/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
glasfiberosmose
Fra : mehn
Vist : 1069 gange
200 point
Dato : 01-11-08 17:43

Jeg har lige fået min båd hevet op det skal lige siges at jeg aldrig har haft den oppe før det er første sæson jeg har den den tidligere ejer har haft den liggende vinderen over i vandet.
Nu er den så kommet op. Spørsmulet er så det at den er fuld af små vandfylte blære, jeg prikkede huld på flere af blærene men det var kun saltvand der kommer ud jeg kunne i øvrigt spule meget af bundmalingen af. skal jeg så slibe den af nu eller kan jeg vente til foråret nu tænker jeg osse på blærene
Mvh Morten

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-11-08 18:00

Hejsa!
De vandfyldte blærer er bare vandblærer under antifoulingen. Om du fjerner dem nu eller til foråret er sådan set ligegyldigt. Hvis du tænker på frost så sker der ikke noget ved at lade dem være, de kan ikke skade gelcoaten.
Dit problem er, at der ingen binding er mellem lagene af antifouling.
Til foråret skal bunden slibes over, for at fjerne al løs maling, og derefter have et tyndt lag primer inden du påfører bundfarven.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-11-08 18:56
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-11-08 23:23

Når du skriver at du kan spule bundmalingen af, går jeg da ud fra at de blærer, du har prikket hul i, er i malingslaget???

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-11-08 01:08

Egentlig skal du være opmærksom på, at du kan kræve erstatning for at den er befængt med osmose. Hvis ikke det er direkte gjort opmærksom på, at den er købt med osmosen, kan du forlange erstatning for at få den renoveret. Det er en ret omfattende proces at få udbedret, og kræver en fuldstændig udtørring af båden inden den kan behandles. Få en fuldstændig prisoverslag ved et anerkendt værft, inden du forelægger prisen ved din sælger.
Du kan udføre arbejdet selv, men kræver også kendskab til udførelse af arbejdet.
Det sidestilles med rust i en bil.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 02-11-08 08:34

Jeg ville slibe her i efteråret for at konstatere, om det virkeligt er osmose eller blot dårlig bundbehandling.
Hvis det er osmose, skal erstatningssagen rejses nu.
Du er ikke i tvivl, om det er osmose. Prik hul på en blære, hvis vandet, der kommer ud af blæren lugter kemisk - noget i retning af nylagt glasfiber/syre - så har du osmose og et større stykke arbejde foran dig.
Det kan IKKE anbefales at gå i gang med dette arbejde selv - få professionel assistance - det føler jeg mig overbevist om, at de vil give mig ret i - i din sejlklub.
Hvis det ikke er osmose, så følg dabj's råd om grundig bundbehandling ved sæsonstart.

Kommentar
Fra : maxi9501

Dato : 27-12-08 11:20

Såfremt du prikker hul og det lugter af eddikesyre så er den god nok så er der tale om osmose..Hempel har nogle produkter som kan hjælpe dig med at udbedre det, det er ret dyrt at få prof hjælp til opgave. Men osmose er ikke farlige end rust i en bil, slib det syge væk og behandl.