/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
GPS hvad skal man vælge
Fra : gril
Vist : 652 gange
500 point
Dato : 29-10-08 20:43

hejsa.

Jeg står og skal købe noget GPS navigation til bilen, og i den forbindelse har jeg lige en forespørgsel eller to...

1. Hvilke mærker skal man gå efter, hvis man helst ikke vil over 1000kr

2. Kravene er ikke så store, skal bare have kort over DK og

På forhånd mange tak - håber i vil svarer seriøst og godt...

Venlig hilsen
grillen

ps. jeg har kigget på en tomtom go 500

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-10-08 20:55

Hej med dig.
Så skal du så absolut vælge en Garmin. De er pt på tilbud til 999 kr.
Vi har en med kort over Skandinavien og er 100% tilfreds med den.
Den kan tilmed opdateres på nettet

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-10-08 20:55

Jeg tror ikke mærket har den store betydning. Der findes ikke så mange der udgiver kort til GPS, så flere modeller benytter de samme kort.
Kvaliteten på de forskellige mærker er ret ens. Så det du skal gå efter, er betjeningen af den, så ud i forretningerne og prøve dem af, og sikre dig så, at det kort der er med, er den sidste nye version.
Kortene er hovedsaglig i to versioner, nelig SKANDINAVIEN og EUROPA.

Så du skal tage en tur i byen, og se på varerne!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-08 20:59

Garmin liger langt nede i bladenes testresultater

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-08 20:59

Køb Tom Tom

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-10-08 21:08

Brandvæsnet bruger Garmin og det gør vi også. Den er bare så nem at betjene. Og endnu nemmere at tage i brug. Og så er den smadder god.

Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 510 point
Dato : 29-10-08 21:18

Teil , hvad er det for nogle blade du læser,er det dem der falder af træerne lige nu ??
Garmin og Tomtom får nogenlunde lige gode anmeldelser ,så det er et temperament? om man er til den ene eller den anden.
Jeg har selv Garmin og er godt tilfreds , synes den er nem at arbejde med men andre har den samme mening om Tomtom.
Der er ingen "gratis" kortopdateringertil nogen af dem men Software kan hentes på nettet gratis.
Som severino siger , ud i butikken og prøv at få dem i hånden og se så hvilken du selv synes er nemmest at arbejde med.
Held og lykke med forehavendet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-08 23:18

Vi har mio, ikke den model som i linket... den i linket er på tilbud hvis du bor nær grænsen... Fleegaard kr. 799,00 købes vist ikke billigere

http://fleggaard.dk/pi/Mio_Moov_200_vest_EU_13321_682.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-08 23:23

Hvis du vælger den Mio, og den skal leveres koster den 1.150,00 iflg den mail jeg har modtaget

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-10-08 00:56

Garmin er lort. Tom Tom virker bare SÅ perfekt!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-08 01:58

Jeg valgte TomTom på grund af Maps share, og det har ikke fortrudt, det er den her jeg købte: http://www.mobiludsalg.dk/pi/TomTom_ONE_3rd_edition_Scandinavia_8285_790.aspx

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-10-08 07:46

Citat
1. Hvilke mærker skal man gå efter, hvis man helst ikke vil over 1000kr

2. Kravene er ikke så store, skal bare have kort over DK og

På forhånd mange tak - håber i vil svarer seriøst og godt...

Hvis du vil ha’ et seriøst og brugbart svar,
kræver det at du uddyber hvad du har behov for, !

når du spørger : en gps modtager til ”helst ikke over 1000 kr. m / kort over DK.”
jamen det har de alle, som minimum,…!

så er der ”kun” tilbage hvilken udgave DU synes er bedst,.. og det er der kun DIG der kan afgøre, evt. vad at ”teste” eller føle ”på varen” i butikken,

indtil nu, er der foreslået 3 forskellige mærker ( Garmin, Tom Tom, og Mio, )
alle er nogenlunde ens i udformning og brug, der er ikke den store forskel,
hvis du venter lidt endnu,.. kommer der sikkert et par anbefalinger mere til,

( de fleste er utrolig ”autoritetstro” over for de varer de køber,.. INTET er bedre end netop den vare DE har købt !! )

Hvis du f.eks. spørger hvilken bil du skal vælge, får du lige så mange positive /negative svar, som der findes bilmærker på markedet,

ingen af de forslag du har modtaget indtil nu er uddybet,.. (hvad er det der specielt er godt ved denne model !)
det siger sig selv, når du køber en af de anbefalede modeller, bliver softwaren hurtigt forældet, (hvis den ikke allerede er det inden / når du tager den i brug),… bare se hvor hurtig vores vejnet udvides / ændres konstant,.. det kræver jævnlige (ofte kostbare) opdateringer, som forhandlerne sjældent / aldrig oplyser om, (det finder du først ud af når du har kørt forkert utallige gange, desværre)

