/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Værnepligt - hvilken kaserne?
Fra : TheOsirisDK
Vist : 4091 gange
50 point
Dato : 01-11-08 10:24

Hej. Jeg har lige været til session og trak ikke frinummer.
Sagde til mig selv forinde at det ikke gjorde noget og at jeg bare ville prøve at gøre de 4 måneder til en oplevelse.

Jeg fik en lang snak med den rare fyr der skulle placere mig på en kaserne og vi nåede frem til at jeg skulle til Skive Kaserne.

Jeg sagde til ham at jeg gerne ville prøve at udfordre mig selv og samtidig have bedste muligheder for at gå videre i forsvaret hvis nu at jeg blev fanget af det.

Han sagde at Skive og Slagelse var de steder indefor hæren hvor jeg ville blive udfordret mest mulig fysisk.

Indtil videre har jeg 30 dage til at fortryde det og ville gerne høre om nogen måske havde lidt erfarring på det her område, med hensyn til hvor der er godt at aftjene sin værnepligt?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-11-08 10:32

Marinen er det sted du får de største udfordringer. selvfølgelig en smags sag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-08 10:36

Du var da heldig du ikke "trak" Afghanistan

Der er absolut INGEN udfordring i 4 mdr.s værnepligt..... (i den tid har du blot lært HVEM der bestemmer)

Det er bare "kæft - trit - retning".....

Så det er såmænd ligegyldigt hvor.
Sålænge du bare er i det rigtige værn er alt andet lige på så kort tid.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 01-11-08 10:40

Fik i vide at de 4 måneders basis uddannelse er nøjagtig ens ligegyldigt hvilket værn. (med undtagelse af søværnet som sjovt nok foregik lidt mere på vandet...)

Men ellers sagde at forskellen kun lå i hvor jeg skulle aftjene den...

Jeg er fra Møn, og feks så fik jeg at vide at vordingborg var mere logistik orienteret, slagelse og skive var rene fodtudser(åndsvagt ord) og nørresundby havde mere samarit arbejde end de andre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-08 10:42

Du er så ikke taget til søværnet.

Min lillebror var soldat i Skive og var slet ikke glad forat være der...

Selv var jeg soldat i Randers, hvor vi soldater også var populære ude i byen.
Og jeg havde det fint, men det er længe siden.

Mit råd: Vælg en større by længere østpå...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-08 10:45

Citat
men det er længe siden.

Ja - der slap vi ikke med 4 mdr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-08 10:51

Enig, 4 måneder er intet værd.

Men Randers er handskernes og pigernes by...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-11-08 11:03

Citat
Selv var jeg soldat i Randers, hvor vi soldater også var populære ude i byen.
Og jeg havde det fint, men det er længe siden.

Hej Svend! Så mødes vi igen "vi gårdmandssønner".

Ovenstående citat,går jeg helt ind for.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-11-08 11:07

Fire måneder....herregud, I kan jo ikke engang nå at grine og tage røven på de to nye hold rekrutter der ville starte hvis I var inde i 12 måneder som jeg.

Men i Fredericia hvor jeg lå var det strengt forbudt at vifte med målebånd......når befalingsmændene var i nærheden

Fodtudser, kanonføde, grøftefyld eller panserinfanterist som det hedder er nu ikke helt tosset

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 01-11-08 11:19

Jeg tror heller ikke jeg når at lære så meget på de 4 måneder men fandme om jeg vil spille dem!

Jeg spørg fordi jeg gerne vil have det bedste ud af dem jo :)

Kunne jo også være jeg blev bidt af det, og så er der jo de 8 måneders reaktionsuddannelse.

Men hvis de 4 måneder bare bliver brad og yuik så skal jeg jo videre dér...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-08 11:30

De 4 mdr. er ren grunduddannelse og mere eller mindre ENS uanset hvor....

Når de er gået gået har du lært lidt om orden i dine ting.

En masse "soldaterhistorier"

At trykke på en aftrækker

Fundet ud af DIN mening er betydningsløs

Og i øvrigt "holde kæft" til du bliver spurgt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-08 11:32

Men i dag er det vel lige før de læser "godnathistorier" for jer

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-11-08 11:45

TheOsirisDK
Hvis du er lidt teknisk anlagt så prøv Telegraf trobberne.
Jeg lå 3 mdr. i rekrutte på langelandsgade Århu og 9 mdr.i dækningsstyrken Fredericia
hvor jej var konstabel de sidste 3 mdr. Det var måske ikke den største fysiske udfordring,men når jeg så omkring mig hvordan folk knoklede derude i kulden, ja så var jeg godt tilfreds med at side inde i min lune radiokæde vogn. så i sommerdelen var det som en camping tur
Med det er jo nok et spørgsmål om man er til de ene eller det andet.
Held og lykke med det.
Højris

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 01-11-08 12:05

De kasserner i omtaler har der aldrig været soldater indkaldt til.

