/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Beregning af rente
Fra : Dinf
Vist : 819 gange
50 point
Dato : 02-11-08 23:05

Hej

Jeg har en bankkonto med 5% rente (normal bankkonto mht. rentetilskrivning).
Der indsættes 6.000,- hver måned, og pengene hæves hver 3. måned. Dvs. der den første måned står 6.000,- på kontoen, 12.000,- den anden måned, 18.000,- den tredje måned, 6000,- den fjerde måned og så frem deles.

Nogen der kan fortælle mig hvor stort afkast renterne vil give pr. år?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-08 23:14

Det er der sikkert flere der kan fortælle dig - men mon ikke det er bedre du selv gør en indsats for dine lektier....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-08 00:53

i middel står 12000.

5% heraf er 600 kr.
Men der er ikke noget som er normalt med hensyn til rentetilskrivning og valørdatoer. vilkårene kan variere en del.
så i praksis behøver det ikke blive 600 kr.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-11-08 01:06

Citat
Jeg har en bankkonto med 5% rente (normal bankkonto mht. rentetilskrivning).

Du skriver: normal bankkonto mht. rentetilskrivning

Der er flere måder at få rentetilskrivning på.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 03-11-08 01:59

Søg på annuitetsopsparing.

Gider ikke til at finde formlen.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 03-11-08 10:01

Citat
Det er der sikkert flere der kan fortælle dig - men mon ikke det er bedre du selv gør en indsats for dine lektier....
- du bliver da bare ved at spamme. Stop dog hvis du ikke har et begavet (eller forsøg på et begavet) svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-08 10:36

Ja far

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-11-08 18:09

Det kommer også an på hvor tit der bliver tilskrevet renter.

Er det hver måned eller kvartalsvis. Jo oftere des bedre, da du så også får renters rente.

De 5%, er det pr måned, kvartal eller år ? Det er næppe pr måned da ingen har 60% i årlig rente på indlån.

Kommentar
Fra : Dinf

Dato : 03-11-08 18:17

refi, nu da det er en situation fra min hverdag, bedes du undlade at besvare så længde du ikke har noget fornuftigt at sige. Har skam søgt, har dog ikke kunne finde et sted hvor jeg kunne regne det ud.

Renten er 5% pr. år og tilskrivningen sker kvartalsvis (tror jeg).

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 50 point
Dato : 03-11-08 18:21

Så burde du hvert kvartal kunne få 75 kr i rente, hvis du altså hæver det hele der.

(5/1200)*18.000

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-11-08 18:22

Men så skal du også hæve de 18.000 + renterne der er tilskrevet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-08 18:48

Citat
refi, nu da det er en situation fra min hverdag

Pis og papir....

For det første er der ingen banker der tilskriver renter på månedsbasis....
For det andet ville det så HØJST være de 12.000 der gav renter (de hæves jo samtidig med de sidste sættes ind -hvorfor overhovedet sætte dem ind så)
For det tredie kunne det så være interessant at høre hvilken bank der giver 5% på DE betingelser...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-08 19:15

BRF giver dine 5%

Det vil på årsbasis give ca. 300kr.... (på de betingelser)

Det vil være komplet umuligt for andre end banken at regne præcist ud da de ikke tilskriver renter før måske dagen efter du sætter ind - dernæst skal på månedsbasis tages højde for lør-søndage....

Men det kan de da fortælle dig PRÆCIST blot ved at henvende dig med ønsket...

Kommentar
Fra : Dinf

Dato : 03-11-08 19:18

Citat
Pis og papir....

For det første er der ingen banker der tilskriver renter på månedsbasis....
For det andet ville det så HØJST være de 12.000 der gav renter (de hæves jo samtidig med de sidste sættes ind -hvorfor overhovedet sætte dem ind så)
For det tredie kunne det så være interessant at høre hvilken bank der giver 5% på DE betingelser...

Om du tror på det må være op til dig. Ikke noget jeg gider at komme ud i en diskussion med dig over. Kan ikke finde hvor jeg har sagt at renten tilskrives på månedsbasis?
Den sidste kommentar med hvor mange penge der står på kontoen må du selv lege lidt med, lige på det punkt er det altså ikke særlig avanceret matamatik der er tale om. Kan dog løfte sløret for at mit eksempel holder vand.

Til jer andre, tak for svarene.

Godkendelse af svar
Fra : Dinf

Dato : 03-11-08 19:20

Tak for svaret Klojs.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 04-11-08 08:21

Citat
Pis og papir....
og han fortsætter, nu lidt mere agressivt da man igen er afsløret i at deltage i en tråd som man absolut intet ved noget om. Som sådan vel ok, men alligevel skide irriterende at du spammer så meget bare for nogle sølle point. Tag nu og opret endnu en dobb.profil og fådine point den vej.