/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Middag til kæresten
Fra : vandborg88
Vist : 7347 gange
50 point
Dato : 31-10-08 23:08

HJÆLP!

Jeg skal lave middag til kæresten i morgen.. Jeg er ikke den store kok, så skal ikke ud i noget, som er alt for svært og vovet.. Men det må gerne være noget lækkert... Nogle som kan hjælpe? Gerne med en forret og en hovedret???

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 31-10-08 23:14

Ja en anderledes måde at lave koteletter i fad.. Bønner i bunden af et ildfast fad, brun koteletterne på panden, læg dem ovenpå, skær nogle skiver tomat og lig oven på kotelletterne, og derefter en skive orange skive skåret ost på, serveres med hasselbagte kartoftler og smørsovs.
Vent med at ligge osten på til fadet med bønner og kotelletterne har været i ovnen i ca 30 min, og lad så bare osten smelte, mad færdig, kartoflerne skal ha ca 1 time.. det er bare lækker mad..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-10-08 23:15

En forret der ikke kan brænde på, smager rigtig skønt og er lavet i en håndevending

Tun i vand (dåse), rørt op med 18% creme fraice, knust hvidløg, hakket dild, salt og pebber, citroner dertil serveres flutes

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-10-08 23:19

Ja hovedretten er her:

500 g svinesmåkød, 500 g perleløg og 2 pakke bacon (skæres i mindre stykker) brunes i en gryde, tages op og lægges i en ildfast skål. Der kommes 2 sp. mel i fedtet i gryden og der røres godt. Mælk hældes i til sovsen har en god konsistens. Der krydres med salt og pakrika. Paprika røres sammen med vand til en lind grød og kommes i sovsen. Sovsen skal være lyserød.

Nu hældes sovsen over kødet, der lægges låg på og det hele stilles i varm ovn ved 200° i 1 time. Der serveres ris til.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 31-10-08 23:20

Måske jeg skulle beskrive det lidt bedre ss

Du skræller 10 kartofler, snitter dem, og smører olie med paprika på, og så bare ind i ovnen i en time, til du kan mærke at de er bløde.

Du tager optøede bønner og lægger dem i et ildfastfad, med lidt stegemargarine i bunden. Lægger de brunede koteletter ovenpå og 2-3 skiver tomat ovenpå koteletterne, og så bare ind i oven, de skal ha et sted mellem 30 og 40 min. Så ligger du osten ovenpå tomat/koteletterne, og så retur i ovnen. ca 5 min.

Og det er så det.. Den bedste ost til det, er den gode fra Samsø, den i orengepakning, af de skiveskårne. de giver den bedste konsistens.

Det er en nem stilfuld romantisk ret, og så evt en flaske hvidvin til og levende lys, og så er den hjemme..

Held og lykke..

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 31-10-08 23:23

Og som forret, går man aldrig helt galt i byen med en rejecocktail ss Men kan se at du nu har et par stykker at vælge i mellem, så måske skulle du prøve af 2 gange ss

Og det er bare lidt salat, rejer og thousand island dressing, og så lidt agurk og tomat ovenpå..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-08 23:31

Citat
Det er en nem stilfuld romantisk ret, og så evt en flaske hvidvin til og levende lys, og så er den hjemme..
Trille for fa.... LOOL Jeg er sikker på at den ret du angiver smager godt, men at kalde den stilfuld og romantisk er så grov en overdrivelse, at det kalder på smilemusklerne. Du fuldfører dit Goebbelske stunt med at servere en hvidvin til.

Helt ærligt Trille.... hvor i består det stilfulde, eller jeg skal nok spørge, hvad du mener med stilfuld i denne forbindelse. Romantikken....bob bob. Måske er jeg både blind og tonedøv, men hvad gør denne hverdagsret til en romantisk ret?? Lidt grøntsager, lidt fadkoteletter og en slat ost...that's it. Og så lige din hvidvin. Der er intet i vejen med hvidvin, men normalt ville man servere rødvin til en ret som denne, med mindre man på forhånd ved, at gæsten ikke bryder sig om hvidvin. De levende lys går rent ind

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 31-10-08 23:37

Hej klumme ss

Det er jo et spørgsmål om hvordan tingene serveres, og jo den er ekstrem lækker.. Og du får den ikke just til at lyde lækker, men jo det er en romantisk ret, da det er en der kan deles.. Men nu er det jo heller ikke dig der skal finde den romantisk og indbydende.. Og nej man serverer sjældent rødvin til svinekød, men går du fx på restuarent, så står den anbefalet som roamntisk middag for 2, hvis de har den på menukortet..

