/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lines backup
Fra : Eyvind
Vist : 563 gange
10 point
Dato : 29-10-08 09:46

Fortsættelse fra dette spørgsmål.
http://www.kandu.dk/spg127953.aspx

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-10-08 09:54

Hvis og så frem man "bare" skal sikkerhedskopiere sine data - Der har jeg lavet følgende løsning flere gange.

Min mor og Far duer slet ikke til Pc og det skal bare fungere automatisk.
Jeg har derfor anskaffet dem en lille NAS-server som ligger gemt i huset.

Denne er monteret som netværksdrev på deres maskiner.
Derefter har jeg downloadet MS eget backup soiftware Synctoy http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=C26EFA36-98E0-4EE9-A7C5-98D0592D8C52&displaylang=en
Som der er sat op til at køre en syncronisering automatisk i baggrunden 1 gang i døgnet.
Den tager ting alt efter hvilke par man sætter op men som det er for dem gør den følgende ting:
Tager backup af Outlook express mappen.
Af mapper Dokumenter (Dvs billeder osv)
Samt af de mapper hvor de placerer arbejdsdokumenter.

Dette kører helt automatisk og det eneste det har kostet er den disk der kører backup for dem!
Resten er gratis og fungerer aldeles godt til dette formål.
Men det fungerer KUN til synk imellem 2 placeringer!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 10:01

Lægger den så backup oveni det der er fra dagen før. Altså evt. fejlsletninger.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-10-08 10:38

Det kan man sætte op til hvordan og hvorledes man vil have dette - Alt efter hvordan man sætter sine par sammen ( 2 mapper - synket)
Jeg har lavet en for:
hver dag ( med 1 for lige dage og 1 for ulige dage)
hver uge
hver måned

Dermed kan jeg redde deres data til hver en tid indenfor denne tidsramme.

Men konkret svar på dit spørgsmål - ja - Den synkroniserer mapperne op. = Synctoy

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-10-08 11:09

Hej

Hvor er det fornemt - må jeg have lov til at vende tilbage over middag

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-10-08 13:13

Hej igen

Nu er jeg tilbage på pinden

Jeg har sat en ekstra Lokal disk-F til computeren og CD'en ligger i D-drevet og kører

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-10-08 13:15

Til Jens (hvis du følger med her, så skrev jeg sidst i den anden hvis du ikke lagde mærke til det:)

For resten har du tænkt på at windows har REJSETASKE ??
Den er rigtig fin: På skrivebordet > højre klik > Ny > Rejsetaske – Her er der mulighed for hele tiden at synkronisere dine data.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-10-08 13:19

Nu har jeg ikke overkommet at finde hoved og hale i jeres tidligere diskution.

Jeg tillod mig bare at komme med et bud på backup i et lokalt netværk - DVS med en lokal monteret USB harddisk eller et netværksdrev.

Om man bruger en CDrom eller en Harddisk - Det er begge tekniske ting og kan gå i stykker. så hvad der er mest sikkert skal jeg ikke kunne sige - men uanset hvad - Så er Synctoy som jeg linkede til et extremt godt gratis mulighed for backup/synkronisering imellem lokale drev!

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-10-08 13:32

Hej Peque

Personligt synes jeg det er herligt at du også er kommet med et bud - taaak

Jeg har nu hentet SyncToy og vi prøve den senere. Jeg synes det er skønt med flere valgmuligheder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 13:36

peque > det jeg udokumenteret mener er:

Hvis der laves backup af en partition som man "står på" eks. et backupprogram installeret i windows C: - kan det give problemer da de fleste programmer laver en batsh som køres efter genstart.

Når backup programmet køres(bootes) fra CD / USB pendrive er partitionen som skal sikres ikke aktiv og vil derfor heller ikke kunne ødelægges mens der laves backup.

En anden fordel er så at det image (speglbillede) kan lægges ind på en frisk harddisk uden videre.
Eller som det kan kaldes en sammenpakket cloning.

Tidligere har jeg prøvet at skyde en windows partition i sænk fordi denne batch gik bananas.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-10-08 13:42

Hov hov eyvind :D

Det jeg snakkede om hjer - er backup mellem enkelte mapper --> DVS Synkronisering.
Selve Image backup er en helt anden ting - og hvis man frit kan vælge der - vil jeg til hver en tid tage Acronis som er et topNice produkt - men desværre koster penge.

