/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Salt
Fra : NannaFlip
Vist : 739 gange
50 point
Dato : 31-10-08 15:50

Hvad gør man når man har kommet for meget salt i en suppe, nogle gode forslag ?

Kommentar
Fra : bowlingnæ

Dato : 31-10-08 15:55

Du kan komme en smule sukker i. det plejer at hjælpe, bare en teske fuld og smag dig frem.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 60 point
Dato : 31-10-08 16:08

Det er pokkers ærgerligt og det er ikke sikkert at den kan reddes men jeg har selv, med svingende held, forsøgt at putte en stor skrællet kartoffel ned i suppen (eller sovsen, hvis det var sovs) og ladet den koge med. Det er et gammelt husråd og meningen er så at denne kartoffel, vil suge noget af saltet til sig, under kogningen.
Jeg har oplevet at det har virket men jeg har osse oplevet at det ikke har virket - for mig virkede det kun ved 'moderat' oversaltning. Dengang jeg næsten havde tabt saltkarret ned i suppen - ja da virkede det ikke og suppen måtte kasseres! MEN - jeg fiskede alle grønsager op af suppen, med en hulske, for at prøve om de måske kunne bruges igen, i den nye portion suppe som jeg ville koge. Jeg fiskede altså grønsagerne op, puttede dem i en stor skål med rent (IKKE saltet vand !! ), rodede lidt rundt i dem og derefter var jeg spændt på smagen - den var HELT perfekt!
Derfor - lav en ny portion suppe og brug grønsagerne fra den første - når du har skyllet og smagt.
Hvis du, som jeg, laver suppe på den gammelsags måde (koger på kød/ben) ja så vil du formentlig mangle et nyt 'smags-basis', fordi du jo, klart nok, allerede HAR kogt kødet. Løsningen hér kunne være at du lige daffer i supermarkedet og henter et par kraftben (de ligger som regel i frostmontren) - kraftben koster ikke meget og med dem, har du så en ny basis.

God arbejdslyst og bon appetit

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-08 16:19

Du kunne lave om til en anden slags suppe.
Flødetilsætning hæmmer i høj grad saltsmag. Det samme gør mælk , men med et rimeligt fedtindhold.

Alså kan du bruge duin eksisterende suppe som basis for en flødelegeret type.

Karrysuppe skal også have en del salt for at være velsmagende. Den bliver bedst på en fiskesuppebasis.

Ellers er der ikke andet art gøre end at fortynde dig ud af det. Mere vand og hvad du nu koger suppen på.,

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 01-11-08 08:04

NÅR DU FRYSER NOGET NED, FORSVINDER DER OGSÅ MEGET AF KRYDDERISMAGEN,
MEN DET ER IKKE SIKKERT DET ER NOK.
DU KAN DA PRØVE

VELIGST
AG112

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-08 10:55

salt er med hensyn til frysning ikke et krydderi.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 01-11-08 11:47

En glimrende idé med at prøve kartoffeltricket - ellers kan du jo altid fortynde suppen yderligere. Jeg plejer at sværge til at hælde rismælk i (kan købes i mange Brugser efterhånden til ca. 18 kr), det gør nemlig samtidig suppen lidt sødere og lidt tykkere/cremeagtig à la fløde.
Og så er det en langt sundere løsning end at kaste sukker i eller opløste bouillonterninger fra Knorr (også med sukker)..

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-11-08 05:09

Der skal en sild, en pose matador mix og en Fregat Pilsner i suppen, så tænker du ikke så meget på at der er for meget salt i bagefter.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-11-08 13:19

kog den ned så den er næsten en fond og gem til at bruge til en anden gang som base OG LAD VÆRE MED AT KOMME SALT I NÆSTE PORTION

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 12-12-08 12:46

Tak, for de mange gode råd.

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 15-12-08 15:39

Tak for svaret vil.du.