Men troede også at vi her skulle komme med ideer til ham/hende, ikke nedstemme andres ideer..

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 31-10-08 23:38

Og nej.. Den er faktisk stilfuld, medmindre at man som du foreslår, klasker det hele på..

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 31-10-08 23:41

Oh nej, rødvin i denne her ret, vil ødelægge smagen, man skal helst ha' en sødlig hvidvin, alt afhængig af hvad jo selvfølgelig er til, men her i huset, er det den jeg anbefaler..

Og nu tror jeg ikke at der kommer flere P.P.P.s ss

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-10-08 23:42

Trille
Ved vi om Klumme kan lave mad? For vi ved da at vi kan

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 31-10-08 23:47

granne01

Nej det jo det.. Og jeg synes aldeles ikke at det er en hverdagsret, men man må jo sige at klumme jo nok bare ikke kunne komme med et bedre forslag selv, eftersom at mit forslag blev affejet med det samme.. Men jeg ser såmænd også mig selv som en knag i et køkken, og jeg ved at den er simpel at lave, og det er svært at brænde den på ss Og det var jo lidt det der blev bedt om, noget lækkert, simpelt og godt..

Men vi har jo så ikke set klummes forslag endnu ss hvis der kommer et..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:07

Citat
eftersom at mit forslag blev affejet med det samme.
Jeg har ikke affejet dit forslag, men stillet mig undrende over at du kalder retten for stilfuld. Jeg spurgte dig hvad du mener med dette...Kan du svare?? Romantisk...Hvad er det som gør denne ret romantisk, spurgte jeg dig. Vil du fortælle det. Hvorfor foreslår du hvidvin, når det almindeligvis for denne ret er typisk at drikke rødvin, med mindre det forholder sig som jeg før skrev. Du aner jo ikke hvad vandborg88's kæreste foretrækker

Hvorfor jeg ikke er fremkommet med et forslag er fordi, min erfaring siger mig, at sværhedsgrad ved madlavning er meget individuel. At vandborg88 fortæller han/hun ikke er den store kok, siger egentlig bare, at man ikke skal komme med en dybt indviklet opskrift fra det finere franske køkken. Lige såvel som det kan være, at den samme vandborg88 kun er kommet til niveau 1. "Kogning af markaroni".

Afslutningsvis...hvor stå det i reglerne for Kandu, at man skal komme med et svar når man deltager i en tråd? Kritik af et indlæg er vel lige så relevant, og kan være med til at åbne øjnene på spørgeren.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:10

Sorry. Jeg så ikke dit indlæg 31-10-08 23:37 - Men vi er ikke enige, hverken hvad angår stilfuldhed, romantik eller hvidvin angår. Sød hvidvin FØJJJ det erda ikke en børnefødselsdag. Kan man ikek lide vin, så lad det dog stå og drik øl eller æblemost.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 01-11-08 00:12

Ja da klumme ss

Det var heller ikke en hammer til dig.. Men jo som beskrevet for oven, en romantisk middag er en der kan deles.. Og som også skrevet for oven, rødvin og ost hænger ikke sammen, da osten fjerner smagen af vinen..

Men du har ret, det er ikke til at vi de om vandborg er typen der kan brænde ris på.. Derfor mente jeg at den her ret var go.. Og serverer du den fornuftigt er den stilfuld.. Punktum..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:12

Granner. At du ikke ved om jeg kan lave mad, må skyldes at du ikke følger med. Men du er da tilgivet. Selv om man tror det er løgn, så er der jo andre tråde på Kandu end mine

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:17

Citat
rødvin og ost hænger ikke sammen
LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL Du er fandme sjov Som forhenværende kældermester har jeg deltaget i mange vinsmagninger i forb. med arbejdet og jeg kan oplyse dig om, at vi altid får serveret ost og brød til en vinsmagning. Desuden er det meget udbredt at invitere kæresten på ost og rødvin....det er fandme romantik der vil noget....skulle jeg hilse at sige. Med mindre altså at hun kun er til BUKO smelteaffaldsost og Lillebror.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 01-11-08 00:19

Klumme..

