/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Samme afløb ?
Fra : peters73
Vist : 2479 gange
100 point
Dato : 07-11-08 16:58

Hej

Har et afløb i bryggerset og et udenfor der tager det vand der kommer fra tagrenderne.
Spørgsmålet er om de 2 afløb sender vandet det samme sted hen ? Altså i kloaken?

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 07-11-08 17:16

Hvis dit kloak system er "up too date" løber det ikke samme sted hen. Bryggersafløbet skal i septitanken men det skal regnvandet ikke.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-11-08 17:17

Hvis du har kloakeret til rensningsanlæg hænger de ikke sammen, hvis i ikke har gør de nok det...

Kommentar
Fra : peters73

Dato : 07-11-08 17:17

Huset og kloakeringen er fra 1970 ca.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-11-08 17:18

Ja hvor skulle det ellers havne henne.
Alt det vand vi afleder hvad enten det er fra afløb eller tagrende havner da i kloaken.
Det gør det da her hvor vi bor.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-11-08 17:21

Jeg mener ikke gulvafløb løber i septiktanken,
sæberester o.l. ødelægger floraen (forrådnelsen ) i tanken..

Kommentar
Fra : den_bedste30

Dato : 07-11-08 17:41

hjemme hos os har vi en forbindelse til regnvand som løber til en sø/å og så en til hus vand der løber til et rensnings anlæg

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-11-08 18:09

I dag skiller man de to afløb af.
Regnvand i et afløb og andet vand fra huset i et andxet afløb til rensningsanlæg.
Der er steder hvor man ved ombygning skal ændre afløbvet hvis der er to forskellige afløb i vejen, men det er forskelligt fra kommune til kommune.

hawaii7

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-08 19:02

Det har ikke nødvendigvis noget med komunengrænser at gøre, men med afløbsfirmaet.. Det er ikke alle steder kommunalt.

I huse af den alder er det almindeligt at afløbene samles i en samlebrønd, og derefter går i en samlet ledning til hovedkloakken.

Afløb fra tag , bad og køkkenvask samles ofte i en "køkkenbrønd" med fedtfilter og grusfang, inden det går til samlebrønden.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-11-08 19:17

Hey hallo

Det er DER INGEN af os som kan svare på! det kræver at man kan se det ved selv syn!!!!!!

Siger ikke at nogen ikke har ret men da vi ikke kan se det, ved vi ikke hvem der har ret! Så hvis du har brug for at vide det må du enten selv til at lukke brønde op og hælde vand i eller også må du ha fat i en aut. kloakmester/spuler-slamsuger/tv-inspektionsfirma...

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 07-11-08 19:24

Ud og løft brønd dækslet, hæld vand i bryggerset og se hvor vandet kommer ud derefter i det andet afløb, så kan du med selvsyn se hvor det løber hen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-08 19:26

express har selvfølgelig ret.

Jeg skrev også kun hvad der var almindeligt for byhuse af den alder.

Det med septiktank er kun for bonderøve.

Men nedsivningsanlæg ( faskine) for regnvand, kan forekomme i villakvarterer.

Kun ganske få områder har adskilte afløbssysteme for mere eller mindre forurenet vand.

Kommentar
Fra : peters73

Dato : 07-11-08 19:31

det er tænkeligt der er en faskine i det afløb fra tagrenden, men kan man tilslutte afløb fra en vaskemaskine i det afløb så?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-11-08 19:34

Citat
det er tænkeligt der er en faskine i det afløb fra tagrenden, men kan man tilslutte afløb fra en vaskemaskine i det afløb så?

NEJ! Det må du IKKE.... Det er kun tilladt at nedsive regnvand direkte uden nogen rensning( dog helst med sandfang( for at ikke få på puklen )

Og du må KUN selv lave regnvand nedsivning, ALT andet kræver en aut. kloakmester!

Kommentar
Fra : peters73

Dato : 07-11-08 19:37

Hvordan kan det være ? Vandet løber fra det afløb fra tagrenden ud i kloaken, dog med forsinkelse.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-11-08 19:44

Nu skal vi lige ha nogle begreber på det rene

Faskine er et "hul" i jorden som er fyldt med grus eller en netfaskine, hvor vandet oplagres og siver ud i den om liggende jord!

Kloaken er spildevand, d.v.s. af det er det rør som føre vand(og "klumper") til enten rensningsanlæg/septiktank....

Hvad mener du når du så siger vandet løber i kloaken? Og hvor ka du se dette??

Kommentar
Fra : peters73

Dato : 07-11-08 19:51

Tror jeg er en god ide

Jeg har åbnet brønddækslet og kan se at der er en del rør i brønden, alt efter hvilket toilet eller vandhane jeg bruger i huset kan jeg se der kommer vand ud i brønden gennem et af de rør der er dernede. Når jeg så hælder vand ned i det tagrende afløb kommer vandet også ud nede i brønden af et andet rør, men det løber lidt langsommere ud synes jeg.

Har jeg gjort mig forståelig ?

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-11-08 20:47

Hvis du bor i en mindre landsby eller ude på landet, er det heller ikke sikkert at der er rensningsanlæg. Så løber det hele sammen i samlebrønden (efter lokummet har været igennem septiktanken) og ud i enten en siveledning eller et andet sted i naturen

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-11-08 21:12

Citat
Jeg har åbnet brønddækslet og kan se at der er en del rør i brønden, alt efter hvilket toilet eller vandhane jeg bruger i huset kan jeg se der kommer vand ud i brønden gennem et af de rør der er dernede. Når jeg så hælder vand ned i det tagrende afløb kommer vandet også ud nede i brønden af et andet rør, men det løber lidt langsommere ud synes jeg.

Ja så løber det hele sammen d.v.s det er et fælles system Så er spørgsmålet om du et tilsluttet offentlig kloak eller som mokof er inde på en form for nedsivning?

Grunden til at du synnes det løber lidt langsommere, er sandsynligvis på grund af vandlås i tagbrønden, muligvis også den er delvis stoppet til...

Kommentar
Fra : peters73

Dato : 07-11-08 21:37

Ah ok, jamen så burde der ikke være noget ivejen for at slutte vaskemaskinen til det afløb. Er tilsluttet normal kloak og ikke nogen form for nedsivning.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-11-08 23:16

Citat
Ja hvor skulle det ellers havne henne

Det sagde jeg jo fra starten.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-11-08 23:53

Rigtigt du slutter bare vaskeren til den kloak da du jo har et-strenget system

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-11-08 07:17

sunoswitch

tror du det er et radiatorsystem (( et-strenget system

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-08 07:23

I princippet ikke, men du må jo bare ikke selv lave det da det er kloakmester arbejde eller en vvs mand, men jo det ka da lades sig gøre også selv, hvis man ved hvad man gør, for Hvis, du gør det forkert kan du i værste fald risikere at ved en senere rørskade at forsikringen IKKE vil dække noget... Men risiken er ikke stor....

Hvordan du skal lave tilslutning kan jeg ikke sige uden at ha set det afløb du bil koble på...

Godkendelse af svar
Fra : peters73

Dato : 08-11-08 10:12

Tak for svaret Ekspress105. Jeg kaster mig ud i det

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-11-08 19:52

Velbekommen sku det være en anden gang...