/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ukraine
Fra : eisner
Vist : 471 gange
100 point
Dato : 06-11-08 22:37

Er der nogen der kan bekræfte at der i 1800 tallet i Ukraine var en forskel på 12 dage i forhold til den danske datering, således af f.eks. d. 01.01.1884 i Ukraine svarede til den 13.01.1884 i Danmark????

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-11-08 22:43

Det kan sagtens være korrekt idet vi skiftede mellem den Gregorianske og den Julianske kalender på det tidspunkt.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-08 23:06

Gælder det kun Ukraine?

Var det ikke det samme for alle Græsk Katolske stater på den tid??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-08 23:26

I 1800 tallet var den gregorianske kalender indført i hele veseuropa, medens man i Rusland , med tilhørende lydlande stadig holdt fast i den Julianske. Forskellen er glidende så man skal kende et eksakt tidspunkt for at sige hvor stor forskellen var.
Da Pave Gregor i 1582 indførte den nye kalender, måtte man hoppe 10 dage som fejlen havde hobet sig op til siden Julius tid. Da danmark skiftede i 1700 var fejlen oppe på 11 dage, som var det vi måtte hoppe.
Så er spørgsmålet hvornår præcis forskellen var oppe på 12 eller 13 dage.

For Sverrig er det helt forvirrende fordi de flere gange skiftede frem og tilbage. Problemet var jo at gode protesantiske lande havde svært ved at indordne sig under en ændring dikteret af en katosk pave.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-08 23:47

Har lige fundet en tabel med forskellen
10 dage
11 dage
12 dage
13 dage
14 dage

Rusland indførte først gregoriansk kalender efter revolutionen i 1918.

På grund af den gregorianske kalenders manglende skuddår i årene 1700 , 1800 og 1900 er det netop der skiftet sker. år 1600 og år 2000 var skudår i begge kalendere, og derfor ingen skift i disse år.

Så det er derfor korrekt at der i 1800 årene fra var en forskel på 12 dage. Helt præcis fra 29 februar 1800 til 29 februar 1900 regnet i deres kalender. De to datoer findes ikke i vor gregorianske kalender.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-11-08 07:38

Betyder det så, at julen falder 12 dage tidligere i år??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-08 15:40

Nej i år er det 14 dage . Julianerne - som den russiske kirke- holder jul omkring den tid hvor vi holder hellig tre konger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-08 15:41

undskyld -dert var forkert.
I år er det 13 dage.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 07-11-08 16:56

Tak til alle der har svaret, nu kan jeg bedre få nogle af tingene til at passe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-01-09 15:10

Har du overvejet at lukke dit spørgsmål, nu da du har fået svar??