/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
patentstrikning
Fra : vombatsi
Vist : 21162 gange
500 point
Dato : 30-10-08 12:44

Det er længe siden sidst jeg forsøgte mig med patentstrikning. Er der en her der nemt og forståeligt kan opfriske for mig hvordan det er man gør?
Jeg skal strikke et halstørklæde i mohair
vh vombatsi

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-10-08 12:48

Hej med dig.
Sådan :::
Citat
Patentstrikning strikkes altid frem og tilbage på to lige pinde eller på rundpind.
Antallet af masker skal altid være deleligt med to.

1. pind: * 1 r, slå om, 1 m løs af, som om den skulle strikkes vrang ( dvs. før pinden ind i masken bagfra)*
Gentag fra * til de sidste 2 masker der strikkes 2 r

2. pind: 1 m løs af, * slå om, 1 m løs af vrang. Strik næste maske og den omslåede løkke fra forrige pind ret sammen som en maske, gentag fra * til sidste maske. Den sidste maske strikkes r.

Derefter gentages kun 2. pind.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 30-10-08 12:54
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-10-08 12:57

Undskyld.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-08 12:59

helpatent

Patent: Der strikkes Patent således:
1.p (retsiden): * 1 r/ 1 vr *, gentag fra *-*.
2.p ryg- og forstykke: * 1 vr, slå om, tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret *, gentag fra *-*.
2.p ærme: *Slå om, tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes r, 1 vr*, gentag fra *-*.
3.p: * 1 r, omslaget og den løse m fra forrige p strikkes vr sm *, gentag fra *-*.
Gentag 2. og 3.p.

herfra http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=104&d_id=33&lang=dk

Så er der også halvpatent

Halvpatent:
1.p (retsiden): * 1 r, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vrang *, gentag fra *-*.
2.p (vrangen): * Strik m og omslaget vrang sm, 1 r *, gentag fra *-*.
Gentag 1.-2.p

herfra http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=80&d_id=15&lang=dk

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-10-08 13:32

Husk at patentstrikning bliver bredere i brug - altså bredere end almindelig ribstrik. Når det bliver breder, bliver det tilsvarende kortere. Godt at vide
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 30-10-08 14:08

det letforståelige mangler jeg stadig ,-)
linket havde jeg
vh vombatsi

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-10-08 14:15

Hej
Du har da fået vejledningerne fra Nordsted1. Bedre kan det da ikke blive. Du kan da læse en opskrift? Ellers må du søge en YouTube vejledning hvor nogen strikker for dig. Eller gå på strikkekursus og lære at forstå en opskrift.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-08 17:31

Der er nogle forskellige videoer her

http://www.youtube.com/watch?v=fEiKRKSJ4pk&feature=related

men de kan ikke helt bruges, da siderne ikke er danske, og englænderne strikker ikke helt på samme måde som os i DK... men måske du kan finde en dansk side, hvis du søger videre

Men ellers så spørg videre her, så skal vi nok prøve at hjælpe dig igang

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 500 point
Dato : 30-10-08 17:35

Hej

Måske kan dette hjælpe?

Altså almindelig rib-strik er jo ret og vrang, men i patent så i stedet for at strikke din vrang, tager du den bare af sammen med tråden, så du ligesom får en 'dobbelt-maske' på din højre pind.

Kortfattet: patent-masken = en vrang maske der ikke strikkes igennem, men løftes over sammen med tråden.

Håber at det hjalp - ellers spørg igen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-08 17:46

Måske du kan få glæde af denne side

http://www.garnstudio.com/lang/dk/skole/strikk_teknikker.php

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-08 18:18

Der er også denne side

http://www.ingahansen.dk/Side422.htm

Hvis du skal strikke et halstørklæde i mohairgarn, så ville jeg først prøve med 2 ret + 2 vrang, det er jo et "langhåret" garn, hvor det ikke altid er muligt at se, hvilken stikkeform, der er blevet brugt.

Men god fornøjelse

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-10-08 18:54

Eller prøv på www.rokken.dk

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 30-10-08 19:11

Tak for svaret Line99.
Så kom den igen

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-10-08 19:26

Godt at du kunne komme videre