Det behøver vi altså heller ikke at skulle være.. Som du selv skriver, vi aner ikke hvad de er til, rødvin, hvidvin eller noget så simpelt som en kold bajer.. Men helt ærligt, det var altså også min mening, og mit forslag.. ikke din.. Og basseret ud fra det, betyder din mening ikke noget, men derimod vandborgs..

Så skal vi ikke bare stoppe debatten her om hvorvidt det er et forslag der kan accepteres eller ej, det er ikke din beslutning, og heller ikke min, men derimod mit forslag til vandborg..

Men bortset fra det, så vil jeg gerne høre nærmere om dine børnefødselsdage, hvor der bliver serveret søde vine, det lyder ikke helt som noget jeg er enig med dig om at det bør gøres.. Men vil da gerne høre om børnenes reaktion på vine.. Hvor gamle de er når du starter med det at servere vinen, men vigtigst af alt, hvordan reagerer børnenes forældre på det..?? Eller er det kun når de overnatter..??

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 01-11-08 00:20

Ja årsagen til osten, er at den fjerner tidligere smagssanser fra de øvrige vine, så man kan smage den næste vin.. Så ja det ved jeg godt, og derfor mener jeg heller ikke at man skal ha' rød til en ret, hvor du kun skal ha en smag og ikke 20..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-11-08 00:23

Klumme

Jeg ved ikke om du kan lave mad og jeg er ikke ret meget ved min PC. Kun ca. 1-2 timer om dagen. Så jeg læser ikke tråde af ældre dato.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 01-11-08 00:25

granne

Tak for opbakningen..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:26

Så for at tage røven på dig vil jeg undtagelsesvis fremkomme med et forslag, som ingen forudsætninger kræves.

1. Forret
Parma skinke m. melon Så enkelt at en abe kan finde ud af det

2. Hovedret
Blandet ostebord med druer, peberfrugt, valnødder i acaciehonning til de stærke oste. Kræver kun at man kan kravle til en ostehandler. Hold dig fra supermarkederne, og husk tegnedrengen LOOL

1a Vin
Halvtør hvidvin. Må ikke være koldere end 12 - 15°

2a
Amarone

3.
Lambrusco hele vejen igennem

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-11-08 00:32

Du kan jo godt Klumme. Synd jeg skal nu.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:33

Tak for opbakningen...Hvad faen er det for noget lallende søstersolidaritet. Gud fader i skuret noget kællingebavl (det var ikke til dig granner).

Jeg er da fløjtende ligeglad hvad spørger vælger, men det ultra korte af det lange er, at din ret sikkert smager ok, men ikke har en skid med stilfuldhed eller romantik at gøre.

Skulle deleprincippet være et argument for at en ret er romantisk er havregrød det sgu da osse. Man deler jo en portion. Det er muligt at havregrød er ensbetydende med romantik i dit lille hjem, men men LOOL vist ikke mange andre steder.... Havregrød fører direkte til fodsex trala la la (eller fodsvamp)

God fornøjelse vandborg88

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:36

PS
vandborg88 ...Jeg glemte lige at du skal afslutte middagen inde foran pejsen på isbjørnen med en god Cafe solo og en æske fyldte kvalitetschokolader. Køber hun ikke den, er hun skabslebber øhhh hvis du ar en han

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:39

Citat
Men bortset fra det, så vil jeg gerne høre nærmere om dine børnefødselsdage
Det glemte jeg. De bliver dejligt søvnige og kan afhentes af forælderne helt afslappede og vi andre kan hygge os uden de møgunger

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 01-11-08 00:42

Hvor er du da modbydelig.. Og manerer ejer du sq ikke.. Fatter ikke at du ikke bare kan acceptere andres meninger, det virker som om at det kun er dine ideer og ret der er noget værd, hvad fanden bilder du dig ind, det er da utroligt som du tror at det kun er din mening og din vurdering der korrekt.. Utroligt at noget så simpelt som min mening om ret, kan gøre dig til at være så led og modbydelig.. Kærlighed og roamntik i dine øjne er vel vold og ligegyldighed.. Undskyld mig, men for mig virker du altså som en komplet idiot.. Fik du ikke kærlighed med hjemmefra..

