/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Kan ikke logge på det trådløse
Fra : sille77
Vist : 2439 gange
200 point
Dato : 02-11-08 21:47

Vi har netop fået en Asus WL-500 router, som vi gerne vil sætte op til trådløst netværk. Tidligere har vi haft D-link, som bare har kørt perfekt uden problemer, men ikke denne Asus

I hovedtræk:

Vi kan logge på via kabel gennem routeren, men ikke trådløst.
Vi kan se det trådløse netværk i oversigten, men ikke logge på.

Det ER den rigtige netværksnøgle vi skriver for at logge på.

Vi har været inde i routerens opsætning og vælge WEP-key, så den skulle være ok.

Alt det andet med automatisk tildeling af IP, "få Widows til at konfigurere netværk", etc. er der også flueben i.

Er der et eller andet essentielt i opsætning af trådløs router som vi skal være opmærksomme på?

Spørg endelig, hvis der mangler oplysninger.

Møgirriterende, når man tidligere har haft en router hvor man bare skulle angive netværksnøgle og så kørte det bare........

Kommentar
Fra : sille77

Dato : 02-11-08 21:48

Glemte lige....... Vi kan godt logge på "computer-til-computer"-netværket, så selve netkortet fungerer også.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-11-08 23:26

Så er det din problem PC der ikke har fået sin GATWAY adresse. - Se ind i din opsætning om der også er angivet denne adresse. - Du skal kunne se tre adresser:
Gatway
Lokal tildelt adresse
Supnetmask

Kommentar
Fra : sille77

Dato : 02-11-08 23:31

Hvordan får jeg det? Inde i egenskaber er felterne bare grå og der er prik i "tildel adresse automatisk" eller sådan noget.......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-11-08 02:08

Kontrolpanel - Netværksforbindelser højreklik på dint trådløse netkort, klik på Status og klik på fanen Understøttelse, der står de tre linjer som Severino beskriver

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 03-11-08 02:53

ring til asus kunde service så få du ordenligt hjælp.... http://support.asus.com/techserv/techserv.aspx?SLanguage=en-us

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 03-11-08 08:06

Du må ikke skille dig af med din router. Det er en superfed router, som med rette firmware kan bruges til alt muligt. Både fjernovervågning via webcam og trådløs streaming af musik. Mht. dit problem: Har du lavet noget om i opsætning af din netværksforbindelse efter routerskift ? Ellers kan du gå ind i routeropsætningen http://192.168.1.1 og resette alle indstillinger til default. Herefter skal du på ny søge efter enheden på din bærbare. Prøv evt et øjeblik at fjerne sikkerhedsbeskyttelse. Hvis du så kan logge på, er der noget galt med opsætningen. Hvis ikke er det noget andet. Jeg har selv den router. Skal nok lige kigge på det.....

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-11-08 17:29

Jeg vil foreslå dig:

Åben listen over trådløse netværk - marker din egen - klik "Skift avancerede instillinger" ude til venstre - vælg fanen "Trådløse netværk" - marker din forbindelse på listen og klik egenskaber.

Har du også tastet koden derinde ?? Det var det jeg gjorde fejl da jeg skulle ændre koden på selve routeren.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 03-11-08 17:38

Glem alt det sludder som Severino og andre fortæller om netmasker og ip-adresser. Du har hul igennem via kabel, altså kører din forbindelse. Dit problem er den trådløse forbindelse. Log dig routeren via dit interface (192.168.1.1). Klik på <wireless>. Nu får du nogle undermenuer. Klik på <bridge>. Du vil her se, at din router er sat til at køre på kanal 8 (default) Prøv at ændre denne kanal. Det kunne hjælpe på det. Ellers må du lige skrive igen.

Kommentar
Fra : sille77

Dato : 04-11-08 19:39

@Klojs: Hvad mener du med at taste koden derinde - skal man da ikke det? Det har jeg ihvertfald gjort, så jeg ikke skal taste den hver gang jeg forsøger at logge på.

@laksepote:
Har prøvet alle kanaler fra 0-9, uden held........

Jeg har også prøvet at sætte alt som default og prøve at lave netværket åbent uden at kunne komme på.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 04-11-08 19:43

Citat
@Klojs: Hvad mener du med at taste koden derinde - skal man da ikke det? Det har jeg ihvertfald gjort, så jeg ikke skal taste den hver gang jeg forsøger at logge på.

