/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Et spørgsmål til samfundsfag!!
Fra : pappu
Vist : 270 gange
20 point
Dato : 28-10-08 22:31

Hej alle!!

Jeg har et spørgsmål som jeg skal have besvaret til min opgave...
er der nogle der kan hjælpe mig med at besvare spørgsmålet?? eller om der nogle steder på nettet, som jeg kan finde noget der lige passer til spørgsmålet her??

hvorfor moderne politik i stigende grad bliver et spørgsmål om værdier frem for fordeling?

tak...

Kommentar
Fra : lunalovegood

Dato : 28-10-08 22:48

Citat
hvorfor moderne politik i stigende grad bliver et spørgsmål om værdier frem for fordeling?

Synes du da det gør det?

Går det efterhånden ikke mere ud på enkelt-sager og personligheder?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-10-08 23:27

Hvis du mener at værdier er penge... så er det vel fordi der er flere penge at dele ud af.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-10-08 23:37

En nærliggende forklaring er at "værdier" ikke koster penge.
Og det er rigtigt at vores VKO regering er rigtig glad for at snakke værdier.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-10-08 07:03

Det er jo ikke kun politk der bevæger sig i den retning, i stigende grad handler alt om værdier, markedsføring er mindre og mindre produktorienteret, se bare på koncepter som fair trade, der er ikke nogen der talero m hvorvidt det er god kaffe, eller frugt, eller vaskemiddel, det eneste vigtige er at dem der har produceret det har det godt, på samme måde er de fleste virksomheder blevet mere fokuseret på at etablere og efterleve et værdisæt, og få rekruttere medarbejdere der "passer ind".
En årsag kan være, at der som udgangspunkt er penge nok i samfundet, at vi kan få det vi gerne vil have, nu er det blevet vigtigt at signalere at vi har standpunkter, og værdier, og den er politikerne nødt til at gå med på, for nogle år siden blev det f.eks trendy at være radikal, ikke så meget på grund af deres partiprogram, men på grund af personer som Naser Khader, Mortgen Helveg og andre af de "unge og smarte"

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 29-10-08 08:03

Vi er jo alle opvokset med en stor stat og dermed er det en integreret del af os af den skal være der, alle skal havde muligheden for at leve et ordenligt liv m.m.

Faktum er at der ikke er nogen af os eller politikere der har nogen ide om hvordan man skulle begynde med at afvikle velfærdsstaten. Endnu mindre hvordan man skulle kunne få folk til at stemme på det.
En udbygelse er næsten umulig på grund af økonomien.

Derfor bliver alle reformere mindre det beholder en vist del grundydelse, en total reform der sagde eks. ingen fri pension ændringer mere, det er folks egen sag at spare op til deres alderdom, ville være svært at indføre det ville række for dybt i vores værdier.

Det er svært at slå igemmen og makere sig når det kun er småændringer der bliver lavet, patierne kan simbelhen ikke få folk interesseret i de små ændringer som tit slet ikke vedgøre dem.
Så at slå på de "bløde" værdier som man ikke rigtig kan måle er klart det nemmeste.

Håber at det blev forståligt, det er bare min mening.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 29-10-08 08:05

mm fik vist byttet lidt rundt på det miderste, min computer er lidt underlig nogen gange.

Det skulle være:

Derfor bliver alle reformere mindre ændringer der beholder en vist del grundydelse, en total reform der sagde eks. ingen fri pension mere "det er folks egen sag at spare op til deres alderdom". Ville være svært at indfører, det ville række for dybt i vores værdier.