Soldaterner blev indkaldt til Nr. Ytrup kasserne.

vvdriver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-08 12:09

Og skal vi være rigtig på tværs INDKALDER man ikke soldater (det har man ikke gjort i mange år)

Men indkalder værnepligtige - soldater er de først når de er færdige ( tror de)

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 01-11-08 12:14

Jeg er vel teknisk anlagt men synes det lyder lidt kedeligt (no offense! :)

Ville gerne ud og rører mig lidt:)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-08 12:20

Citat
Ville gerne ud og rører mig lidt

Du skal nok komme ud og røre dig, vær sikker på det, UANSET hvor du kommer hen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-08 12:22

Eneste forskel er såmænd kun om du render i "den jyske muld" eller på "stenbroen"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 12:23

Tag en reserveofficers uddannelse. Du kan slutte som løjtnant af reserven, hvis du ikke ønsker at fortsætte. Så får du udfordring, lærer noget og får en brugbar pædagogisk lederuddannelse, som du kan bruge senere i det civile. Det pynter også på dit CV. Blir du fanget af det, er der masser af muligheder bagefter. Både udsendelse som FN observatør og i de reelle kampzoner, hvor du relativt hurtigt udnævnes til premierløjtnant og derefter til kaptajn af reserven. Eller du kan søge ind på HO og blive linjeofficer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 12:24

Hov...Det tager 2 år.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 01-11-08 12:26

Du har ret refi
Citat
Men indkalder værnepligtige - soldater er de først når de er færdige ( tror de)

Jeg havde leget meget med bue og pil, også leget røver og soldater, inden jeg blev indkaldt.
Syntes jeg var soldat
Ps. Jeg kan ikke finde på andre undskyldninger. Det skulle lige være Ytrup staves med U
Hilsen
vvdriver
Holder nu, der dukker for mange gode minder frem

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 12:27
Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-08 12:42

Citat
Holder nu, der dukker for mange gode minder frem

Ja - det var tider....

Selvom man bandede dem langt væk da de foregik...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-11-08 17:21

Søværnet - så absolut!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 17:35

Så Hanne...Der er for meget bolværksmatros i dig LOOL

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-11-08 17:47

Nå nå, du Klumme - har nok sejlet noget mere end du... landkrabbe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-08 17:54

>>Ja - det var tider....
Ja, der er noget der hedder erindrings optimisme, vi husker kun de gode ting.

>Søværnet - så absolut!
Når man én gang er udtaget til militær tjeneste hos "Fodfolket", kan man ikke "Hoppe i søen".

Iøvrigt, spild af tid at sende unge mennesker 4 måneder til militæret,
nu hvor vi gerne vil have flere "i arbejde".

Og Oseris, når du kommer fra Møn er du vant til at få det hele på kridt,
du vil slet ikke kunne trives hos militæret ovre i Skive.

Jo længere vestpå du kommer, jo barskere er tonen, og vi Vest Jyder finder os i for meget...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 18:13

Sikkert Hanne, men jeg har sejlet med en 3 mastet fuldrigger i 6 mdr...kan du stikke den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-08 18:17

Citat
3 mastet fuldrigger

Var den magen til dem man køber på værtshuse

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 18:21

Næææææ LOOL Det var heller ik en fulderik, men det gode skib Georg Stage

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-11-08 18:35

Jeg er ikke sige jeg er stolt over,at ha`været Pionèr,jeg er taknemmeligt.
Her er lige een,der viser hvor alsidig en Pionèr (Ingeniørsoldat) var.Faktisk datidens elitesoldater.
Kunne færdes både til lands og til vands.

http://peecee.dk/upload/view/138187

Kielerkanalen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-11-08 19:14

Georg Stage, Klumme. Skjøøønt skiv, do.

Jeg har osse sejlet gennem Kielerkanalen, Mosebaek

Ja, pionéerne smed liiige en bro op, sådan - swøøøp.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-11-08 19:34

Sikke noget vrøvl:
Citat
Jeg er ikke sige jeg er stolt over,at ha`været Pionèr,jeg er taknemmeligt.