Hun anmodede om forslag og jeg gav hende det, og du skal fanme ikke fortælle mig at mim mening ikke dur, men hvorvidt den er romantisk, stilfuls osv rager fanme ikke dig, men den der skal lave retten.. Så gider du godt lukke arret nu, og så lad den stakkels kæreste som vil lave en ret til sin kæreste selv afgøre hvad der skal serveres, det er ikke din opgave at fortælle hvad der skal serveres. Du fremlægger det som om at intet i verden kan slå dit, og det kun er din mening der betyder noget..

Men i mine øjne er det en romantisk middag, som smager kanon godt, og det kan du ikke tillade dig at sige at det må jeg ikke mene.. For det mener jeg sq..

Så rend mig, og lad andre tænke selv..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:47

Jamen dog jamen dog. Pas nu på blodtrykket. Du sprutter og hvæser jo hihihi Ja jeg er gammel rocker fra Snave. "Snave Undertakers"...så nu ved du det...ond og modbydelig

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 01-11-08 00:49

Tak for bekymringen.. Men mit blodtryk fejler ikke noget..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 00:52

Go nat med dig.... hidsige madamme . Jeg skal i klubben og mødes med de andre seniorer i Snave Undertakers. Vi skal ud at banke nogen. Vi går gerne op ved plejehjemmet...de er lidt nennere at håndtere, og ers å demente at de ikke kan genkende os LOOOL

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-11-08 06:38

Forret:

Grape-rejesalat

Rejer og småtskåret grapefrugt vendes i mayonnaise, let krydret med salt, en anelse peber og nogle dråber citronsaft.
Puttes tilbage i skallerne og dekoreres med dild.
Let, lækker og anderledes rejecoctail

Hovedret:

Solomillo en Jeréz

Brun en svinemørbrad hel på alle sider i en dyb pande i en go olivenolie, salt og peber på
Hæld 1 glas sherry eller en go hvidvin i og steg færdig og mør. Vend mørbraden ind i mellem.
Den er færdig, når lyst saft pibler ud, hvis du stikker en stegenål i det tykkeste sted.
Server et godt brød (det er ikke bare tilladt, men et "must" at tørre den gode sauce op med brødet) til samt salat.

Salat:

Masser af frisk grøn salat. Dressing: olivenolie, hindbæreddike, dijonsennep, salt og peber.
Drys valnødder over eller ristede pinjekærner.

Let at lave, anderledes, ligger ikke tungt i maven

Ha en rigtig go aften

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-11-08 06:42

Et fiskeforslag;

Trout in Times

1 forel (pr. person) saltes med groft salt og pakkes ind i et par avissider.
Avispakken gøres total våd under vandhanen.
Puttes i en 200 grader varm ovn ca. 20 min til avisen er tør.
Server avispakken.

Den klippes op med en saks og foldes ud.
Skindet fra fisken hænger fast på avisen.

Server brød og en god salat til.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-08 08:31

Lad dig inspirere hér: http://www.arkaisk.dk/kogebog3.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-11-08 10:39

'molo' - !!!
VELBEKOMME!!! HER ER HUMOR SÅ DET BATTER! GODT GÅET!

Det var det bedste af det bedste i alt hvad hjertet måtte begære!

Både romantisk!!!
Delikat!!!
Lækkert!!!
og anderledes udfordrende!!!

Pokkers, at slagteren ligger så langt væk, for kæresten kommer jo i aften!

