/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Hvor stammer vingehjulet fra?
Fra : viviborgen
Vist : 2285 gange
200 point
Dato : 02-11-08 12:44

DSB's gamle logo, vingehjulet, hvor stammer det fra?
Er det noget fra en mytologi?
Er det bare et logo - hvem har designet det og hvad er tanken bag?

Vivi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-08 12:52

Citat
Symbol over indgangen til stationen. Det kendte DSB vingehjul på skinne med lyn ud til alle sider. Symboliserer lynene banerne i alle retninger?.

http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?Randers_-_Aalborg:Aalborg_station%26nbsp%3B

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-11-08 13:15

jeg kan godt forstå spørgsmålstegnet bag sætningen
Citat
Symboliserer lynene banerne i alle retninger?.

du kan skrive til jernbane museet og se om de kan svare dig korrekt

Citat
Jernbanemuseet har ikke en egentlig undervisningsafdeling.
Men vi vil gerne hjælpe dig med svar på konkrete spørgsmål.
Send os en mail med spørgsmålet - adressen er jbmuseum@dsb.dk

sådan helt uden at vide noget om det vingehjul så er virkningen jo visuel og man får indtryk af flyvende fart og frihed for eks.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 14:03

Det ældste vingehjul antyder at det er fra jernbanens barndom.
http://www.familie-rapporten.dk/begin-ttog.html

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-11-08 14:38
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-08 14:38

Vingehjulet er møj ælfre end jernbanen.

http://aigis.igl.ku.dk/2007,2/CGT-Pos.pdf

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-08 14:39

og stavefejl er ældre end computeren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 14:51

Det er nu ikke altid at der er et navn bag et logo, ideen kan være taget i den blå luft af en underordnet funktionær, spist råt af ledelsen og taget i brug uden yderligere kommentarer, istedet for at betale et designerfirma minimum 50.000 kr for nogle streger som det er så moderne i dag.

Jeg har nu hørt at vingerne er sat på de på de nye toge der står i Italien og ruster op.............dvs englevinger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 14:56

Og rent faktisk blev et nyt logo plukket hos befolkningen i 1970-71 da vi indførte Intercity, logoet bestod af DSB og intet andet, et andet (for mig pænere) logo der illustrerede et overskåret hjul på en stump skinne og et lille DSB over hjulet fik dog tæt opløb.