Men det er Image af OS inkl det løse.
Backup af Data er nu en anden ting - om det er de enkelte Data der skal sikres - og kunne genskabes. Eller om det "bare" er et image der knaldes på igen - og sletter alt andet!

Her synkroniseres de data i de enkelte mapper ( Par) alt efter hvor tit man kalder programmet via Scheduler!

Konkret er det hvad er det man ønsker ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 14:02

Her er så en lille opskrift.

Der skal være to partitioner på harddisken.
Der skal laves en mappe (Eks. Image) på den partition som ikke skal sikres.

Start med Hirens boot CD og vær klar med piltasten og vælg "start bootCD"
Enter
vælg "disk clone tools"
enter

Nu kan du vælge mellem flere, men vælg "acronis"
enter
Lad den køre selv uden valg

Vælg "create Image"
Next
Nu får du et billede hvor du kan afkrydse den partition du vil sikre.
Har du ikke navngivet partitionen kan du kende den på størrelsen.
Next og den undersøger din harddisk
OK
Nu skal du vælge placering eks. partitionen med mappen Image
I filename efter eks. E:\image\skriv dato eks. 29okt08
next
Nu kan du vælge om du vil tilføje eksisterende backup eller lave en hel ny (vælg ny)
automatic
Next
Ved at vælge forskellige sammenpakningsgrader kan du se hvad den kommer til at fylde og
hvor lang tid det tager sådan rundt regnet.
brug normal som er Ca. 50 %
next..................................................så kører den

Kører du bærbar comp. bør den ikke være på batteridrift.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 14:03

Jeg skal køre nu......................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 14:05

peque -

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 10 point
Dato : 29-10-08 14:14

Flot guide - Eyvind.
Nydeligt.

PS - Off topic -> Damn hvor er jeg glad for min Linux - Hvor jeg lige sync'er /home over på min filserver - reinstallerer hele maskinen og vupti - 1time efter back to basis - og alle data er der endnu!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 16:34

yes - og nu kommer der snart en ny ubuntu 8.10 til mig - tilsendt fra Holland.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-10-08 19:03

I skal have mange tak for hjælpen, nu har jeg en masse at arbejde videre med

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 19:53

OK - Men hvis du får problemer så spørg her, og jeg håber at peque så vil hjælpe dig,
for om et par dage lukker jeg nok comp. ned et stykke tid grundet ombygning.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 19:55

Tja - den ros er jeg glad for.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-10-08 20:48

hehehe Det er jo det vi alle er her for.

Dog havde du nu ikke behøvet at give mig points.
Men overlever da nok hehehe

Har du ikke prøvet den nyeste Ubuntu endnu ??? Den har jo ligget til download længe. som BETA test software - men det er absolut ikke det samme som udgivelsen.

Dog må jeg nu nok indrømme - jeg er ikke så meget til Ubuntu - Mere ArchLinux - som også er det jeg har bygget hele mit Mediecenter op omkring - Hvor jeg nu har DVB-S, DVB-T ørende uden de store problemer - da man selv kan vælge de pakker man vil have i.

Men jo - det er vel alle herinde der vil hjælpe - så godt som man kan. Det er det det hele handler om!

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-10-08 20:59

Eyvind jeg er meget glad for den hjælp jeg har fået. Jeg har faktisk en Ghost liggende som jeg ike kan finde ud af at bruge og så har jeg lige fået paragon drive backup 9 fra det sidste pc-planet. Så der er nok at gå i gang med. Jeg ville gerne finde noget jeg var rigtig glad for at bruge og jeg har ikke så mange jeg kan spørge om det. Jeg mener også at Ubuntu har noget man kan lave partitioner med det ville også være sjovt at prøve. Tusinde tak for hjælpen - Jeg er meget glad for den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-08 08:50

Her er den jeg bruger.
Den skal brændes som image på samme måde som den anden.
Hvis du vælger denne iso udgave skal den ikke pakkes op først.
gparted-live-0.3.9-4.iso
Den er fri og kan hentes gratis her:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Det er en live udgave og du skal bare aceptere de forslag den kommer med.
Det er også et stærkt værktøj som kan slette hele harddisken.
Bør bruges med omtanke.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-10-08 09:05

Hvis du er i tvivl omkring Ubuntu - var der en fed udsendelse igår i DR's pengemagasin - som giver en god indgangsvinkel til Linux, som bliver sendt igen idag kl.12.10

Men Line99:
Jeg har endnu ikke forstået hvad er dine konkrete ønsker i denne sag her ???
Hvad er det konkret du ønsker omkring backup muligheden!

