/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gravet i carporten/haven
Fra : maler-fidusen
Vist : 6117 gange
200 point
Dato : 28-10-08 21:42

Idag flyttede jeg en hyndeboks i vores carport. Under den er der gravet en stor gang/stik af et eller andet dyr? Den er placeret lige i hjørnet af vores carport og går ud til begge sider - men man kan intet se på den anden side. Og der er ingen jordbunke under hyndeboksen?? bare et hul/stik - det er ca. 50 cm langt og ca.10-15cm bredt og ca.10 cm dybt.... Der er store bjælker under vores "vægge" på carporten - så det kan ikke være der den bor inden i?? men hvilket dyr bygger så store gange i jorden - og hvor er alt jorden henne som er gravet væk for at lave hullet? Det må jo være et dyr som bor under græsplænen udenfor carporten da hullet/hulen/gangen er gravet under hyndeboksen...
kan en mus grave sådan et stort hul/gang?

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 28-10-08 21:43

ikke stik, men sti :=) hyndeboksen står i hjørnet af carporten og stien går ud til begge sider i hjørnet... går lidt stærkt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-08 21:45

kanin eller rotte

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-10-08 21:53

rotter

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-08 22:07

Tvivler på at en muldvarp ville "skyde" inde i en carport, så det er nok rotter.

Eller naboen der vil stjæle strøm eller netforbindelse

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-10-08 22:33

Udover rotter kunne det også være mosegrise, også kaldt vandrotter, selv om de ikke er rotter, men studsmus.

Lå der noegt mad, frø, rødder el. lign i hullet? Mosegrise kan godt lide at gemme mad i tørre huller, havde engang mosegrise, der havde gemt kartofler i et gangsystem under mine fliser, måtte lægge fliserne om da kartoflerne spirede om foråret.

Hvis det er rotter, skal du have fat i kommunen, de udrydder dem gratis (du betaler over skatten), og den kommunale rottefænger kan straks sige om det er rotter eller ej. Rotter er væmmelige smittebærere, selvom de ikke smitter med pest i Dk idag kan de bl.a. smitte med Weils syge, der ikke er til at spøge med, og det er pligtigt at anmelde rotter til kommunen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-10-08 22:52

Helt klart Rotte

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 29-10-08 08:37

Men trives rotter ikke kun hvor der er vand/afløb?
I vores skur (ikke carport) som er på den modsatte side af huset, var der i foråret var der gravet i kanten inden i ... vi mistænkte rotter og havde en fra kommunen ude som sagde at det var ikke rotter, ingen tegn ej heller da de løftede kloak dæksler mv.? men et eller andet har jo gravet derude også?
kan man ikke få nogle ud og give et bud på hvad det evt. kan være?
Jeg har 9 kaniner og 6 marsvin stående i carporten, men alt foder står i blå tønder (kano tønder 100% tætte) og høet i hyndeboks.
Jeg ved at vi har en enkelt mus i fælden en gang i kvartalet eller sådan, men de laver vel ikke så store gange?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-10-08 08:42

På grund af de varme vintre stortrives rotterne, og bare de kan finde foder og grave sig et hul til ungerne har de det fint. De er formentlig i alle kloakker, men skal ud af kloakkerne for at finde et tørt redested. Jeg ville tage fat i kommunen igen.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 29-10-08 08:49

Vi har et pindsvin i carporten -- kan det grave under jorden på den måde?
Der ligger en lort idag.... den er ca.3-4 cm lang og 1 cm bred... cyklinger formet.... hmm hmm??
havde ellers tænkt på om det var en ilder eller lign.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 29-10-08 08:58

Jeg vil prøve at købe nogle musse korn og smide dernede og se.... ?? men de laver for pokker da vel ikke så store gange... og forklar mig lige hvor al jorden der er gravet væk er henne??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-10-08 09:20

Lorten lyder for stor til en rottelort, kunne godt være et pindsvin.

check lorten her http://www.skoleniskoven.dk/default.asp?m=17&a=1390

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 29-10-08 09:33

Jeps lyder som pindsvine lort ... men kan den grave sådan? Jeg ved at den bor under vores terasse og går ud igennem carporten om aftenen for at finde mad - men den graver ved ikke gange under jorden .. og man kunne slet ikke se den uddybning under hyndeboksen før jeg flyttede den... så dyret er jo kommer "nede fra" på en eller anden måde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-08 11:50

der er dyr, der lever efter devisen: "Den der lever skjult, lever godt!", så hvorfor hænge en plakat ud med stort skilt om hvor man bor. Det er de dyr, der har været smarte nok, som har overlevet og dannet skole. Muldvarpe og mosegrise laver ganske vist muldskud, men til gengæld har de så lange gange, at en ræv eller grævling er nødt til at give op i de allerfleste tilfælde.
Så du skal ikke regne med at dyr almindeligvis udstiller deres adresse

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 29-10-08 16:49

Prøv at lægge en kartoffel i nærheden af gangene. Rotter elsker kartofler (gør jeg også, men kogte eller stegte), mens en kødæder som pindsvinet ikke vil blive fristet. Men rotter er forsigtige, så der kan godt gå nogle dage før de bider til, eller måske rettere stikker af med den.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 09-11-08 08:03

Jeg har haft en mand fra kommunen ude igen - stadig ikke rotter, ej heller mus som graver sådan.
Jeg har taget jord fra et bed i haven og fyldt i (mystisk nok var jorden jo væk!) ..... og der har ikke været graveri siden. Så det må forblive et mysterium hvad der er vi har haft besøg af. Jeg giver Vagnr point for at deltage aktivt i debatten

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 09-11-08 08:03

Tak for svaret vagnr. --------------------------------------------------------------------------------
Jeg har haft en mand fra kommunen ude igen - stadig ikke rotter, ej heller mus som graver sådan.
Jeg har taget jord fra et bed i haven og fyldt i (mystisk nok var jorden jo væk!) ..... og der har ikke været graveri siden. Så det må forblive et mysterium hvad der er vi har haft besøg af. Jeg giver dig point for at deltage aktivt i debatten

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-08 08:19

Tak for det, det virker mystisk, men altid noget det ikke er rotter