”smarte” detaljer som oplysninger om rep. / vejarbejder, og lign. oplysninger, er ikke standart på de ”billige” udgaver,

der findes dog et alternativ, som af en eller anden årsag er lidt overset, måske fordi det ikke er lige så opreklameret som de øvrige,.. og som jeg selv bruger, med stor tilfredshed,
fordi den har følgende fordele, :

det er den absolut MINDST pladskrævende, (fylder ikke mere end en æske tændstikker, !
der kan hentes gratis software, som altid benytter sidste nye opdatering, (gratis)
(du er altså sikker på at du ikke køre rundt med gl. forældet software)
stor ”GPS dækning”,.. ca. det halve af jordkloden,
langt den billigste,… pris fra ca. 400 kr. i DK
fås med op til 54 kanaler = kraftig og præcis dækning
fylder ikke op i forruden, og genere udsynet, (frister ikke til indbrud i bilen)
er let at ha’ med i lommen når du går rundt i gågader,
den er MINDST lige så effektiv som andre, (i de fleste tilfælde bedre)

eneste ”ulempe”,.. kræver at du har en mobil tlf. m / bluetooth,
du har IKKE en stor klodset skærm, til at genere udsynet,
du må NØJES med at lytte til stemmen, (stemmeguide, evt. via en earphone)

du kan også se kortet (det er dog ikke større end mobilens skærm, evt. en PDA)
se software :
http://www.nav4all.com/site2/www.nav4all.com/index.php
http://www.nav4all.com/site2/www.nav4all.com/dan/index.php

og,.. :
http://www.amazegps.com/welcome.php
http://www.amazegps.com/index.php?page=home&language=dk&referrer=120
http://www.amazegps.com/index.php?page=demo&language=dk

begge udgaver med de fleste sprog,… incl. DANSK,

det koster et mindre beløb at downloade kortet, (hos M1, koster det 0,09 kr. eller 9 øre, !!)
det skal hentet flere gange i løbet af en tur, f.eks. koster det et par kr. (1 – 3 kr.) Århus – Kbh.

den er testet i DR.1 Rabatten :
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2007/0517204259.htm
(dog med en gammel umoderne software)

modtageren kan ses / købes her :
http://www.mytrendyphone.dk/shop/blumax-bluetooth-gps-6518p.html?gclid=CKXZju2OzpYCFRyB1QodoE933Q

http://www.mobiludsalg.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=5389
fås også i kraftigere udgaver, (op til 54 kanaler)

her er en ”gammel” test af de STORE KLODSEDE ”konservative” MODELLER,
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/1122111756.htm

så tænk dig godt om, INDEN du køber,
eller forklar mere præcis hvad det du har behov for, der er en løsning til hvert behov,
og det kan være mange forskellige.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-08 08:16

Citat
du har IKKE en stor klodset skærm, til at genere udsynet,

Når vi køre kan jeg som passager godt li' at føgle med på skærmen, det ville jeg da vist ikke kunne på sådan en lille fyr??... jeg syntes også det er praktisk, hvis man ikke får hørt den præcise anvisning, at man lige kan kaste et blik på "Hr. Jørgensen" og se vejnettet, med den afmærkede rute

Citat
det skal hentet flere gange i løbet af en tur, f.eks. koster det et par kr. (1 – 3 kr.) Århus – Kbh.

Hva' så når man skal på ferie sydpå, - hvor meget koster det - og hvad gør man når man ikke har pc med?? Jeg ved godt at det ikke var aktuelt for dette spørgsmål

Men du har ret, vi kan alle godt li' den GPS vi hver især har købt

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-10-08 09:30

Citat
Når vi køre kan jeg som passager godt li' at føgle med på skærmen, det ville jeg da vist ikke kunne på sådan en lille fyr??...

Intet problem,… du kan også se kortet,.. oven i købet er det vist m / store pile th, tv, osv.
det er bare ikke så stort,… desuden bliver meddelelserne gentaget flere gange, så man skal være ualmindelig sløv, for ikke at opfatte beskederne,

hvis man er i den TILSTAND, burde man nok helt afholde sig fra at føre motordrevet køretøj,

Citat
jeg syntes også det er praktisk, hvis man ikke får hørt den præcise anvisning, at man lige kan kaste et blik på "Hr. Jørgensen" og se vejnettet, med den afmærkede rute

på de gammeldags ”klodser” kan du heller ikke se kortet når du HAR passeret pos. X

Hvis du absolut VIL se et STORT kort, kan du medbringe dvd, eller lcd skærme,
du kan endog koble en skærm til hvert sæde/nakkestøtte i bilen, så kan hele familien sidde og ”diskutere” udsigten på ”kortet” hvis det er det man har lyst til,

hvis det ikke er stort nok,… kan du medbringe du din bærebare PC, så burde skærmen være stor nok,..

Citat
Hva' så når man skal på ferie sydpå, - hvor meget koster det - og hvad gør man når man ikke har pc med?? Jeg ved godt at det ikke var aktuelt for dette spørgsmål

Nu ”gik” spørgsmålet på Danmark,..

Citat
2. Kravene er ikke så store, skal bare have kort over DK

Hvis man skal til udlandet,.. !!! jamen så kører man bare til udlandet,… softwaren dækker det halve af jordkloden,… man skal IKKE ha’ en PC med,.. det er kun for de personer der kræver en STORSKÆRM,

Godkendelse af svar
Fra : gril

Dato : 30-10-08 10:58

Tak for svaret muldvarp1.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 30-10-08 11:15

Velbekomme.
Hvis du skulle finde på at ofre mere på "tingesten" så prøv også at se på Garmin 760 , den har mange brugelige finesser og kan fåes for 1999kr.
Men igen Tom tom har også sine fordele (siges der)