/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tahin hvad er det?
Fra : FrejaFlop
Vist : 7107 gange
50 point
Dato : 06-11-08 16:06

hej jeg er ved at lave en sund "salat" med kikærter og spinat. Der skal også tahin i - det har jeg lige sprunget over da jeg ikke har noget. Men jeg ved heller ikke hvor jeg skal købe det - har kigget i Kvickly, Brugsen osv. i deres helseafsnit - men uden held.

Til dem der kender det - er der så noget andet man kan bruge som erstatning ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 16:08
Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 06-11-08 16:14

Det nemmeste sted at finde det er hos din lokale tyrkiske (eller andet mellemøstligt) grønthandler.

Det er en pasta lavet af sesamfrø, som bruges meget i det mellemøstlige køkken, smager udmærket i div. retter, købes i glas, der skal i køleskab efter åbning. Jeg får dem nu aldrig brugt op hurtigt nok

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 06-11-08 16:16
Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 06-11-08 16:18
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-11-08 16:39

Jeg har det altid i køleskabet. Det er sesamsmør - ligesom peanutbutter er peanutsmør.

Det smager himmelsk sammen emd honning på brød.
Du kan få det i større supermarkeder som fx Super Best, men det er billigt hos den lokale udlandske grønthandler (arabisk,tysk mv).

Dyrt er det ikke...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-11-08 16:41

Hov - brugsen - selvom min lille dagligbrugs har det, i helseafdelingen. Prøv at spørge dem, for det plejer de altså. Det er ikke så ualmindeligt...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 17:02

Sesamsmør Nu er jeg forvirret...igen LOOL i mit Arla link skriver de, at det er pasta, men der menes måske sådan en pasta som er stødt i en morter...lissom f.eks carrypasta.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-11-08 17:15

>Klumme

Man kan i hvert fald ikke lave hverken spaghetti eller lasagneplader af tahine

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-08 17:40

Kode
Tahina
En dip, der ler lavet af sesamfrøpasta, olie, hvidløg og citron, og som spises sammen med pitabrød som tilbehør til en varm ret eller som sauce på ta’amiya.

jeg vil nu også kalde det dip - dressing eller sauce alt efter hvordan det bruges og til hvad

du kan få det hos næsten alle udenlandske grønthandlere - i irma forhandles den fra urtekram (mener jeg) med eller uden salt -o g hedder tahina.

Alle dem du får på dåse eller glas skal fortyndes med vand og lidt citron (det sidste indtil farven er meget lys og/eller efter smag)

Hvis du skal bruge den som en ingrediens regnes det at du bruger den som den er !

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 17:45

Ahaaaaaa For pokker hvor blir jeg klog af det her. Bare der nu er plads til det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-08 17:57

jaja klumme du KAN kun blive klogere

og jeg må lige rette lidt her

Citat
Alle dem du får på dåse eller glas skal fortyndes med vand og lidt citron (det sidste indtil farven er meget lys og/eller efter smag)
... der skal røres lidt olie (oliven - eller den olie der er i glasset - ca 1 spsk - i hvis tahina skal serveres som den dip/dressing/sauce den oftest bruges til.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 19:01

Citat
jaja klumme du KAN kun blive klogere
Ja Mirit, men kan du forestille dig, hvor skøn en fornemmelse det er, at hver morgen jeg vågner ved jeg, at det kun kan gå fremad

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-08 19:19

Citat
Ja Mirit, men kan du forestille dig, hvor skøn en fornemmelse det er, at hver morgen jeg vågner ved jeg, at det kun kan gå fremad
ork ja - indtil den dag du TROR det går fremad

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 20:34

Tak...så er det nok

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-08 20:37

NÅÅÅEEEHHH du har prøvet det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 23:19

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-11-08 08:30

Var lige off..

Sesamsmør er det danske navn - det navn brugte vi i halvfjerserne da der var politik i at spise den slags.

Du spurgte efter alternativer. Selv bruger jeg meget ofte sesamfrø i salater - sesamolie smager også skønt i samme.

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 24-11-08 23:02

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-11-08 06:01

Selv tak, FrejaFlop