/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
blødgøring af skindjakke
Fra : lhjorgensen
Vist : 4804 gange
100 point
Dato : 06-11-08 13:51

Jeg er træt af min nye skinjakke er så stiv, at det er træls at bruge den.

Kan man gøre noget, så den blive lidt blød og brugbar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 14:04

Skind kan være MANGE typer.....

Så det kræver lige at vide HVAD der er tate om....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-11-08 14:10

Der er rigtig mange gode råd om samme emne i denne gamle tråd
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=125526

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-08 14:30

Citat
Kan man gøre noget, så den blive lidt blød og brugbar

Ikke meget andet end at bruge den så meget som muligt...og så gnide den ind i noget blødgørende læderfedt.

Men det er forhåbentligt en billig jakke, for ny skindjakker der er stive, skyldes at læderet ikke er særlig godt forarbejdet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 14:33

Citat
og så gnide den ind i noget blødgørende læderfedt.

Så må man håbe det ikke er ruskind

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-11-08 14:34

Hej
Desværre er noget skind stift - og det skyldes garvningen. Som regel kan man gå ud fra at jo billigere skind, jo stivere er det.
Ofte vil skindet blive blødere i brug, men når du ikke vil bruge den så længe det er så stift, er det jo ikke nogen udvej.
En speciel læderolie kunne måske gøre skindet blødere, men det kan jeg ikke råde dig til, når jeg ikke har set skindet.

Billigt skind er ofte ægte skind, men blot et lag af et tykt skind, som er spaltet i flere lag. På den måde kan man få meget mere ud af et enkelt dyreskind. Ofte behandler man så overfladen, så det kommer til at ligne skindets rigtige hudside.

Har du ikke nogen ide om hvad det er for noget skind din jakke er lavet af?

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-11-08 15:49

Godt med læderfedt gnubbes ind i den

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-11-08 15:59

Hej Sunowich
Det er vist ikke så godt med læderfedt, hvis det drejer sig om ruskind ! Så er jakken lige til skraldespanden.
Derfor må vi lige vide, hvad det er for noget skind. Og hvis det er spalt med plasticbehandlet overflade er det heller ikke godt med læderfedt. Så lad os lige høre hvad det er for noget skind
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-11-08 16:18

Går ud fra at man siger ..Jeg har en ruskindsjakke ..... Jeg har en skindjakke .....