/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vask af hovedpuder
Fra : prio
Vist : 2065 gange
100 point
Dato : 04-11-08 00:24

Jeg synes ikke, jeg får skyllet sæben ordentligt ud ved vask af hovedpuder i vaskemaskinen, selvom jeg benytter funktionen ekstraskyl.
Jeg har læst, at man skal hælde ekstra vand på maskinen ved både vask og skyl, men er usikker på, hvormeget ekstra vand man må fylde på?
Kan man mon beskadige maskinen ved at blande sig i vandtilførslen?

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 110 point
Dato : 04-11-08 00:34

Du skal bruge´specialsæbe til hovedpuder. Brug flydende sæbe til til uld.
Fjerene og dunene i puden er animalske proteiner og nedbrydes med almindelige vaskemidler med enzymer.
Har du syntetisk fyld i puderne, kan jeg alligevel anbefale uldvaskemidler.

"Ekstra vand på maskinen ved både vask og skyl" er for at mindske sliddet på puden/våret og dunene. Når det hele svømmer i vand er der ikke så stor gnidningskraft. Derfor mindre slid og forsigtigere vask.

Så længe vandtilførslen ikke medfører at vandet løber ovenud, kan der ikke ske noget med maskinen. Men en vandstand op til midten af lågen kan være en "tommelfinger"-regel.

Venlig hilsen
...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-11-08 00:36

Hvis du ikke har fået sæben ordentlig ud, så kør en vask til, bare uden vaskemiddel, det vil løse problemet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-11-08 02:38

Er det dyrt sengehalm vil jeg foreslå en professionel i byen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-11-08 14:35

Helt klart som granner 01 foreslår.
Brug vuggevask, det kører med høj vandstand - ja og så ville jeg ikke pøse mere vand på end maskinen selv kan doserer ved højeste vandstand. Det er ikke sikkert at lejerne er konstrueret til så stor vægt - puderne vejer jo også godt til.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-11-08 15:32

Hej med dig.
Vores hovedpuder vasker jeg ved 60 grader . Det er naturfyld der er i.
Flydebde vaskemiddel , højeste centrifugring og i tumbleren med en tennisbold i .
De bliver som nye.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-11-08 22:12

Ingelein - hvad er vuggevask?

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 05-11-08 16:07

"vuggevask" er ikke vask af vugger

Det er derimod en betegnelse, man hos visse vaskemaskineproducenter bruger om særligt skånsomme vaskeprogrammer: Tromlen i maskinen drejer ikke rundt, men vugger frem og tilbage.

Det er vist meningen at man skal forestille sig at det sker blidt, som man vugger et lille barn.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-11-08 16:17

Hej krestenklit

ja, som du skriver - og der vaskes altid med høj vandstand ved vuggevask. I min maskine er det også lig med den højeste vandstand, som maskinen slipper ind. Skulle jeg pøse mere vand ind i maskinen skulle det være via sæbeskålen - og det har fabrikanten næppe tænkt sig at man skulle.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 07-11-08 16:45

Det er vigtigt at hovedpuderne kan bevæge sig i tromlen. Nogle puder er så store at de sidder spændt ud mellem ribberne i tromlen. Så kan puden ikke bevæge sig og det giver dårligt skyl.

Hvis du er utilfreds med resultatet, så vurder lige om pudens størrelse passer til tromlen som jeg beskriver ovenfor.

Er puden for stor kan du overveje at skylle den i møntvaskeri. De har ofte større dimensioner end "hjemme-maskiner". Du kunne også overveje at sende dem til renseri.

Pudernes vægt betyder ikke noget for vasken. det er dimensioneret ved maskinen.

Hvis brugsanvisningen siger, at maskinen er beregnet til pudevask, må den automatiske høje vandstand almindeligvis regnes for tilstrækkeligt.

Iøvrigt ville jeg gerne vide nærmere, hvad prio mener med at puderne ikke bliver skyllet nok ud. Sidder der sæbelus i puden?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 07-11-08 21:56

Krestenklit: Ja, jeg synes, der har været "sæbelus" i mine puder, men jeg har nu prøvet at hælde lidt mere vand på, og det hjalp gevaldigt.
Jeg har lært meget af dine svar.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 07-11-08 21:56

Tak for svaret krestenklit.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 09-11-08 22:17

Tak for takken. Til sidst:
Til dyner og hovedpuder bør man dosere mindre sæbe end man normalt gør.

Sov godt