/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vinteropbevaring
Fra : gamle61
Vist : 2821 gange
200 point
Dato : 30-10-08 10:44

bor i hus med opvarmet kælder og kan ikke have mine georginer og gladiolus inde , da de kort efter jul kommer med langge stængler og det er for tidlig - nu fået den ide , kan de opbevares i kælderhalsen i en gl. fryser - mener at kunne holde den frostfri der , men kan de leve uden luft - ville bare ikke begynde at stille noget an , før jeg havde lidt ide om at det duer - har fået mange gode råd fra jer , har i en mere - m.v.h. og på forhånd tak - gamle61

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-10-08 10:51

Her er en der har prøvet det - det gik ikke godt
Citat
Troede, de i år var i sikker forvaring i en gammel fryser i garagen. Kiggede åbenbart ikke til dem ofte nok. At lade fryseren stå åben gik ikke an på grund af nattefrosten. Og nu er de rådne
http://ditcentrum.nordjyske.dk/blogs/helleskovs_have/default.aspx

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-10-08 10:52
Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 210 point
Dato : 30-10-08 10:57

Genboen siger Flamingokasser i drivhuset (eller evt kælderhals ) når de først lige har været inde og tørre

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 30-10-08 11:04

Tjaa, det er da et sjovt tankespil, ingen planter brude efter min tanketank kunne overleve uden sol.

Men de laver jo sådan set deres egen luft, så tror de falder på mangel på sol.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-10-08 12:42

Hej med dig.
Vi har hat gjort det med vores for år tilbage . Og med stort held.
Dog lod vi låget til fryseren stå lidt på klem.så de ikke rådnede. Fugt kan du ikke undgå der er når du tager dem ind.
Vi lagde en mursten i klemme mellem låget og fryseren.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-10-08 13:07

Hvis du kan sætte frysenen "frostfrit" og sørger for nogle små huller til ventilation, så tror jeg det er en god ide. Alle levende væsener, også planterødder og knolde skal bruge en lille smule ilt, og skal kunne fordampe vand. Ellers dør de.

Forbigående kort frost kan holdes ude af fryseren , især hvis der er noget tungt med god varmekapacitet i den. Læg et antal lukkede dunke eller flasker med vand i bunden af fryseren. Så skal der mange dages hård frost til udenfor , før der bliver for koldt indeni fryseren.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-10-08 13:38

Hej
Jeg har for nogle år siden købt en flamingotønde til at opbevare knolde i om vinteren. Tønden stod i vores skur, som har endevæg mod fyrrummet - men knoldene rådnede. Så forsøgte vi at bore nogle huller i låget. Det var ok. Når vejrudsigten sagde hård frost - mere end 5-6 grader, lagde vi en stak aviser ovenpå knoldene. Aviserne tager også fugten. Der kan godt komme kondensvand i en lukket tønde/fryser.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-10-08 15:00

Sand i bunden så burde der ikke være problemer.

Men billige flamingo opbevaringskasser fra Jem og fix også md lidt sand til at suge fugten med er væsentligt lettere at håndtere end en fryser.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-10-08 17:20

Grav et hul i bedet hvor dine geoginer stod.

Jeg bruger ca. 2 fods (60 cm) dybde - og putter rødderne i spande efter farve. Spandene overdækkes med plastik - så der ikke kan komme vand ned i spandene. Ellers rådner de. Ovenpå plastikken ligger jeg flamingoplader - og så jord til sidst - så det ser pænt ud.

Det har virket fint de sidste par år - sålænge der ikke kommer vand ned i spandene !

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 10-11-08 18:20

Tak for svaret Sunowich.- der var mange gode forslag - tror dit er det bedste og så har jeg tunet det med lidt fra de andre - kommer sand i kasserne og også en avis og har hentet et pår flaminmgoplader til at sætte for når det bliver koldt - tak for svaret og fortsat god vinter - m.v.h. gamle61