Skal stå:
Jeg vil ikke sige jeg er stolt over,at ha`været Pionèr,jeg er taknemmeligt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 21:06

Citat
Skjøøønt skiv, do
Det sir jeg JA til. Når jeg ser gamle billeder fra Isefjorden, Sverige, Christians ø (åh gud hvor var hun smuk), og Skotland, er der ikke et øje tørt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 21:08

Nå for søren...det har jo ikke et klap med premierøjtnant TheOsirisDK's spørgsmål at gøre. Sorry Hr. premierløjtnant.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 01-11-08 23:51

svendgiversen, prøv lige at skrue lidt ned for din jydske lokalpatrioisme og hjælp mig her istedet?

Har været inde og trække et LOD!!! som skulle afgøre 4 måneder af mit liv.

Jeg bryder mig ikke om spildt tid, og hvis jeg skal i militæret vil jeg gerne have lidt bedre grundlag for at vælge, end det info jeg får fra en lavbudget propeganda film, med en middelalderlig skiløber i hovedrollen der fortæller mig om min pligt til at forsvare de danske værdier...

svendgiversen og "Camillasmoster" - hvorfor søværnet?

og Klumme, til det med reserve officer, tænker ikke på nogen uddannelse inden for forsvaret endnu.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 00:42

Nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er Osiris, men er du f.eks. 22 år, så har du aftjent din værnepligt samt fået dit ønske om ikke at spilde tiden opfyldt på 2 år. Som bonus har du en voksen pædagogisk uddannelse bag dig, og som sagt ser det godt ud på et CV.

Du er stadig kun 24 år når du er færdig. Men hvad du end vælger, så pøj pøj...militærtjenesten er lige så god, som man selv gør den til. En positiv indstilling gør underværker, hvor imod en negativ indstilling vil få 4 mdr. til at føles som 2 år.

Good luck Hr. Premierløjtnant

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-08 08:08

Du har helt misforstået mine råd:
Randers er bedre end Skive; endnu bedre er Farum, hvor jeg var en måned til special uddannelse.

>Mit råd: Vælg en større by længere østpå...

Tonen i hæren er langt friere på Sjælland, og Skive er en meget lille Købstad.
Vælg du Slagelse i stedet, så kan du også lettere komme hjem på orlov...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 08:25

Farum ????

Sidst jeg var forbi kasernen var der bygget boliger, Du kan måske finde et enkelt skyttegravshul i øvelsesområdet bagved

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 02-11-08 08:47

Jeg er 18:) så 2 år er lang tid! Men for at blive reserve officer skal man da ikke også have aftjent sin værnepligt?

svendgiversen, okay, fyren talte bare meget godt om skive...

Grunden til jeg ikke valgte slagelse var at jeg først kunne komme ind dér 2010.
hvorimod der jeg valgte var der 8 pladser tilbage til august 2009 på skive.

men, har randers noget speciale? er den populær?

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 02-11-08 08:50

hmm... er den ikke blevet nedlagt?

og hvordan er "tonen" friere?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-08 09:01

Du gør dig ALT FOR MANGE BEKYMRINGER for de 4 mdr...

Du når slet ikke at opfatte HVOR du er...

Vil du bare have det overstået hurtigst muligt, vælger du der hvor der er plads... fremfor at få det afbræk senere i livet hvor du måske er igang med andre ting...

Selv det tøj du kommer til at gå i er mere eller mindre ens overalt i den periode

Det eneste du får med hjem fra de sølle 4 mdr. er minderne fra en forlænget arbejdsferie.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 09:32

Citat
Jeg er 18:) så 2 år er lang tid! Men for at blive reserve officer skal man da ikke også have aftjent sin værnepligt?
Du starter direkte på befalingsmandsskole, og din værnepligt betragtes som aftjent når du er færdig. 18 år, og så sir du 2 år er lang tid LOOOOOl Gider du lige Osiris. Så er det da netop IKKE lang tid.

Uddannelsen har været nedlagt i godt 3 år, men er sat igang igen. Som det var før, med små ændringer tror jeg uddannelsen fortsat er den samme. Man starter på befalingsmandsskole og derefter direkte på løjtnantsskole - henholdsvis 6 og 4 mdr. Efter et år er du løjtnantog skal have befaling. Det vil sige at du skal gøre tjeneste et sted, f.eks Sjælsmark, hvor du tilknyttes officersstaben i et kompagni. Du vil af og til være VI (Vagtinspektør) med ansvaret for kasernen og drøner pistolbevæbnet rundt og tjekker lejren, mens du pløkker zigøjnere som tror at de tilhørende jorde er en campingplads LOOOL

