/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Apportering.....
Fra : centerpoint
Vist : 1069 gange
300 point
Dato : 03-11-08 16:45

Jeg har fået et problem med min jagthund (Kleine Munsterlænder) hvergang den henter en apport/dummy. 5 meter før afleveringen smider den apporten/dummyen og overpisser den.

Hvad gør man ??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-08 16:49

Kære Centerpoint.
Noget kunne tyde på at din Münsterländer ikke synes om det vildt du skyder. Måske har den luret, at der har været tale om en opdrættet fasan - eller hvad ved jeg - og en Münsterländer er faktisk i stand til at skelne mellem tamt vildt og vildt vildt.
Håber du kan bruge svaret til noget

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 03-11-08 17:00

Hej Tonganeseren, sjovt nok du nævner tamt vildt og vildt vildt. Får den en opdrættet fasan i munden laver hunden de samme numre - altså overpisser vildtet....... Hmmmm underligt....???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-11-08 18:21

Du skal i gang med opdragelse på hunden. Du skal skælde den ud når den tisser på vildet og give den godbidder når den ikke gør det. Kog noget lever og skær det i tern. Det bruges i schæferhundeklubben til opdragelse og det virker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-08 18:36

Den hund er da ikke helt dum

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-11-08 19:06

Hej du skriver intet om hundens alder og det er faktisk ret vigtigt i netop denne sammen hæng.
Er den ca. 1½ år gammel?
Så er den i lømmelalderen. Den vil bestemme - Det den henter tilhøre den og ikke dig!
Det skal du simpelthend ikke finde dig i - hunden skal have at vide, at det er dig og kun dig, der bestemmer.
Så igang med grund dressuren igen et kvarter hver eneste dag. Det er her du selv har svigtet eller er gået for hurtigt frem.
Hunde og især jagthunde er som hoved regel selvstændige ellers dur de ikke til jagt, men det må aldrig tage overhånd, så hunden går på jagt for sig selv eller kun apporterer det den har lyst til.
Så der er ingen vej uden om, du må lære den det og ved du ikke hvordan så tilmeld dig et apporteringskursus i en jagtforening eller lignende.
Du kan også gå ind på:www.bb-jagt.dk der er masser af link.
mvh.
b.b.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 03-11-08 19:12

Hvis du anede hvor meget jeg har skældt hunden ud når den har pisset. Intet hjælper.
Det underlige er, når vi er på jagt de steder hvor intet vildt er udsat, så der ingen problemer overhovedet - alt bliver apporteret lige efter bogen.

Den pisser bare på al udsat vildt + dummyer. Hvorfor?? Hunden kan da ikke vide hvad der er udsat - eller har de fugle bare en anden lugt???

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 03-11-08 19:14

Hej bb1, vil det sige at jeg skal lammetæve hunden når den pisser på dummyen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-08 19:33

Hej Centerpoint.
Jeg vil alså ikke anbefale dig at give hunden for mange godbidder. Den kommer let til at ligne en kanonkugle, fordi den slags hunde æder til den revner. Den skal jo også kunne komme ind og ud af bagdøren på din bil.
Jeg tror at din hund har en god lugtesans. Den kan lugte, at en eller flere jægere har gramset på fasanerne eller agerhønsene - og den slags gider hunden ikke lægge navn og rygte til. Jeg tror du har en god hund.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 03-11-08 20:10

Hej center........
Når din hund pisser på din dummy er det fordi den vil domminere dig. Bliv ved med at skælde kraftigt ud når den gør det, og selvfølgelig masser af ros når den gør det rigtigt. Det er rigtigt med at du skal igang med grunddressuren igen. Jeg vil næsten gætte på at den også render og pisser flere gange når den bliver sendt ud efter en apport.
En ting du nok skulle prøve er at når hunden er på vej ind til dig, så går eller løber du væk fra hunden inden den når at lægge apporten for at pisse på den. Den vil så løbe efter dig, pludselig vender du dig og snupper apporten hvorefter du roser og giver godbid.
mvh.
poul

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-11-08 20:23

Det er dig der begår noget forkert ikke hunden og historien om udsat eller ikke udsat vildt kan du roligt glemme. Den holder ikke en meter.
Jeg har ikke skrevet at du skal tæve din hund, der er heldigvis mange andre måder at kommunikere med en hund på end tæsk. Det er mere end 50/80 år siden det var god latin, at bruge en ride pisk.
Du skal søge bistand hos nogle hundeinstruktører i eksempelvis en jagtforening for det er ganske åbenlyst, at dit kendskab til, hvorfor en jagthund reagere, som den gør kan ligge på et meget lille sted og ønsker du hjælp fra mig, så må de svare på det jeg spørger dig om ellers kan jeg ikke hjælpe dig. Jeg spurgte om hundens alder?

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 03-11-08 22:11

Hej Tonga, jo min hund har en eminent lugtesans. Hunden kan tydelig lugte hvis jeg har har haft pølser i lommen - og det tiltrods for at den snart er voksen. Men tror du Tonga, at hunden kan lugte jægerens svedige hænder på udsatte fugle, således at hunden tænker; "Den fugl skal jeg nunte ha' i munden"??
Og nej selvfølgelig da bb1, jeg kunne aldeles ikke drømme om at tæve hunden. Hvor har du det fra ??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-08 22:32

Hej Centerpoint. Har du også sådan en skyder, eller er det en drøm?
Jeg tror på, at udsatte eller halvtamme pluthøns afgiver en særlig fært som smager af "hjem kære hjem", og en dygtig jagthund går da ikke løs på noget der smager af de hjemlige forhold. Eller også viser hunden bare sin foragt for pluthøns - som ikke er rigitg vildt. Nu skal du ikke lære din hund at du bare stikker af når den apporterer. Så gider den slet ikke - så tror den at der er noget galt med fuglen. Så render den bare rundt og stjæler andre jægeres fugle - og gemmer dem væk.
Jeg synes det er et interessant emne du bringer frem, og det ser da ud til at du har forstand på hundedressur.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-11-08 22:54

Kære centerpoint.