MVH Akle

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 10:43

Citat
Rejer og småtskåret grapefrugt vendes i mayonnaise, let krydret med salt, en anelse peber og nogle dråber citronsaft.
Puttes tilbage i skallerne og dekoreres med dild.
Let, lækker og anderledes rejecoctail
Kender den som Gripsholm salat. Dog er den med de russiske Chatka krabber og smager fantastisk. Men de er så splinterdyre... 100,- - 200,- pr. dåse, så rejer er en god erstatning.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-11-08 11:53

Kender den som "Mormors lækre rejer"

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 01-11-08 14:26

hvis du vil score, skal du ikke starte med hård spiritus. prøv en "cardinal rouge" som består af rødvin og creme de cassis. 1 del creme de cassis og 8 dele rødvin. Kom en isterning i

Hvad så med østers? rå eller gratinerede. Det er godt for hormonerne. Så måske en god bøf af ribeye med ristede svampe. Det taler også positivt til hormonerne. Slut med en creme brullee. . Pas p med for meget sprut. det er ikke der du skal skore....tværtimod. Vil du have oskrifter kan du blot sige til.. Ellers god fornøjelse... Det virker

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 15:11

Hallå Klumpe dumpe... kan du ikke læse
Citat
Jeg er ikke den store kok, så skal ikke ud i noget, som er alt for svært og vovet.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-11-08 19:09

Det bliver spændende at høre hvad vandborg88 fik bikset sammen til kæresten.

Måske endte det med brændende kærlighed.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-08 20:09

Citat
Måske endte det med brændende kærlighed
Sandelig osse godt, og romantisk. Man kan jo dele det hi hi hi

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 01-11-08 23:12

kære klumme dumme.
Har du slet ingen situationsfornemmelse. man behøver ikke megen kendskab til madlavning for at åbne et par østers, og er der noget mere simpelt, end at knalde et par bøffer på panden??hvem vil du glæde med dine negative udladninger?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-08 01:59

Næeh.. Hør nu:

Forret:

Let ristet hvidt hvedebrød (..en TYK skive ) med tandsmør. Monteret med; et stort sprødt salatblad, overblagt med generøse skiver af lyng-røget grønlandsk hellefisk. Dette toppes med en god hjemmerørt mayornaise pålagt lakserogn og frisk dild.

Serveres med afkølet Champagne ...selvfølgelig

(Tilberedningstid for 2 personer = ca. 5. minutter)

Hovedret:

Kalkunbryst med indbagt hummer i kokos.
Hummerhaler vendes i koksmel og lægges i det 'flækkede kalkunbryst, som derefter snørres sammen med kød-snor. Bages og vendes i smør ..i ovnen ved 150 grader i henved 1½ time.

Garniture: Hvidvin's blancerede jordskokker og gullerødder ...sparsomt belagt med frisk timian.

Sauce: Afkog af stegesmøret fra kalkunen ..og en smule kokos, piskefløde i rigeligt mål, samt let afristede pinjekerner. Tilsmages kun med salt og pebber !

(Forarbejde og stegetid = 2. timer. Montering af sauce og servering = ca. 5 minutter)

Dessert:

Rødvindskogte pære med vanillie-råcreme. Sat på bund af chokoladeovertrukne, cognacs stænkede makroner. Pyntes med kandiceret vandmynte og violer.

(Tilberedning ca. ½ time, men kan laves i 'forvejen' og sættes på køl.)

Piece of cake...

..og RENT scoretrick

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-08 02:04

Ps. Ga' vide hvor'n koksmel smager ???

KOKOSMEL ...for dælen da!

..og alle mulige andre stavefejl.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 03:21

Citat
kære klumme dumme
Ingen kommentarer Karl Smart

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-11-08 04:58

Forret:
Flute med smør (kan købes i Netto)

Hovedret:
Suppe (kan købes frosset i Netto)

Dessert:
3-farvet is (kan købes frosset i Netto)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-08 07:36

Molo altså.....nu tar du dig sammen

Rødvindskogte
gullerødder
pebber
kandiceret

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-11-08 09:43

Hej

Hvis du gør dig den ulejlighed at lave medlemsskab(gratis) hos wagama, http://www.wagamama.dk/food/home/
kan du få adgang til nogle opskrifter, der til enhver tid er romantiske, yderst velsmagende, sunde og lette at lave. Og dejligt anderledes. Heller ikke tunge og der kan serveres både øl, vin og hjemmelavet juice, efter temperament til.

Men hvis det skal være rigtigt romantisk MÅ der nødvendigvis være en lille dessert.

Opskrifterne har muligvis mange ingredienser, men de er hurtige, enkle og spændende, at tilberede.

En anden mulighed er tapas.