/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Laserkamin
Fra : Nanabn
Vist : 4329 gange
50 point
Dato : 04-11-08 14:55

Hejsa

Min kæreste og jeg søger et alternativ til opvarmning af vores lille lejlighed (vi har el-varme nu), og har i den forbindelse tænkt på en laserkamin (evt Zibro)

Kan den anbefales?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-11-08 15:03

Hej med dig.
Læs lidt om den her
http://www.altomcamping.dk/content/view/327/166/
Den lugter lidt når den bliver tændt men eller ok .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-08 15:14

Vi har haft en Zibro kamin, og var utroligt glade for den.

Den kunne sættes på timer, var væltesikret, var termotatstyret. Vi solgte den ikke fordi vi ikke kunne li' den, men vi havde ikke længere brug for den.

Den kunne nemt opvarme 20m2 med 4m til kip

Så jow en Zibro kamin, kan "varmt" anbefales

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-11-08 15:17

Zibros mindste laserkamin Laser SRE 149 TC varmer max 2,7 kWh og bruger så 0,28 l specialpetroleum i timen.

Zibro Kristal petroleum, der skulle være NÆSTEN lugtfrit, koster ca 20 kr. pr- liter. se http://www.hedestoker.dk/vvs/zibro-kaminer--terassevarmer-/724

Dvs. på en time med max varme bruger du for 5,5 kr petroleum, hvad der svarer nogenlunde til 2 kr pr. kWh, hvilket igen er (afhængig af hvor du bor) stort set samme pris som el.

Når man så tænker udgifter til en laserkamin og besvær med brændsel samt lidt lugtgener med var det ikke noget jeg ville gå om bord i.

Hvis du har mulighed for at sætte en varmepumpe (luft/luft) op, er det en helt anden sag, så kommer din varmeudgift med på ca. det halve.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 15:17

Langt langt billigere kunne en varmepumpe være.

www.danmarkspumpen.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 15:18

At fyre med altså. Den er noget dyrere at købe!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 15:19

...og virkningsgraden på en HE9 er 5,3 mod de billige trælastvarmepumpers 2,6

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-11-08 18:55

nu er det jo nok ikke relevant at bruge jordvarme når man bor i en lejlighed. men en gang forsatsvinduer og nye tætningslister i vinduerne, hvis de er gamle, er nok det der giver den største gevinst.
hvis i har mulighed for det. kan det også hjælpe med 100 mm isolering i loftet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 19:52

Øhhhh trimare..... Danmarkspumpen er luft/luft varmepumper af den gode slags. Tror du jeg er helt idiot? Læs lige linket inden du kommenterer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 19:54

...og netop Danmarkspumpen har en case story fra Kolding kommune med en børnehave med elvarme. Besparelse målt til lidt over 74% (af kommunen). Altså ikke bare tal på et stykke papir.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 05-11-08 07:13

vagnr skriver:
Citat
Når man så tænker udgifter til en laserkamin og besvær med brændsel samt lidt lugtgener med var det ikke noget jeg ville gå om bord i.

Nu har vi haft en Zibro i fem år. Lugtgener nej, men lugter lidt under opstart og når den slukkes. Der er hverken besvær med at fylde petrolium på, som foregår renligt og uden at spilde én dråbe, og dZibro fås til flere priser.

Lyt til dem som har og bruger en petroliumskamin - og ikke til dem som læser sig til viden omkring en petroliumskamin. - i øvrigt, så Gud ved hvorfor der bliver solgt så mange kaminer?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-11-08 07:32

>alka

Jeg opfattede nanabn's spørgsmål som et ønske om at spare penge i forhold til elopvarmning, og der viser Zibros egen hjemmeside, at der ikke er penge at spare.

Og uanset om det lugter eller ej (hvad du jo også skriver det gør lidt ved tænding og sluk) er det da mere besværligt at skulle købe dunke med petroleum, slæbe dem hjem og fylde på, en det er at tænde for en kontakt.

Og så har jeg i øvrigt to petroleumsovne (Ikke Zibro, købt længe før de kom på markedet), som jeg bruger i de situationer, hvor det er mest behageligt, hvilket for mig især er langt væk fra en stikkontakt.

Og i mit sommerhus, hvor jeg tidligere havde elopvarmning har jeg de sidste par år haft en luft/luft varmepumpe, som har sparet mig for over halvdelen af min eludgift, ovenikøbet med større komfort end med elvarmen. Men det kræver selvfølgelig, man bor et sted hvor man må sætte en udedel til varmepumpen op.

Kommentar
Fra : Nanabn

Dato : 05-11-08 09:00

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg vil tage dem til efterretning, og kigge lidt mere efter alternativ opvarmning (og nej, jeg tror ikke, at vi må sætte en luft varmepumpe op, selvom vi helt sikkert har overvejet muligheden)

Godkendelse af svar
Fra : Nanabn

Dato : 05-11-08 09:02

Tak for svaret alka.