Det eneste nye jeg kender til er, at når du er ½ vejs gennem forløbet og udnævnt til løjtnant skal du være med til at oplære nye værnepligtige, for at frigøre linjeofficerer til andre opgaver. Sergentuddannelsen foregik i Sdr.Borg og løjtnantsskiloen var i Varde. Varde er lukket for løjtnantsuddannelsen har jeg hørt, så jeg ved ikke hvor den foregår nu. Man alt dette koster dig en opringning og 10 min. så ved du det hele. Bemærk lige at du får en ret god løn i uddannelsesforløbet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 09:39

Når jeg er så varm en fortaler for denne korte lederuddannelse, er det fordi jeg så hvad det gjorde ved min søn som nu er 26 år og tog uddannelsen for 4 år siden. Han var virkellig godt tilpas i uddannelsesforløbet og har ikke på noget tidspunkt fortrudt. Jeg var i Varde da de blev udnævnt til løjtnanter,og det så altså flot ud med alle de unge mennekser i galla og deres nye sabel

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-08 09:40

For lige at rette at par ting:

Citat
men, har randers noget speciale? er den populær?

Citat
hmm... er den ikke blevet nedlagt?

Randers kaserne er nedlagt,langt tilbage i halvfemserne.Bygningerne står der stadig,er udlejet til forskellige firmaer.Ingeniørtropperne blev da flyttet til ......... Skive.

Men rigtig,som Svend Giversen skriver: Randers var en fantastisk garnisons by.
Jaja,jeg ved godt det ikke kommer sagen ved.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 09:43

Som hovedregel er kaserner i byerne nedlagte. Jeg tror den eneste undtagelse er Svanemøllen i København...tar jeg fejl??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 10:02

Nyuddannede løjtnanter af reserven fra Hærens Kampskole i Oksbøl
http://www.gratisimage.dk/image-0C5D_490D6F17.jpg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-08 10:07

Citat
Hærens Kampskole

Den sidste 007 er ikke født endnu

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 10:14

http://forsvaret.dk/fko/Kontakt/Telefonbog/H%C3%A6ren/Pages/HRN.aspx

Jeg kan da genkende et par "bykaserner", f.eks Bülows i Fredericia, den lidt nyere som jeg lå på havde også parcelhuskvarterer på den anden side af vagten.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 10:14

Nej det er jo det......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 10:15

Ja Luffe, men er de aktive som kaserner??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-08 10:29

Nu er der jo STOR forskel på militære bygninger og der hvor NYE rekrutter kan komme hen (såkaldte uddannelsessteder) - de sidste er der vist ikke meget af i byerne.....

Jeg kan lige se 100 nye stå og exercere på Rådhuspladsen og holde skydeøvelser på Nørrebrogade

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 10:31

Det kan da godt være der nogen bykaserner tilbage ovre i det vilde vesten, men i København er der kun 1 tilbage nemlig Svanemøllens kaserne....ahhhh Gothersgade til livgarden eksisterer jo osse endnu...så 2 da. Hvad er lukket......? Sølvgades kaserne, nu DSB, Bådsmandsstrædes kaserne 1969, nu Christania, Østerbrogades kaserne nu Beboelse/shopping, Avedørelejren nu beboelse, hvis den tæller som bykaserne.

Nå jeg falder vist i nostalgi...Har jo ikke en sk.. med sp at gøre sorry Osiris

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 10:35

Citat
holde skydeøvelser på Nørrebrogade
Den er jeg frisk på...Der er gevinst hver gang OOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 10:36

Man kan sige at det vil lysne lidt LOOOL

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-08 10:41

Det vil nok få flere til at melde sig frivilligt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 10:50

Fy hi hi

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-08 10:56

Lægen inspicerede de 100 nye mand i adamskostymer.

-Forhuden tilbage, bjæffede han til den første.
-Ok, næste: Forhuden tilbage !!
Efterhånden nåede han til sidste mand, og fik en klat i hovedet.

-Kan De ikke holde Dem længere ??
-Undskyld, Hr læge, men nu har jeg altså stået og rykket frem og tilbage 100 gange.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 11:30

Hmmmmm. Det må vist kaldes kasernesnak

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-11-08 22:44

Okay okay okay...
Lige nu er jeg tilmeldt Skive, til august.

Og det var den eneste jeg kunne komme til i august, hvilket umildbart er hvad jeg synes er mest hensigtsmæssigt da jeg ikke ved hvad endnu jeg skal lave efter min gymnasie tid...

Er Skive godt nok? eller skal jeg prøve at finde noget andet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-08 10:08

Citat
Er Skive godt nok?

Godt nok til HVAD....

Det er det samme du skal igennem uanset HVOR du er.... (når vi blot taler værnepligt)