/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Indbygget bruser defekt
Fra : tryllerylle
Vist : 907 gange
200 point
Dato : 03-11-08 22:35

Hej. jeg har et hus fra 70'erne med en bruser med indbygget brusehoved, batteri, og fodvasker.

Når bruseren tændes kommer vandet ud af fodvaskeren forneden. Så skal man trække op i en lille "split", og så kommer vandet ud af brusehoved og man tager sit bad - simpelt ikk?

Nu er den split man trækker op, gået løs, så jeg kan trække den helt op. Der er gevind i enden af splitten, så jeg går ud fra at der ligger en lille møtrik nede i røret, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg får det hele skildt ad.

Jeg har taget et par billeder af fodvaskeren for at vise hvordan det ser ud.

http://peecee.dk/upload/view/138521
http://peecee.dk/upload/view/138522

Hvis der er nogen der ved hvordan det skilles ad, må de gerne hjælpe - på forhånd tak

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-11-08 22:48

Luk af for vand-forsyning og skru hanen/tuden af, brug en svensknøgle eller fastnøgle
helt inde ved væggen, forsigtigt så der ikke går noget i stykker i væggen!

mvh klaudi

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 03-11-08 23:31

Skal jeg dreje hele røret af? Jeg har prøvet med en rørtang, men synes den sad godt fast, så ville ikke bruge for meget vold

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 00:00

Hvis du bruger en rørtang, så husk at vikle en karklud omkring, så du ikke smadrer batteriet. Men, men, men: Jeg tror ikke du får den af uden at ødelægge noget. Hvis du gerne vil bevare dine fliser- for de kan nok ikke skaffes mere, så skal du (med en vinkelsliber og en fin diamantskive) skære lidt fliser fri. Det minder lidt om en arkæologs arbejde og skal da også gøres med en vis grad af gefühl og tålmodighed.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 00:03

og hvem siger at du kan sætte palen på igen, hvis du får batteriet af ? Tror du virkelig der ligger en møtrik derinde? Er det ikke bare fordi du ikke kan finde hullet hvor palen skal skrues i ? Jeg tror ikke der ligger en møtrik inde i dit batteri !!!!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-11-08 00:08

Jeg giver laksepote ret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-11-08 00:37

Sidder der ikke en forskruning eller prop af en slags nedenunder tuden som har erstattet det ½" gevindstykke hvor en bruseslange kunne have siddet.

Indbygningsbatterier, huh......godt at det blev umoderne.

Accepteret svar
Fra : 1664

Modtaget 200 point
Dato : 04-11-08 15:13

Den skal barer skrues af der er en 1/2 givind så kan man købe en ny Damixa
vvs nr 727517.604 hvis den er fork.

Godkendelse af svar
Fra : tryllerylle

Dato : 07-01-09 13:03

Tak for svaret 1664.