/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Termostatbatteri
Fra : ebg_888
Vist : 1264 gange
100 point
Dato : 04-11-08 22:34

Ved indkøb af nyt termostatbatteri (til brus/kar) kom ekspedienten med et godt råd om, hvordan man undgår, at der kommer skidt ind i termostaten, når man åbner for vandet igen.
Noget med at lukke op for noget før noget andet, tror jeg.
Hvis man ikke fulgte rådet, "ville batteriet kun holde 14 dage", så det må jo være vigtigt, da batteriet bestemt ikke var billigt.
Desværre forstod jeg ikke helt forklaringen, heller ikke da det blev gentaget.
Er der mon nogen, der kan fornemme , hvad det drejer sig om, og give mig endnu en forklaring?

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 04-11-08 23:14

Ja det har jeg, når du skruer den gamle termostat af, vil du løsne kalk og rust i rørene op til batteriet.
Derfor er det god ide lige at åbne for vandet og slukke det igen,inden du sætter det nye batteri op, ellers vil de to sier der sidder i indløbet på batteriet blive fildt med rust og kalk.
Derefter monterer du batteriet og skruer helt ned for termostaten og lader det løbe med koldt vand et lille stykke tid før du skruer op for det varme vand.
Ligeledes er det en god ide at srue ned for termostaten hver gang du har været i bad, altså på kold.
Når du skal i bad skruer du den op til de 38 grader der er vist. <<<På den måde masserer du termostaten å den holder længere.
Jeg ved godt at det får man ikke altid gjort, men har lige været på vvs kursus, derfor.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 04-11-08 23:47

Inden du monter batteriet skal du vel bare lige rengøre gevindet på røret hvor det skal monteres også åbner du for ballofixen på røret så det kommer vand ud både for koldt og varmt vand så eventuelt snavs der er kommet ned i rørne kan komme ud.

Og hvad med at banke på rørne mens ballofixen er åbne så eventuelt ruste osv kan komme ud.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-11-08 00:03

Som et suplement til cootergrisen.
Tag et stykke træ en slagboremaskine påmonteret et murebor, hold træet på røret og bor.
Boret vil ikke gå gennem træet men det vil vibrationerne, vend evt. retningen så boret køre baglæns. Det er noget der rykker.
Højris

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-11-08 00:30

Slagboremaskine og træ der rykker, nænæ den går ikke med evt samlinger og ophæng. !!!!0

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-11-08 09:59

KAN DU, glemme alt om at hamre, banke og bore mm. så får du en forklaring her.

Det der giver/ løsner rust og kalk i rørerne, er at når der lukkes for vandet på hovedhanen er der ingen vandtryk i rørerne og rust og kalk kan løsne sig. OG når der så åbnes for hovedhanen igen, kommer der tryk på igen, som især får rust & kalk til at løsne sig.
For at undgå det pludselige høje tryk i rørerne, når der åbnes for hovedhanen igen, skal en kold-vandshane være lidt åben, og der åbnes LANGSOM for hovedhanen igen, alt luft, løst rust og kalk kommer så ud af den lidt åbne hane der lukkes når vandet er pænt og klar igen.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 07-11-08 22:00

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-11-08 22:52

Held og lykke