den funktion, både for TV og Internet.

Er det ikke rigtigt?
Der er vel i virkeligheden ikke andre muligheder - vel?
Undskyld jeg spørger så meget, men jeg er helt blank med alt det der.

Mvh
joan

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 07-11-08 22:34

Citat
Det er blot en ekstra service yousee yder, hvis man ønsker digitalt tv.

skriver du, men man kan vel ikke blive fri for digitalt TV fra næste år vel?

Jeg mener jo, at det er slut med at modtage anlogt TV signal fra november 2009.

mvh
joan

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 07-11-08 22:43

Hej igen punkler.

Jeg tror jeg har forsået dig.
Fordi man køber en fladskærm, behøver man ikke bestille digialt TV nu men kan vente til der udelukkende sendes digitalt TV.

Men hvis jeg køber en fladskærm nu, lægger kanalerne sig så selv på plads, når man tænder første gang for apparatet, uden at man får et program-kort?

mvh
joan

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 07-11-08 22:44

du har selvfølgelig flere muligheder.

Ja,du kan ikke få samme funktion andre steder, men flere elselskaber er begyndt at sælge både internet og tv via lysleder. Dette er dog stadigvæk forholdsvis dyrt. Dog har telia har lavet noget alla det samme med som kabeltv, men det koster ca. det samme.

Du kunne ellers:
1. skifte tvudbyder til fx. viasat, dette kræver dog parabol = ikke billg løsning
2. undlade kabeltv, dette betyder dog et nedsat programudvalg.

Den letteste/bedste løsning ville være kabeltv fra yousee sammen med en modtager. Men vent til de kommer på tilbud på yousee.dk, det sker engang imellem. Jeg fik min modtager til 599,- for ca. 1 år siden...

Accepteret svar
Fra : punkler

Modtaget 310 point
Dato : 07-11-08 22:50

Citat
skriver du, men man kan vel ikke blive fri for digitalt TV fra næste år vel?

Jeg mener jo, at det er slut med at modtage anlogt TV signal fra november 2009.

mvh
joan

Nej, yousee lukker ikke for det analoge signal, dette vil fortsætte, sikkert fordi der stadigvæk er mange, der ikke vil investere i en modtager. - men hvor længe, ved jeg ikke...

Citat
Men hvis jeg køber en fladskærm nu, lægger kanalerne sig så selv på plads, når man tænder første gang for apparatet, uden at man får et program-kort?

Ja, dette vil fungere som med en gammelt tv. Mht. digitalt tv, er det en "ekstra service" som egentlig ikke er nødvendig med mindre man ønsker et bedre billede.

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 07-11-08 22:59

Tak for svaret punkler.

Det var gode oplysninger, du gav mig, nu ved jeg da en hel del mere om det der TV-halløj.

Men jeg synes det er noget rigtig indviklet noget, og man læser så meget forskelligt om det med digitalt og analogt signal.

Men tak igen og god weekend

Mvh
joan

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 08-11-08 00:27
Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 08-11-08 00:53

Hej betonjens1.

Tak for linket - nu kan jeg desværre ikke give points for det men kan i det mindste sige mange tak.
Jeg gemme linket i mine Foretrukne.

Mvh og god weekend