/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
undervognbehandling
Fra : Hvidtiger01
Vist : 1635 gange
60 point
Dato : 07-11-08 15:53

Hejsa..

Vi købte en sprit ny bil her i januar i år hos ford. Nu er tiden kommet til et 20.000km eftersyn. Tænkte også på, at få undervognsbehandlet den for første gang, hvilket er halv dyrt har jeg fået at vide. Har snakket med nogle stykker som jeg kender, som siger at helt nye biler ikke behøver at blive undervognsbehandlet de første par år, nogle gange 4år.. Ikke fordi det gør noget hvis man får det gjort, men det behøves ikke når den er så ny. Er det rigtigt at jeg sagtnes kan vente med at få den undervognsbehandlet uden der sker noget?

Mvh
Hvidtiger

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 70 point
Dato : 07-11-08 16:09

Nu er der jo noget med, at der sikkert er en rustgaranti på en ny bil.....og for at den skal dække hvis der kommer rusttæring i bilen, kræver det nogen forskriftsmæssige foranstaltninger og forebyggelser.

Så medmindre det fremgår af købspapirerne på bilen, bør du spørge forhandleren hvad der foreskrives af rustbeskyttende foranstaltninger..

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-11-08 16:11

Hej.
Har lige kigget lidt på nettet.
Man anbefaler at der startes en behandlign op i løbet af bilens første "leveår" og denne gentages med 3 års mellemrum.
Så ja jeg ville da gøre det nu inden sne og salt flyder på vejene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-08 16:35

Når du spørger en forhandler , siger de fleste at det er unødvendigt.
Når der så efter 3 til 5 år er rust i døre, paneler og skærme, siger værkstedet at det er indefra eller udefra, og ikke dækket af garantien. Desuden siger de at du bare kunne have ladet den rustbehandle i tide.

Sørg for at få rustbehandle inden for det første år. Måden og den omhu det gøres med, betyder mere end det produkt, der bliver brugt.
Det er også vigtigt at bilen er tør , helt ind i aklle sprækker ved samlinger inden behandlingen. Den kan ikke gennemtørre på en halv time over en varmluftrist.

Så få den lavet i den tørre forårstid, når vintersaltet er skyllet af. Brug et firma, som ikke starter med våd vask.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-11-08 16:37

Du skal lige holde for øjet, hvilken forhold bilen befinder i til daglig.
Som pia skriver, så kan man aldrig gå for tidligt i gang med at vedligeholde.
Der er jo ingen garanti for, at en undervognsbehandling er perfekt, selv om det umiddelbart ser sådan ud.
Jeg har en onkel, som købte en hel ny kadet, og den var rustbeskyttet. Men i løbet af to år, var den kraftigt angrebet af rust. - Nu boede han hele sommeren i sommerhus ved stranden, og den saltet havgus som var der, var årsagen til at det gik så hurtigt.
Så hellere give den en gang for meget end en gang for lidt.
FORD er en af de modeller, som er ret modtagelig for rust. Det har noget at gøre med det kulstof indhold der er i de plader som bilen er lavet af.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-11-08 17:07

Du skal helt klart få den behandlet i en fart.

Jeg købte selv en ny Ford i Maj måned. Den var undervognsbehandlet inden jeg fik
den leveret.
Og det er rigtigt som severino skriver. Ford har en tendens til at ruste.

Jeg harsom sagt fået den behandlet, og nu er der 18 års rustgaranti på.
Den skal bare behandles hvert tredie år fremover. Dette koster ca. 3000- 3500 kr.

mvh

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-11-08 17:17

EN bil kan ikke hurtigt nok blive undervognsbehandlet. De gennemtærede undervogne jeg gennem
mange år har set,har fået mig til at behandle min egen hver sommer. Det skal siges at mit værksted
også omfatter udstyr til det. Mvh. K.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-11-08 17:19

Hver tredie år er ikke altid nok, for det kommer jo an på, vejbelægningen der køres på til daglig.
Køres der meget på belægning af grus, sten eller skærver, så kan det ikke undgås, at deropstår en større slidtage, end ved en københavnerbelægning.
Opslag af løs vejbelægning, kan nemt prikke hul i rustbeskyttelsen. Er der først hul, så er der også adgang for rustangreb.

Jeg er så heldig, at jeg har en grav i garagen, så jeg en gang om året, selv kan give bund og skærmkasser en overhaling. Det koster ikke mange penge, hvis du selv kan lave det, og har muligheden og remedierne til det.
Ellers kan jeg godt se at det kan koste en del mere; timelønnen er rmlig stor på sådanne værksteder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-08 21:54

Kun få biler er ordentlig behandlet fra fabrikken. Og som udgangspunkt især ikke billige biler (og Mercedes).

