/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
sp. til 3773 (ventilation)
Fra : laksepote
Vist : 2354 gange
100 point
Dato : 03-11-08 07:57

Jeg er igang med at projektere et rørsystem på mit loft, i forb med tilslutning af min genvex 315, med varmepumpe. Huset er så heldigt delt op, at jeg kan nøjes med en lige streng til udsugning og en ditto til indblæsning, Disse kommer til at gå paralelt i husets længderetning. Jeg slipper dog ikke for enkelte tværgående rør, der hvor selve tilslutningen til veksleren skal være. Mit spørgsmål er nu: 1) Forringer det systemets ydeevne, hvis jeg her bruger flexrør af den type, som er lavet af hård flexibel aluminium ? (vist nok lindab) Spørgsmål 2): Hvordan laver jeg en styring til mit system, så udsugningen går op på max når jeg bruger tumbleren eller der er fugttigt i badeværelset? Findes der et styringsrelæ og hygrostat som kan bruges med mit 15 år gamle anlæg ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 12:08

Undlad flex rørene også selvom du bruger alu- eller stålflex. Det støjer og giver tryktab. Er der ingen andre muligheder så er nævnte flex dog det mindst ringe af det der kan fåes. Brug istedet grad-bøjninger (fåes i 15 - 30 - 45 - 60 eller 90 grader) byggelængderne kan du finde på f. eks. www.oeland.dk i kataloget. Så er det noget med at skitsere lidt. Hvor du skal krydse, kan du med fordel ligge røret ned i isoleringen - langs spærfoden. Så kunne du passende fastgøre røret med en FA bøjle (lindab) eller en VB (øland) skruet ind i siden af spærfoden.

Styringsmæssigt bør du køre indblæsningen med op sammen med udsugningen. Du kunne bruge en LS37 fra LS Control. Det er en thyristor. Men de kan have tendens til at få motoren til at knurre. Oftest kan dette dog dæmpes noget ved at koble det således at kondensator er påtrykt 230 V konstant og du kun har reguleret spænding på arbejdsviklingen. En anden metodik kunne være spændingssænkning vha trafo og så lave et relæ til skift mellem forskellige spændinger. Sidste metodik kunne være at montere en passende motorkondensator i serie med ventilatorernes spændingsforsyning. 6 - 8 uF bipolar 400 V burde give et spændingsfald til omkring de 100 V. Drift med kondensatoren indkoblet kunne du bruge til lav daglig fart. Bypass kondensatoren og blæserne kører fuld fart. Men pas på. Kondensatoren oplades og den slår ret hårdt hvis du aflader den med fingrene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 15:36
Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 03-11-08 23:26

Ok, jeg hører dig mht. flexrør. Har bare læst en genvex-publikation på et tidspunkt hvor der stod at man "bare" kunne bruge flexrør ved forhindringer. Jeg tror jeg vil holde mig til kun at bruge flex før dæmperne!

Mht. styringen tror jeg vi går lidt forbi hinanden. Det print der sidder i mit anlæg er en "oj-styring" (se diagram her: http://www.genvex.dk/uploads/11_29-11-93_GE315_VPC_OJ-Styring.pdf ) Af diagrammet fremgår det, at der kan tilsluttes forskellige eksterne styringer bl.a. hygrostat og emhætte styring. (sidstnævnte holder jeg mig fra), men skal jeg ud og have fat i en original genvex hygrostat, eller kan man bare bruge en almindelig fuga-model a'la dem man bruger til badeværelsesventilatorer ?

Og til sidst: Hvad er din holdning til t-stykker vs. påstik ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 01:53

Jamen så har du styringen! Så er det jo bare at vedtage hvilke hastigheder du vil bruge. Kontaktor på - indbygget i tørretumbleren og via manuel kontakt.

Badeværelset ville jeg bare styre høj/lav.

På tumbleren monterer du et ø100 nytrel filter. Kan fåes hos SystemAir (nisse huer og andet som Lindab har, duer ikke).

Tee stykke skal du ikke bære specielt. Men bæringer monteres pr to meter. Brug FA (Lindab) og skru disse i siden og på spærfod. Alle samlinger SKAL have 3 skruer. Så hænger det sammen.

Flex til lyddæmpning?!?!?!? NEJ. Du KAN eventuelt bruge et par korte stumper flex til at afisolere maskindelen fra kanalsystemet - rent vibrationsmæssigt. Selve lyddæmpningen laver du med hoveddæmpere som SLU (rørdimension) lgd 1200. Hver indblæsning giver du en SLU 100 300 for at opnå tilstrækkelig dæmpning mellem rummene.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 07:46

Nej, vil ikke bruge flex til lyddæmpning, men nøjes med at brugeflexrør fra maskinen og hen til første dæmper.

Bæringer har jeg styr på, men ville bare høre dig, om du ville foretrække tee-stykker eller skrue/popnittede påstik samlet med tætningsmasse.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-08 09:52

Jeg vil bruge påklip, men kan DU udklippe ordentligt? Til ikkeøvede er TEE's at foretrække.

Igen Brug helst ikke flex. Maksimalt en flexforbindelse tæt på maskinen, på længde med en muffe (godt 10 cm)

Godkendelse af svar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 15:25

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : hohum

Dato : 13-01-09 15:23

3773,

Jeg vil rigtig gerne i kontakt med dig ang. indkøb og installation af et varmegenindvindigs system. Er du rar at kontakte mig offline?

vh
niels