/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
vinter konsavering af påhængsm
Fra : mehn
Vist : 837 gange
100 point
Dato : 02-11-08 15:47

hej jeg har en mercury 4hk som skal vinterkonsaveres jeg khar læst at man skal komme lidt olie i i cylinren det skal være syrefridt men hvilke olier er der syrer i og hvilke er der ikke? kan wd 40 bruges eller kan almindelig 4takt motorolie bruges jeg har også noget kompressor olie men der står ikke om der er syrer i noget af det.
Hilsen Morten

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-11-08 16:36

Du kan købe symaskineolie. Det er en blid olie, ren og syrefri.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-11-08 16:37

Motorolie er helt fint--et par cm3 i cyl. og træk et par gange i snoren.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-11-08 16:52
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-11-08 17:49

du kan købe en spray som du blæser ind i indsugningen mens motoren kører. det er nærmest en slags skum, som klistrer hele motoren ind i oliefilm. det er efter min mening den bedste konservering af en motor.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-11-08 08:24

Du kan købe rigtig koserveringsolie hos de fleste forhandlere af bådmotorer. Motoren skal være driftvarm, herefter sprøjter du olien fra spraydåsen ind i indsugninge ved tomgangshastighed. Hvis/når du kan høre motoren går ned i omdrejninger, stopper du med at sprøjte ind og slukker motoren øjeblikeligt. Hvis du har platiner i motoren, så pas endelig på, at der ikke kommer "dampe" på dem, for så kan du ikke starte motoren til foråret.

Når du skal starte motoren til foråret, så udtag tændrøret og ryk nogle gange i startsnoren, så du får "udluftet" cylinderen. Rens tændrøret for konserveringsvæske. Du skal nok forvente, at du skal rykke nogle gange før motoren starter i gen til foræret.

Jeg har brugt denne fremgangsmåde siden 1977, på seks forskellige motorer, så jeg ved, at det er et virksomt middel. Jeg køber min konserveringsspray hos Biltema.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 02-01-09 20:09

Du behøver ikke at gøre noget, kun at trække i startsnoren en gang om ugen f. eks. så stemplerne
kan fordele den oliefilm der er tilbage fra sidste gang den kørte. Jeg har haft en 20 hk mercury
liggende i 25 år og kun trukket den rundt med snoren et par gange hver halve år.
I april kom den på en båd hvor den startede omgående, med de samme tændrør o.s.v. altså kun vedligeholdt ved at bevæge stemplerne op og ned med måneders mellemrum. M.v.h. K.