Jo det koden skal også stå derinde. Da jeg ændrede min egen kode på routeren, kunne jeg heller ikke forstå at jeg ikke kunne komme på nettet, indtil jeg opdagede at den også skulle ændres derinde. Så måske du havde glemt det også.

Men fint nok hvis den står der allerede.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-11-08 20:49

Laksepote er åbentbart den klogeste her inde på KANDU. Men du kan nu ikke lave om på hvordan tingene fungere (heldigvis)
Uden de tre adresser som jeg har nævnt tidligere, kan du ikke få en trådløs forbindelse ud på nettet, så her må laksen have overskredet sidste salgsdato, for det lugter lidt af uvidenhed!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-11-08 20:55

Citat
Nu får du nogle undermenuer. Klik på <bridge>. Du vil her se, at din router er sat til at køre på kanal 8 (default) Prøv at ændre denne kanal. Det kunne hjælpe på det. Ellers må du lige skrive igen.

Hvis dit trådløse netværk, er opsat til DHCP, altså dynamisk opkobling, så vil din pc, følge routerens angivelser slavisk, når du har valgt din routers SSID som fortrukken, og koble op til den som primær forbindelse.

Det er ikke noget som jeg har bestemt, men den måde det virker på. Vi må jo forholde os til virkeligheden, og om nødvendigt, holde os for næsen, når der stinker af hengemt fisk!

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 23:41

>Severin, om så du taler nok så meget om ip-adresser og netmasker er det stadig ikke noget man skal rode ved. Som du selv skriver tildeles den slags jo dynamisk.
Den kanal jeg refererer til HAR IKKE NOGET MED IP-ADRESSEN AT GØRE. Den kan ændres uafhængigt af DHCP.

Sille, jeg synes du skal nulstille din router og evt. forsyne den med nyeste firmware. Prøv evt. om du kan logge på routeren med en anden enhed (anden bærbar eller evt. mobiltelefon) På den måde kan du indkredse dig på problemet. Som tidligere sagt, kan du også forsøge dig med at fjerne wep-kryptering og åbne systemet (vælg "open system or shared key") i rullegardinet "authentication Method".

Hvad det er Severin kan lugte ved jeg ikke, men måske var det en ide at kigge overskægget igennem for eventuelle rester af gårsdagens karbonader.

Kommentar
Fra : sille77

Dato : 05-11-08 08:05

Tak for alle jeres gode råd, men jeg har valgt at droppe den router helt......... I aftes gik vi ind og lånte naboens D-link router, magen til den vi havde før, og den hoppede på nettet med det samme, bare med default indstillingerne - både på åbent netværk og med wep-kode.

Så vi må investere i en D-link igen og indse, at Asus-routeren bare ikke duer hos os. Den blev afprøvet på en stationær samt to bærbare pc'er uden held.

Accepteret svar
Fra : laksepote

Modtaget 200 point
Dato : 05-11-08 18:38

Huskede du at reboote routeren hver gang du prøvede at ændre noget ?? Kan sgu ikke forstå det. Som sagt har jeg været rigtigt glad for min i snart 4 år.. Men kan da godt forstå at du er lidt sur.

Kan du ikke lige give mig din mailadresse. Så laver jeg et screendump af mine indstillinger. DE VIRKER. Så kan du prøve at lave samme opsætning.

Kommentar
Fra : sille77

Dato : 05-11-08 19:02

Hej Laksepote.

Du må gerne sende et dump - så giver jeg den en allersidste chance......... Og ja, jeg har rebootet hele tiden.

sth77@mail.dk

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 05-11-08 21:23

Herved gjort. Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : sille77

Dato : 23-11-08 20:28

Tak for svaret laksepote.

Vi har desværre ikke kunne komme på nettet i et stykke tid, så jeg har først afprøvet dine indstillinger til aften - men NU VIRKER DET!!!!!!!

Jeg synes ellers det er det samme som jeg har prøvet før, men åbentbart ikke

Nu skal jeg så have fundet ud af, hvorfor den er knap et minut om at åbne Google - og det er den side den kommer hutigst på

Men det må blive en anden god gang.