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-10-08 20:15

STOR SEJER nu har jeg lavet partitionering med gparted-live-0.3.9-4.iso og i denne computer-h-klik > Administrer > Diskhåntering, har jeg fået formateret til NTFS - så nu har jeg delt en harddisk i K og R, der sidder som nr. 2 disk. YESSSS hvor er det fedt. TUSINDE TAK Eyvind!! peque jeg har en masse 'hulle' i min vide om computer, så hvis chancen byder sig til at jeg kan fylde på er jeg meget taknemlig - jeg elsker at lære - men pludselig rammer man bare muren når man ikke kan spørge en klog. Jeg kan også godt lide at lære fra mig når det er muligt, så jeg ser vel mit formål som en slags 'saloon-dør' : Det er fedt at blive hjulpet og det er fedt at hjælpe. Det er bare for sygt når hjulene går i stå (mine og andres hjul!!). Jeg glæder mig til at rode mere med Linux /Ubuntu. Nu og her vil jeg gerne have ms til at funger godt - for nylig brugte jeg flere dage på at starte en ny hd op. Og et eller andet sted er det silpelthen for sygt så meget tid man kan spilde når der går ged i det. Og uden computer er man nærmest sat udenfor land og ret. Vi kan vist heller ikke endnu komme uden om ms - netbank kører vist ikke på Linux /Ubuntu??

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-10-08 22:12

Nu ved jeg ikke om du så pengemagasinet på DR igår omkring OpenSource programmer.
Ellers er linket her: http://www.dr.dk/DR1/penge/arkiv/index.htm
(hehehe Ubuntu er ikke = linux - men én slags Linux ).
Men der er jo stor forskel på Windows og OpenSource, Da det ene er lukket betalingskode og åbent kode(IKKE nødvendighvis gratis - men tit og ofte) som gør det muligt for nørder at få kildekoden, dvs hvordan programmet er skrevet. Det giver mulighed for at alle personer - med lyst til det - kan "bygge" videre, ændre eller for det meste gøre hvad man vil - dog under hvilke licenser. http://da.wikipedia.org/wiki/GNU.
Det er en lang historie med rigtig mange meninger om.
Men princippet er - hvorfor opfinde den dybe tallerken - når man kan nøjes med at putte is i

Men JO - netbank virker i Linux - dog er der visse ting - såsom korrekkt Java-version osv - der gør det "sværere" - Dette ligger desværre til meget misforståelse omkring Linux og det's kunnen. Som programmet viser kan de fleste også det - OG ubuntu er KLART det nemmeste man kan starte med.
Men jo de fleste ting er muligt - også at spille spil ved hjælp af enten Wine eller Crossover-Windows(eller hvad det nu hedder - jeg spiller slet ikke på PC ).
Men det kræver selv en indsats - google er klart din bedste ven.
Mange gange kan de fleste problemer - ved at dokumentere sit spørgsmål godt - løses ved at stille et spørgsmål på http://www.linuxin.dk. eller http://www.lifal.dk

Der er rigtig rigtig mange ting man kan med Linux. Jeg startede selv da jeg startede på min udd. som datamatiker. Nu er jeg sgu systemadministrator. :-9 Det er sjovt de muligheder linux udbyder.
Personligt faldt jeg i sin tid for ArchLinux (http://www.archlinux.dk) som er en variant af linux . men det var også den 1.slags jeg fik i hånden. Dette er dog en mere Nørdet - men "lettere" version i den forstand - den er rå - du ligger selv på hvad du vil have.

Jeg blev i sin tid enormt træt af bunken under TV'et (DVD, CD, Forstærker osv) og efter en Kiss-afspiller der måtte til Ungarn for 2. gang - fik jeg nok. Jeg gik igang med at finde alternativer og endte da op med det her: http://linux.pbj-design.dk/myth.jsp
Som er mit lille fritidsprojekt. Men jeg er nu ikke færdig med dokumentationen - da det jo bare er fritid. hehehe - men sjovt.

Jeg har bygget mig en lille NAS-server som ser således ud: http://www.linuxin.dk/node/276
Den står hver nat og tager backup af min Webserver,mailserver,firewall,mediecenter osv. med et lille bashscript hver nat. Ganske enkelt og helt uden problemer. Men tjo man knalder vel lidt ud fordi det interesserer en som pokker - men er man til det - kan man hurtig blive bidt af linux og det's muligheder.