Såehh lad den få en omgang. Min bette øse (af fabrikat som ellers gerne vil rådne) er nu 15 år og ved at være temmelig nedslidt. OG absolutely 0 rust. Har fået behandling siden den var lille.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 07-11-08 23:51

Hej alle i bilejere.
Har på et tidspunkt læst om en undersøgelse i Sverige om at koldpresset linolie skulle være ligeså godt som den dyre undervognsolie. Er der nogen der har en mening om dette. Hvis det er sandt er linolie vel at foretrække p. gr. miljøet og en selv hvis man selv udfører arbejdet.
poul

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 08-11-08 09:49

Ok.. Så må jeg hellere få den behandlet. Hvad med et suvo center, kan de anbefales? Har hørt at man ikke skal få det gjort hos en forhandler da det er meget dyrere. Fik anbefalet suvo. Men da jeg jo alligevel skal have et eftersyn på bilen kan jeg vel lige så godt få den behandlet der eller hvad?

Hvidtiger

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 08-11-08 09:53

Lige et helt andet spørgsmål. Er det rigtigt, at man kan høre forskel inde i kabinen når den ikke er blevet undervognbehandlet og så nå den er blevet det? Altså mht støj?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-11-08 09:56

Dinitrol-manden har klart det bedste ry her hos os. PAVA har skiftet ejer en del gange + lidt konkurs og sådan.

Det er nok stærkt afhængig af hvor man bor. Hør i din omgangskreds.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-11-08 09:58

Støjen har jeg aldrig lagt mærke til, men hvorfor ikke. Der sprøjtes jo olie/voks alle steder. Og det burde dæmpe. Men har aldrig tænkt over det.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 08-11-08 10:06

Nej det er jo det.. Det virker jo ret logisk at sådan noget fed noget også er støjdæmpende til en hvis grad selvfølgelig. Men det er fra ikke behandlet til den første behandling jeg tænker på, hvor der nok er lidt forskel. De næste mange gange kan man sikkert ikke høre noget forskel. Men hvad ved jeg.. ..

Men I skal dog have tak for jeres hurtig respons herinde..

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : daler2

Dato : 08-11-08 10:17

En af vores venner har et center m. rustbeskytelse
Det kan være underordnet om det er dinotrol - pava eller noget andet hvis personnen som behandler bilen ikke får spøjtet alle hulrum
Det er nok mere personen som bahandler bilen som er det afgørende for hvis det ikke har fået noget er det jo ligemeger hvad det heder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-11-08 10:25

Du har så evig ret, Daler!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-11-08 13:34

Hvis man selv vil gå i gang med det, bør man afgjort sætte sig grundigt ind i den pågældende model.
Der skal bores små huller bestemte steder for, at dække alle hulrum og indvendige flader.
Endvidere skal der anvendes en vis mængde for, at dække 100 procent. Det er selvfølgelig op til den enkelte om man vil gøre forsøg med koldpresset linolie, men der er næppe noget garanti.
Det er der derimod hvis man anvender et af centrene med autoriserede folk. De er uddannede i det de udfører, og gør de det ikke efter forskrifterne, kan det ramme dem selv.
Tectyl, Dinitrol eller noget andet, er nok mere eller mindre hip som hap. Der er lige så mange meninger, som hvis man spørger hvilken bil man skal købe.
Derimod er det absolut ingen skade til, at indhente tilbud og forhøre sig lidt om garanti og betingelser, og så vælge ud fra dette.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 08-11-08 16:50

Til Severino

Hvert tredie år er nok, når den behandles med Trektrol.
Og hvis det ikke er har man jo 18 års garanti.

Den sidste bil jeg solgte var 10 år, og der var ikke et gram rust i den.
Den var behandlet første gang, da bilen var tæt på de 5 år. den nåede
at få to gange med Tektrol. Garanti beviset følger bilen, så den nye ejer har også 18 års garanti.

mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-08 17:48

En betingelse for at rustbeskyttelsen er effektiv i en årrække, er at den kan beholde sin klæbrige konsistens.
Når først den tørre ud, er den langt mere følsom over for påvirkninger som stenslag m.m., og når der først bliver slået hul på beskyttelsen, så er der jo fri adgang for fugt; og så vil belægningen omkring hullet udvide sig langsomt og sikkert, så rusten kan underminere belægningen.
Jeg ved så ikke hvilken produkt der er bedst, men for at være på den sikre side, bør den efterses hvert år, og om nødvendigt få udbedret skaderne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-08 17:55

Garanti er en effektiv salgsmetode, men når først den skal komme til udbetaling, så findes der jo en masse undskyldninger for at den ikke lige netop dækker i den givne situation.
Har man muligheden (som jeg har), så er det jo ingen større herregård, at tage en tur under vognen for at sikre sig. Vi er helt sikkert mange, der bruger megen tid på "dytten", så hvorfor ikke også bruge tid på det som man ikke ser til hverdag???!!!

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 12-11-08 15:16

Tak for svaret dova.