/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Virus?
Fra : Katka
Vist : 484 gange
100 point
Dato : 20-03-03 10:45

Jeg har lige fået en advarsel. Skal slette en fil ved navn jdbgmgr.exe med en grå teddybjørn på. Jeg får en advarsel frem om at jeg skal passe på ikke at slette den
da visse prorrammer ikke kan køre. Hvad er sandt skal jeg slette den eller beholde den?
Med håb om ærligt svar fra Katka

Accepteret svar
Fra : Denpete

Modtaget 110 point
Dato : 20-03-03 10:56

Hej Kata!
Vi har også haft en lignende advarsel på vores hjemmenetværk. Vores systemadministrator gav følgende svar:

'Advarslen går på en virus hvor man skal slette en fil der hedder:

JDBGMGR.EXE.

Denne lille fil der ligger i en af Windows System-mapper, er imidlertid en meget vigtig del af Windows styresystem, der styrer brugerens adgang til at se bestemte dele af en hjemmeside lavet i et programmerings-sprog: Java.

Hvis man sletter denne fil, kan de dele af en hjemmeside IKKE ses korrekt.

Filen kan dog genskabes igen, men for de fleste vil det betyde en re-installering af selve styre-systemet: Windows og er en lang og besværlig process.

SLET DERFOR IKKE DENNE FIL.'

Håber du kan bruge svaret.

VH
Denpete

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-03-03 10:57

Hej Katka,

du ska' beholde den...

det er ikke en virus men en slags falsk virus meddelse også kaldt en HOAX... -->
http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/jdbgmgr.exe.file.hoax.html

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 20-03-03 10:58

UPS...
Undskyld navneforvirringen - KATKA !

Kommentar
Fra : als

Dato : 20-03-03 11:01

Ingen virus. Slet den endelig ikke. Læs alt om den her. http://www.spywarefri.dk/virus.htm#for%20muligvis

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-03-03 11:33

Hej
Slet den endelig ikke,der nogle menesker der syntes det er sjovt at at genere
folk,de er ikke rigtige i hovedet,der må være nogen der ikke har et liv,og syntes det er sjovt at ødelægge andres.
Manse9933

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 20-03-03 12:23

Det er en snyder, der beder brugeren om at medvirke aktivt af egen fri vilje til at slette en vigtig systemfil, som er en integreret del af Windows, hvorved dele af systemet bryder sammen i gråd, dig selv includeret.
Man kan vel kalde den Meddelsen en "Ultimativ Virus-kreatør", hvor "virusen", som i de fleste tilfælde, sidder 40 cm. fra skærmen.

HC

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 20-03-03 14:21

Hvis man har et godt og fungerende og ikke mindst nyopdateret anti-virusprogram på sin pc, kan man som tommelfingerregel gå ud fra at man aldrig selv skal slette noget - det skal anti-virusprogrammet nok klare.....
Såfremt anti-virusprogrammet IKKE kan klare det, vil der gerne blive henvist til en side med forklaring. Alle de cirkulerende mails med oplysninger om at man skal slette ditten og installere datten, skal man egentligt bare hoppe op og falde ned på.
Dette er dog kun når der er tale om vira - og ikke hvis man (u)bevidst downloader uheldige filer fra nettet og kører dem.

Mvh

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 20-03-03 15:20

hvis du engang skulle være urolig for at du er blevet angrebet af virus kan du virustjekke dit system online på www.antivirus.com og det er gratis

Mvh

Solgaard

Godkendelse af svar
Fra : Katka

Dato : 20-03-03 19:29

Tak for svaret Denpete.Det var dejligt at få alle de oplysninger. Jeg har heldigvis ikke
slettet noget, men det har dem der har sendt den til mig.

Tak til alle for jeres hurtige gode svar, det er dejligt at have KANDU og spørge når der er noget man er i tvivl om.
Kærlige hilsner til alle fra Katka

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 20-03-03 23:42

Selv tak Katka!
Glad for du ku' bruge svaret - og svarene i øvrigt.
Tak for point.

Ha' en god sommer...

Hilsen
Denpete