/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nyt og lækkert
Fra : MSSBJ
Vist : 765 gange
40 point
Dato : 06-11-08 12:31

Hej

Jeg savner lige noget lækkert hverdags-aftensmad. Er kørt kold i kødsauce og boller i karry :- )

Har vist bare lige brug for inspiration til et par nye retter, der er gode, når man har en søn på 6 år.... måske noget med kylling ?

mvh
MSSBJ

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 06-11-08 12:35

Pølseform, 4 personer

500 g røget medister skæres i skiver, lægges sammen med skivede tomater og ost, ca 1/2 liter bullion tilsættes og fintskåret porre drysses på. Ind i ovnen på ca 200 grader, mens kartoflene koger.
Mums
Ockendon

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-11-08 13:06

Hej md dig.
Prøv at kigge på denne side , der er en masse opskrifter på alskens retter.
www.altomkost.dk
Har selv brugt den en del.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-11-08 13:12

Du rager en ildfast skål, lægger løgringe og tomatskiver sant blomkålsbuketter i bunden, hakket flæskekød over og så igen løg, tomater og blomkål. lidt margarine i siderne og lidt vand(fløde) hældes ved. Salt og peber drysses på. I kold ovn i 1½ time ved 200°. Der serveres pomefrites til.

Grøntsagerne kan er erstattes med andre.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 13:58

http://food4u.dk/ klik på quick oversigt

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 40 point
Dato : 06-11-08 14:03

Her er en lækker ret med kylling, som også børnene i vores familie kan li´

Citat
Barbeque kylling m. kartoffelfad & tomat/champignon 4-6 pers.

6 stk. kyllinge bryst filét
1 1/2 kg. aspargeskartofler
2 store løg
rosmarin
salt - peber
3 tomater
6 store champignon
Barbeque sauce ( helst med røget smag fra Bilka)

Læg kyllingestykkerne i et smurt ovnfast fad, og pensl dem godt med barbequesaucen.
Sæt dem i ovne v. ca. 200 grader. Skræl kartoflerne og løgene og halvér kartofler og skær løg i små både. Læg det i et ovnfast fad og dryp olie henover. Strø så med rosmarin og salt/peber. Sæt dem i ovnen sammen med kyllingen.
Rens og skær champignon i store stykker, halvér tomater. Fordel det skiftevis i et lille ovnfast fad og sæt det med i ovnen de sidste 20 min. ca.
Kyllingen skal måle 75 graderi midten, det er ca. 40 min. Kartoflerne skal have ca. 35-40 min. Til de er møre og gyldenbrune.

Servering :
Serveres evt. med en salat og flutes.
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/8238/-opskrifter/Barbeque-kylling-m.-kartoffelfad-&-tomat/champignon

Jeg henter tit inspiration, både til hverdag og gæstemad på denne her side
http://www.anjasopskrifter.dk/showCategories.asp

hvor der bl.a er denne skønne ret

Jeg bryder mig ellers ikke om cola, men den smager overhovedet ikke af cola.

Citat
Anjas fantastiske kalkun eller kylling i cola
Denne ret lyder måske meget mystisk, men alle er helt vilde med den!
Retten er oprindelig en grill-opskrift, men kan også sagtens laves i ovnen.

Mængde/antal pers: 4-6 pers

Ingredienser:
1 kalkunbryst/6 stk kyllingefilet/1 fersk kylling i 6 stk

Barbeque-sauce:
½ l Cola
½ l ketchup
2 spsk friskrevet ingefær
1-2 tsk tabasco
Salt
Peber

Sesamfrø
Fremgangsmåde:

Hvis du laver retten på grill, skal du starte med at brune kalkunbrystet i 5 min på hver side.
Ved brug af kyllingefileter skal der ikke brunes.

Barbeque-saucen røres sammen af cola, ketchup, frisk reven ingefær, tabasco, salt og peber.

Hæld saucen i en folie-bakke og læg kødet ned i den.
Drys med masser af sesamfrø.

Steges på grill ca en time eller i ovn ca en time ved 200 grader). Det er meningen at saucen koger så meget ind, at den bliver tyk og BBQ-agtig.

Serveres med en grøn salat og flutes.

Kalkunbrystet skæres i skiver/kyllingefileterne serveres som de er - kom lidt BBQ sauce ved hvert stykke.
- Og hør om gæsterne kan gætte hvad den hemmelige ingrediens er!
Jeg laver retten i alm ovn, og bruger kyllingebryst - smager virkelig godt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 15:31

Citat
helst med røget smag fra Bilka
Har de en bestemt røget smag i Bilka, og er den ens i alle Bilkafrorretninger??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-11-08 16:01

Halvt oksekød halvt flæskekød blandes i en skål .Lidt hvidløg 2-3 løg 3 æg 2dl mælk en sjat soya eller engelsk sovs samt salt og peber blændes sammen hældes i skålen med kødet ca.2 dl havregryn samt 1 dl rasp blandes med i og det hele æltes sammen lægges i et ildfast fadoven på lidt smør . Formes som et stort franskbrød røget bacon i tern stikkes i så det kommer til at ligne et pindsvin Drysses over med rasp bages i en time pr kg i ovn v 175 grader ( kom lidt vand ved når halvt bagt) serveres med salat surt ribsgele samt kartofler Brun opbagt sovs af væden fra fadet
Det er bare en sikker børnevinder her i huset .

Du bad jo om forskellige forslag og ja her er der ikke meget kylling i

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 16:06

Citat
ja her er der ikke meget kylling i

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-11-08 17:51

Klumme vedr.
Citat
Har de en bestemt røget smag i Bilka

Næ, det har de jo nok ik´ - iøvrigt bruger jeg en barbequesauce fra Santamaria serien - den er ikke mere røget end jeg er speget

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 17:53

hehehe Jeg fik røget salt hos en special-købmand. Det havde jeg ikke set før. Meget interessant

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-11-08 18:36

Citat
røget salt
Lyder interessant - men Klumme, kan du smage forskel fra alm salt ? Sydesalt fra Læsø syntes jeg f.eks., er noget opreklameret xxx til en ekstrem dyr kg pris - Men jeg er vild med røgede madvarer, så hvis det kan anbefales må jeg da prøve

Undskyld MSSBJ at jeg lige misbruger din tråd

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 18:49

Smagsforskellen på alm. salt og røget salt er ikke til at tage fejl af. Men ang. alm. salt versus Læsø salt, tror jeg mere det er udseendet og bevidstheden om, at når det koster en formue, så smager det bedre. LOOL

Samme effekt som fra den lille og krukkede dille. Med lukkede øjne og uden at røre ved de 2 salte, tror jeg ikke man kan smage forskel, ligesom man ikke kan mærke forskel på en Polo med eller uden krokodille (med lukkede øjne). Men tegnedrengen kan mærke forskellen, det er 100 %

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-11-08 19:06

Røget salt står på min dosmerseddel til weekenden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-11-08 20:42

Hej Helle.
Undskyld jeg blander mig
Citat
Røget salt står på min dosmerseddel til weekenden

Du skriver selv at du er til Santamaria :::: Jeg har købt røget salt fra Santamaria i Kvickly.
En lille rund glasbøtte pris 29,95 Jeg siger dig det er bare pengene værd.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-11-08 20:56

Hej piaskov - tak skal du ha

Godkendelse af svar
Fra : MSSBJ

Dato : 07-11-08 12:45

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-11-08 13:27

Selv tak