/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tørretumbling og temperaturer
Fra : prio
Vist : 15254 gange
100 point
Dato : 04-11-08 22:49

Hvis man følger vaske/tørreanvisninger får man jævnligt oplyst, at tøjet højst må tørres ved 60 grader.
Min tørretumbler kan indstilles til fx skabstørt, strygetørt, ekstra skånsom, og selv ved brug af ekstra skånsom, synes jeg, at tøjet kan lugte lidt svedent, især ved tørring af puder /dyner.
Hvordan finder man ud af, hvilken temperatur en tørretumbler tørrer ved, der findes vel ikke et termometer man kan smide ind?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-11-08 23:07

Hvilket mærke har du, og har den tumbling uden varmelegemet slået til de sidste 10 min?

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-08 00:05

Hej Prio

Du skriver jo ikke noget om hvilken model / mærke etc. din maskine er, men hvis der er tale om en kvalitetstumbler i den lidt dyrere klasse, vil der typisk være en knap der hedder "Skåne" eller " Lav Temp." på betjeningspanelet..

Ved alm. drift tører maskinen med ca. 60 Grader C. - og ved tørring med
"Skåne" eller " Lav Temp." knappen aktiveret med ca. 40 grader C.

Når du tører dyner og puder vil det også være en fordel at anvende lavtemperatur, da luften har svært ved at passere gennem maskinen grundet den bastante masse af tøj som jo en pude eller dyne / tæppe etc. vil forvolde..

Med nedsat temperatur forlænger du din tørretid betydeligt, men skåner både maskien/varmelegeme og tøjet, som opnår en mere ensartet tørring.. - og ikke blot bliver tørt på ydersiden..

Med henhold til "cool down" funktionen som stig54 hentyder til, er alle maskiner der produceres idag udstyret med denne funktion..
Der et tale om en nedkølingsfunktion til sidst i tørrefasen ( altså EFTER at tøjet er tørt ) som skal afkøle tøjet og medvirke til at der ikke dannes læg / krøller... ( You name it ! )

Du skal forestille dig at hvis maskinen blot stoppede når den var færdig ( enten på udløbet tid, eller elektronisk styret tøring ) og ikke udførte yderligere, ville de felste textiler blive voldsomt krøllet.
Derfor Nedkølingsfunktionen som nogle modeller kører med i 10 min. - andre i 1 tim - og endnu flere af de nye maskiner et helt døgn ! ( Tøjet gennemblæses og vendes/tumbles med jævne mellemrum i forudbestemt tid fra producenten af maskinen side.. )

Nogle modeller har en knap hvor man kan frakoble Cool Down.. - ligesom også nogle maskiner har en knap for "Alarmsignal" når tøjet er færdigt !

Håber dette afklarer dit spørgsmål !

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-11-08 09:09

Kig i manualen.
Men umiddelbart vil jeg tro 60 grader er den højeste indstilling.
Og ja puder og dyner lugter specielt hvis der er dun/fjer i... så skal du bruge tennisbolde eller ligende i tørretumbleren så du kan slå luften ud af dynen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-11-08 09:47

Hej OLe Futtrup Brink
Det var da en forklaring der ville noget.
Tak for den
Hilsen Ingelein

Og til spørgeren: Der er jo forskellige størrelser på tromleindholdet i tørretumblere. Så hvis din tromle er lille og dynen stor, kan jeg godt forstå den svedne lugt.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 05-11-08 17:42

Forløbig tak for de gode svar.
Jeg skulle have fortalt, at jeg har en Whirlpool AWZ 8665 til 7 kg, relativ ny, og jeg bruger nedkølingsfunktionen, men når jeg åbner midt i tørrringen er tøjetbrændende varme.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-11-08 17:47

Det er det man bruger sin reklamationsret/garanti til. Hvis relativ ny er yngre end 2 år. Jeg tror ikke at de lugter brændt efter nedkøling.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 07-11-08 21:46

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.