/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Forskel på Switch og Router?
Fra : Sygate
Vist : 694 gange
200 point
Dato : 05-11-08 23:21

Ja hvad er forskellen på de to?

Er en switch noget der ikke kører trådløst, men en router kører trådløst?
Eller kan en switch også klare de trådløse opgaver?

Hvad betyder det når man snakker om 8, 16, eller 24 porte?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-11-08 23:38

Router:
http://en.wikipedia.org/wiki/Router
Switch:
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_switch

Forskellen har ikke noget med "trådløs" at gøre.

Antallet af porte er det antal computere (/printere/whatever) der kan forbindes til routeren/switchen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-11-08 00:52

Vi snakker om hub, switch og router, groft sagt så er en hub en landevej der kan dele sig, en switch er en motortrafikvej hvor det kører stærkere men det kan stadig dele sig og en router er en motorvej, det kører hurtigt uden alt for mange biveje. Det er meget forenklet.

Hub og switch er til at koble ting sammen, routeren er til at køre net på. og routeren kan køre med kabler eller den kan køre trådløs, eller den kan gøre begge dele samtidig.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-11-08 08:18

En switsh friviger ikke en ipadresse, det gør routeren. Sakl flere på nettet samtidig med en switch, skal der være en ipadresse til hver maskine fra udbyder, det behøves ikke med en router.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 06-11-08 08:41

Her er de danske sider svarende til dem BertelBrander angiver:

Router:
http://da.wikipedia.org/wiki/Router

Switch:
http://da.wikipedia.org/wiki/Netv%C3%A6rksswitch

Med venlig hilsen
f.larsen

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 200 point
Dato : 06-11-08 08:55

Min fortolkning:

Router:
Kan forbinde flere netværk (f.eks. hjemme-netværk og Internet), og kan også forbinde flere computere, pintere osv med hinanden.

Switch:
Kan "kun" forbinde et netværk (altså ikke hjemme-netværk med Internettet).

Porte er som mange andre tidligere har beskrevet det antal "huller" der er til at forbinde computere, printere osv. Hver computer, printer osv. bruger et hul (undtaget det der kører trådløst og derfor ikke har kabler).

Med venlig hilsen
f.larsen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-11-08 16:53

Citat
Switch:
Kan "kun" forbinde et netværk (altså ikke hjemme-netværk med Internettet).

Som nævnt skal hver forbindelse fra et netværk med switch, have hver sin IP-adresse fra ISP.
Men man kan godt køre lokalt netværk på en switch.
Der blev også nævnt at switchen ikke deler lokale IP-adresser ud. Det er korrekt.
Når der ikke er nogen styring af lokale IP-adresser, så skal hver tilsluttet maskine sættes op med en statisk lokal adresse, således at det lokale netværk kan fungere. Her skal man sørge for at holde styr på uddelingen af de lokale adresser.
Gatway adresse er den IP adresse der er tildelt af ISP, så alle med en GATWAY adresse kan komme på nettet.
Hvis alle skal på nettet, skal alle have hver sin IP adresse fra ISP. Flere maskiner kan godt bruge den samme adresse, men kan så ikke være på nettet samtidig, med mindre man bruger en maskine som værtsmaskine, hvor igennem de andre får netforbindelsen.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 06-11-08 19:04

Tak for hjælpen allesammen. Den var svær at give point til, da der er var mange gode forklaringer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-11-08 20:15

OK Bare du er tilfreds, så er det godt med det!

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 06-11-08 22:04

Du har ret mht. de mange gode forklaringer, som supplerer hinanden.

Tak for pointene.

Med venlig hilsen
f.larsen