Det var hvad du selv skrev: Hej bb1, vil det sige at jeg skal lammetæve hunden når den pisser på dummyen.

Hvis du også har problemer med hukommelsen - så står jeg af - for tredie gang hvor gammel er hunden?
Og er du indstillet på, at gå til træning med den, som alle vi andre er nødtil, selvom vi har haft flere Kleiner münsterländer og driver jagt- og prøver med dem.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-08 23:06

Her gik man og troede, at det var apportering vi diskuterede - og ikke om nogen har en dårlig hukommelse.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 03-11-08 23:25

Hej Tonga.
Arh, forstand på hundetræning? Nej det vil jeg ikke sige jeg har.... og dog, jeg har trænet meget i foreningen.... De forstår heller ikke hvorfor hunden reagerer som den gør.
Og det undrer mig altså en hel del, at hunden nægter at apportere udsat vildt - alt andet snupper hunden lynhurtigt og kommer hjem til far - afleverer fuglen, og lynhurtig ud efter en ny fugl.... altså hvis fuglen er udsat, eller en pluthøne, så bliver fuglen overpisset...... en enkelt gang sked hunden også på fuglen.

Hej bb1.
Jamen jamen, jeg træner da hårdt. Jeg kan bare ikke forstå, hunden ikke vil apportere udsat vildt og pluthøns, når hunden gerne vil apportere vilde fasaner??
Men det er da helt i orden du ikke ved hvorfor hunden reagerer som den gør, man kan jo heller vide alt her i livet.
Jeg mener ikke jeg har problemer med hukommelsen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-11-08 23:27

Det er jo ikke nemt at føre en konstruktiv debat, hvis ikke deltagerne kan huske hvad de selv skriver, men ellers har du naturligvis ret.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 03-11-08 23:30

Hej bb1.

Lad nu være med at snakke udenom emnet. Det er helt iorden at du ikke evner at hjælpe mig.

Men lad være med at køre marathondebat ved at snakke udenom.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-11-08 00:49

centerpoint.

Kan du sove godt. Jeg har blot ondt af din hund. Selvom den til syneladende godt selv kan finde ud af at tage p.. på dig.
Det var ikke lykkedes for den, hvis den boede her i huset.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-11-08 01:09

Hej Centerpoint.
Nu ved jeg, fra andre kloge hoveder, at en münsterländer er en af de klogeste hunde overhovedet. På listen over indlæringsformåen kommer den ind som nr. 2 foran border collien. Hvis den tager p.. på dig, så har den det fint med dig som ejer. Hvis den altid gjorde som ejeren vil have det, så er det en kuet hund. Så lyt ikke til disse profeter som tror de ved alt om hunde. Du må bare undgå at gå på jagt hos folk som udsætter agerhøns og fasaner - altså skydefugle som knapt nok kan flyve, når de slippes.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 04-11-08 05:12

Gi´den et skud 3 hagl så har du styr på den.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 04-11-08 08:48

Hej Muldvarp 1
3 hagl ??? Det var ikke mange hagl. Skal haglene blandes foderet??

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 300 point
Dato : 04-11-08 17:21

Han smider dummyen fordi du skælder ud.

Hvis du vil have at din hund skal samarbejde med dig, så skal du IKKE!!!!!!! skælde ud.
Du skal lokke og rose.

Jeg tror, at alle unge hunde kan finde på at smide dummien under indkald når de er ved at lære apport. Om de pisser på den eller ej, synes jeg er mere underordnet. De skal slet ikke smide den.

Hunden skal lære at aflevere til hånd, går jeg ud fra. Så jeg siger som poul: Løb væk fra hunden når han er på vej hen imod dig. Og tag apporten fra ham løbende. OG!!!!! ROS!!! Der er da ingen der gider samarbejde med en sur stodder, der bare skælder ud..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-11-08 18:13

Hej Centerpoint.
Nu har jeg måske svaret på dit spørgsmål. Såre enkelt - Dr. Watson. Hunden kan hanske enkelt ikke tåle færten af medicinrester i plutfuglene. Münsterländeren har jo en særdeles fin næse - og dermed fine manerer. Labbere er næsten ligeglade med hvad de smækker flaben sammen om - det er derfor man kalder dem "Ligbærere". Her er ingen fine fornemmelser.
Held og lykke med hunden.

Godkendelse af svar
Fra : centerpoint

Dato : 04-11-08 18:26

Tak for svaret Birgitta.

Alle vi med Kleine Munsterlændere er nogen gamle sure stoddere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-11-08 13:20

---så kan jeg da godt forstå, at Kleiner Münsterländere er nogle ulydige sataner, --trods deres gode forstand..

Smil til din kleiner, -så smiler han igen

Tak for accepten af mit svar.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 08-11-08 19:34

Vi er ikke som de andre, vi er noget for os selv.
På landevejen der vil vi vandre, til den dag vi må sig' farvel.
trala la la og skummerum og hutteli hut.

Jeg fik hunden til at apportere en gråand i dag - jeg havde selv skudt den........ hvaba??? Man ka' os' ramme.......ja, ja.!!!!
Uden pisseri og andre dikkedare.
Hunden spurtede lige hen til anden - i flaben med den - og hjem til far.