/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
VHS film til DVD
Fra : Anli
Vist : 757 gange
200 point
Dato : 30-10-08 09:34

Jeg håber at mit spørgsmål er stillet det rigtige sted.

Jeg har mange VHS film som jeg selv har optaget fra fjernsynet, ligesom jeg har en del købe film også i VHS og fælles for dem alle er, at jeg meget gerne vil kopiere / overspille dem til DVD.

Hvor kan jeg se en beskrivelse af fremgangsmåden og hvilke programmer skal jeg bruge.
Jeg vil også gerne vide hvilke typer DVD skiver jeg skal anskaffe mig.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 30-10-08 09:50

Du skal have et TV-kort i din komputer.
Du skal have et redigeringsprogram til Video
Du skal have kabel fra Video til PC
Du skal bruge DVDskiver der passer til det format din stueafspiller bruger

Det var egentlig det....

Det nemmeste er selvfølgelig at købe en kombineret VHS/DVDoptager (den kan selv overspille)

Den kan købes for et par tusinde (aldi havde lige en til 1500.-)....

Så har du det hele på DVD og kan redigere det i komputeren...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-10-08 12:24

Skal kun tilføje, at du skal bruge de skiver, som din brænder kan klare.
Stueafspillerne kan som regel alle formaterne. Men kik i brugsanvisningen for en sikkerheds skyld.

Hvis du ikke er så god til alt det og ikke har masser af tid og harddiskplads, ville det måske være bedre at købe, låne , eller leje en af de kombinerede vhs og dvd optage maskiner, som kan overføre vhs dirkte til dvd uden brug af computer og svære indstillinger eller programmer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-08 12:28

Citat
Skal kun tilføje, at du skal bruge de skiver, som din brænder kan klare.
Stueafspillerne kan som regel alle formaterne.

Det er lige omvendt - men ellers rigtigt

Det er så ikke det store problem hvis det er NYERE udstyr - der klares begge formater af det meste.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 30-10-08 16:19

Jeg har lige gjort det med en masse vhs film, og jeg brugte mine forældres kombinerede vhs/dvd til at overspille med. Jeg magtede ikke at finde rundt i alle de kabler og har heller ikke noget tv-kort i pc. Desuden måtte jeg afskaffe min vhs maskine, da den ikke virkede optimalt.

Havde mine forældre ikke haft en kombi maskine, havde jeg nok investeret i en selv, og solgt den videre efterfølgende, når jeg havde spillet alt over.

Jeg har brugt dvd-r til alle mine. Det kostede 2 skiver hver gang, når jeg også skulle redigere på pc og brænde den nye over igen, men stadig billigere end dvd+ da der så går tid med at slette data igen til genbrug.

Da jeg selv undersøgte markedet, fandt jeg maskiner til 1000-1500 kr mener jeg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-08 16:31

Der er da ingen grund til at bruge skiver der bare smides væk

Brug RW - de kan genbruges mange gange.....

Men det FÆRDIGE produkt bør brændes på R skiver

Godkendelse af svar
Fra : Anli

Dato : 03-11-08 08:23

Tak for svaret refi.
Du får point for dit svar da det dækker hvad jeg har brug for.
Jeg har nu anskaffet mig en Aldi afspiller, fandt en i Frederikssund. I følge Aldi er de ellers udsolgt.