/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Motions- eller ellipsecykel?
Fra : jepser30
Vist : 1579 gange
33 point
Dato : 06-11-08 08:46

Hej

Jeg vil gerne starte indendørstræning på enten en motionscykel eller en ellipsecykel. Er der nogen der har erfaring for hvilken man bør vælge? Og hvilken man får mest glæde af? Mit umiddelbare gæt selv ville være en motionscykel, men har ingen idé om hvad en ellipsecykel evt skulle være bedre til.

Erfaring fra jer?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-08 08:50

ellipsecykel er dobbelt så hård som motionscykel

http://www.motion-online.dk/

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 06-11-08 09:03

Dårligt link, jeg kunne ikke finde noget der der besvarede mit spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 43 point
Dato : 06-11-08 09:31

Først og fremmest synes jeg at du skal lade det komme an på en prøve, hvad der er bedst for dig! Få dig en gratis prøvetime!

Dernæst vil jeg sige at intensiteten, altså hvor hårdt det bliver kommer helt and på dig, begge dele kan gøres let eller hårdt! Motionscykel, svarer jo til cykling, hvorimod ellipsetrainer eller crosstrainer, som det også hedder, svarer mere til løb. Men ”løb” på en meget LED-skånende måde i forhold til almindeligt løb, da du "sparer" det bump der kommer når man (=foden) i løb "rammer" jorden. (Ved almindeligt løb er der mange der får knæ og/eller rygproblemer).

Herudover, er ellipse også bedst hvis du har ryg-bøvl (iskias /disk-problemer), da du træner uden at skulle bukke dig, som f.eks. ved cykling hvor man "sidder" og derved laver et skævt tryk på ryggens disks.

Cykler og ellipsetrainerne findes begge i principielt to udgaver: dem med og dem uden computerstyret træne /belastningsprogrammer. (Prisen er totalt vejledende for hvad der er hvad. De billige er som udgangspunkt uden.) Dem uden, bliver for kedelige og monotome i længden, min erfaring er at man går død hvis det ikke er muligt at indstille om man vil træne på "lige landevej" eller om man vil træne i "varieret kuperet landskab" etc.

ÅÅÅÅÅ,,, må heller ikke glemmes at nævne: At ellipsetraineren også har de der stænger (”ski-stave eller vandre-stave”) som er veldigt godt til at få arbejdet med overkroppen (hvis benene bliver trætte, kan man ”trække /slæbe” sig igennem med armene.)

Du kan nok høre at jeg synes at ellipsetrainere er temeligt fede – helt klart det bedste! Men lad det komme an på en prøve hvad der er rigtigt for dig – håber at mit indslag er til hjælp.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-11-08 09:33
Godkendelse af svar
Fra : jepser30

Dato : 06-11-08 10:28

Tak for svaret Line99. Det er super med sådan et fedt svar.

Jeg prøver mig frem.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-11-08 10:40

Hej Jesper

Godt at du kunne komme videre - ellers spørge du bare noget mere. Når man så prøver da melde der sig ofte nye spørgsmål

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-11-08 10:46

Kom til at tænke på at forskellen måske kunne beskrives som cykling versus "svæve"løb