/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
indspille/afsp. makro - Word
Fra : ingelein
Vist : 684 gange
45 point
Dato : 03-11-08 20:53

Hej
For snart længe siden og i Win 98 kunne jeg indspille makroer og automatisere funktioner, som at åbne et dokument på et andet drev, eller åbne etiketark i den rigtige størrelse osv.
Nu kan jeg ikke længere finde ud af det.

Jeg vælger makro- giver et navn, indspiller mine tastetryk, stopper indspilningen, men kan ikke finde det igen - eller også virker det ikke sådan længere. Den indspillede makro burde jo kunne afspilles fra det navn jeg har givet makroen?

Er der nogen herinde, som er en ørn til det? Og kan hjælpe mig videre?

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-08 21:13

Du må jo lige huske HVOR du gemmer den ....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-11-08 23:07

Og hvilken version af word vil du så lave macro i nu?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-11-08 23:23

Hej granner01
Jeg burde jo have oplyst at det var i microsoft 2003 prof. - Jeg kan ikke engang huske, hvilken version det var i tidligere men mon ikke det passer med office 2007, hvis sådan en findes? Det har jo intet med styresystemet at gøre.

@refi
Jeg går da ud fra at jeg kalder den frem igen under macro i funktioner og at det er det sted, hvor jeg har givet macroen navn. - nøjagtig som i funktionen autotekst.
Er du klar over at du indimellem har en meget sarkastisk svarmetode? Eller er du bare doven - eller kender ikke svaret præcist - så lad være med at "hugge" efter alt

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-11-08 23:44

Tidligere kunne man lave macro i både WordPerfect og i Word, og du kan stadig lave det i Word.

Jeg kører med Office 2000, men det kan ikke være så forskelligt at lave macroer. Du skal være opmærksom på at man nu selv kan bestemme hvilket format man vil gemme sine macroer i. Det kan være i wordformat, men ofte som normal skabelon.doc. Og du skal også vælge hvor du vil have at macroen skal bruges. Alt det skal angives når du laver macroen. (det skulle man ikke tidligere, det var enklere).

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 45 point
Dato : 04-11-08 07:52

Højreklit et tomt sted på værktøjslinien. Gå ned og vælg "Tilpas". Tryk på fanen "Kommandoer", rul ned og vælg "Makroer". Find nu din makro, klik ned i den, hold musen nede og træk så makroen op på værktøjslinien.
Nu kan du redigere knapfladen på forskellig måde og eventuelt slette teksten, så den ikke fylder så meget på værktøjslinien.
Herefter skal du blot trykke på den hjemmelavede knap, hver gang du skal bruge din makro

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-08 10:02

Citat
Er du klar over at du indimellem har en meget sarkastisk svarmetode?

Jeg skal med GLÆDE undlade at svare på dine skolespørgsmål.

Hvis du mener du ER så klog så forstår jeg slet ikke du stiller så SIMPLE spørgsmål...

Der er ABSOLUT ingen ben i dit spørgsmål - det er blot fejl 40

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-11-08 14:50

Tak refi'
Heller ikke her kunne du springe over sarkasmen. Så - ja tak, lad venligst være med at svare på mine skolespørgsmål- min IQ passer lige til mig og du skal ikke bestemme, hvilke spørgsmål jeg stiller. Min viden ligger nok på andre, for mig relevante områder, og jeg er ikke for "stor" til at spørge om banale ting når det drejer sig om EDB. Capito????

Jeg stiller de spørgsmål jeg ønsker svar på.

For fremtiden stiller jeg mine EDB spørgsmål af "højere karat" i et andet forum, hvor jeg endnu ikke har oplevet hovski-snovski-svar.

Kan du passe på ikke at hugge efter mine spørgsmål.

Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-11-08 19:19

Hej
en rettelse til granner01
jeg ved da ikke, hvad jeg har tænkt på:
Citat
mon ikke det passer med office 2007
Jeg har tænkt på Office 1997 - eller deromkring. I hvert tilfælde til Windows 98.

Ja, det kunne være alderen, som trykker. Hold op hvor går tiden hurtigt jo ældre man bliver. Synes ikke det er længe siden jeg skulle vænne mig til at skrive år 2000 - og nu kan jeg ikke engang huske at skrive 1997 - Det går vist tilbage for mig.

Hilsen og undskyld Ingelein - jeg prøver alle forslagene om et øjeblik.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-08 20:14

Tak for svaret hvaderikkeibrug.
Jeg burde have delt points til grannero1 også, men dit tip med værktøjlinjen kommer jeg til at bruge - og det ville jeg ikke selv have fundet på. Det er i grunden lidt træls at Microsoft laver om på ting, som var enkle at bruge - og som bliver sovset ind i meget andet, når de opgraderer.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 09-11-08 08:00

Selv tak, Ingelein,
Ja, jeg kører selv med Office 2000 på min stationære computer, som jeg bruger mest både til arbejde og pjank og pjat. På min bærbare har jeg været nødt til at opgradere, fordi den skal "snakke" med andre maskiner rundt omkring. Men Word er helt klart bedst i 2000.
Jeg gruer for den dag, jeg skal have ny computer og er nødt til at få Vista, som man kun har hørt dårligt om.
Fortsat god weekend
Petra