/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hvad er min routerhastighed
Fra : Markmuss
Vist : 595 gange
100 point
Dato : 02-11-08 01:08

Hej derude,

Jeg har i dag læst i "ALT OM DATA" 26 årgang nr. 15, at det kan ha' betydning for hastigheden hvilken kanal routeren sender og modtager på hvis der er andre beboere tæt på hinanden som kører på den samme kanal eller kanaler der ligger og overlapper kan give hastigshedsproblemer. Eller hvis man vil skal have det mest optimale ud af forbildelsen.
Jeg har en D- Link DIR-635 - 10 megabit forbindelse og og 1012 upload. 3 stationærer computere og 2 bærbar.Jeg vil sige at Internettet er blevet hurtigere efter jeg skiftede over til N- ROUTER fra en DIR 524 - både på LAN og WAN

Mit spørgsmål går på:

Hvordan finder jeg ud af om jeg har en god trådløs forbindelse forbindelse mellem routeren og min bærbar- MAX Hastighed.
Jeg har downloadet et program som hedder DU METER som viser kbps og en masse andre ting men jeg kan stadig ikke finde ud af om det den viser er ok hastighed og hvad er en god hastighed engentlig .? Lige nu viser DU METER 68,0 kbps.
-og hvis jeg anskaffer en DIR 655 kører dennne på en anden 5 GHz i stedet for 2.45 GHz
Ser frem til at høre fra jer

/Jan

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-11-08 03:54

enten prøv www.itborger.dk eller www.tptest.se først på en med kabel og derefter en trådløs
så vil du få en fornemmelse af din hastighed
1 adls2 kan max være 20mbit dvs jo længere du kømmer væk fra telecentralen jo laver hastighed
det samme gælder dit tråløse netværk jo længer du kommer væk fra din router jo laver hastighed (der går altid nået tabt ved din trådløse router ) i forhold til kabel hvar tabet er mindre

du vil typisk tabe 2-3 mbit i mellem kabel og trådløstnetværk og mere jo længere du kommer væk

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 02-11-08 07:58

For lige at slå helt fast, så kan dit trådløse netværk ikke komme på nettet med en større hastighed, end de du har som forbindelse udad til. Her spiller din Up/Down load hastighed ind.
Det du sender er afhængig af Upload hastigheden, og det du modtager er afhængig af download hastigheden.

Med hensyn til det trådløse, så er det sådan at alle trådløse enheder, har indvirkning på hinanden, således at den der har den dårligste forbindelse, vil trække de andres enheder med ned i hastighed, så længe den dårlige er på.
Forskellige sikkerhedsindstillinger og filtre er med til at trække hastigheden ned, dog ikke så meget så det er umiddelbart mærkbart.

Når flere netværker bruger den samme kanal, kan det være forstyrende på signalerne, da der så er chance for, at datapakker får fejl, og derfor må gensendes. Det hjælper de kontrolbits som er i hver pakke at råde bod på.

Når flere netværker bruger samme kanal; er det som at være til et stort selskab, hvor alle snakker i munden på hinanden.

Godkendelse af svar
Fra : Markmuss

Dato : 03-11-08 19:23

Tak for svaret severino og du får mine point(dem jeg har). Og tak for de andres indlæg også-

Hilsen herfra