/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Komma eller ej :D
Fra : ivanovic1
Vist : 2401 gange
50 point
Dato : 28-10-08 21:01

Hej Alle,

Har lige en sjov diskussion i gang med en ven. Vi har lige lavet et væddemål om en øl om hvem der har ret vedr. et komma.

Sætningen:
1. Vi alle kan tage fri i uge 8 og 9, så jeg foreslår at vi tager uge 8 for at undgå de lange køer med hollænderne.

Spørgsmålet: Skal der komma mellem foreslår og at, dvs. så sætningen kommer til at se således ud.

2. Vi alle kan tage fri i uge 8 og 9, så jeg foreslår, at vi tager uge 8 for at undgå de lange køer med hollænderne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-08 21:07

Nr. 2

Der er både udsagnsled og grundled i sætningerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 21:08

nr. ville jeg bruge, men med en lille rettelse.

2. Vi kan alle tage fri i uge 8 og 9, så jeg foreslår, at vi tager uge 8 for at undgå de lange køer med hollænderne

Og altså efter foreslår,

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 28-10-08 21:10

Hej alle to sekunder der var lige en lille fejl....

1. Vi alle kan tage fri i uge 8 og 9, så jeg foreslår, at vi tager uge 8 for at undgå de lange køer med hollænderne.

2. Vi alle kan tage fri i uge 8 og 9, så jeg foreslår, at vi tager uge 8 for, at undgå de lange køer med hollænderne.

Vi alle kan tage fri i uge 8 og 9, så jeg foreslår, at vi tager uge 8 for(Skal der komma her eller ej) at undgå de lange køer med hollænderne.

:) :)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-08 21:10

Hmmm

Hvor er forskellen Eyvind ?

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 28-10-08 21:11

I må iukke lave om på sætningerne spørgsmålet er bare om der skal komma imellem for og at :D

Et hurtig svar ville være super så en af os kan få en øl og hovere lidt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-08 21:11

Der skal være komma - træk straks op....

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 28-10-08 21:12

Vi alle kan tage fri i uge 8 og 9, så jeg foreslår, at vi tager uge 8 for (SKAL DER KOMMA HER) at undgå de lange køer med hollænderne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-08 21:13

Komma efter 8
så jeg foreslår, at vi tager uge 8, for at .......

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 28-10-08 21:14

Nej det er ikke nødvendigt, med det sidste komma før at.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-08 21:17

Citat
2. Vi alle kan tage fri i uge 8 og 9, så jeg foreslår, at vi tager uge 8 for at undgå de lange køer med hollænderne.

Det er det rigtige, sorry mit sidste indlæg

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-10-08 21:17

Nej

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 21:17

Men Ans ved nok bedst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-08 21:18

Nej ifølge nyere retskrivning sætter man ikke mere komma foran bisætninger,
der umiddelbart følger efter hovedsætningen som i dette eksempel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 21:20

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-08 21:31
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-10-08 21:36

Ivan ønskede bare et ja eller nej.
Svaret er nej

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-08 21:38

Nu har jeg den fikse ide, at jeg sætter kommaer hvor det passer mig og ofte er jeg heldig at ramme rigtigt.

I den pågældende sætning ville jeg uden analyse og skæven tll dansk retskrivning kommatere således:
Citat
Vi alle kan tage fri i uge 8 og 9, så jeg foreslår, at vi tager uge 8 for at undgå de lange køer med hollænderne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 21:39

Jammen Frieda................her ligger svaret, dog lidt længere svar end dit.
http://www.kandu.dk/spg128006.aspx#1458775

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-08 21:43

Fra dit eget link ans:
"
Der kan sættes komma foran en ledsætning (startkomma)
Vi forventer(,) at det bliver regnvejr.
"
Men det er (håbløst) gammeldags,
alle moderne mennesker stryger i dag dette komma...

Nok også her den angelsaksiske indflydelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-08 21:44

http://www.viby-gym.dk/boe/Fag/Dansk/kommaregler.htm

Jeg holder mig til det jeg lærte, da jeg gik i skole. Der er både udsagnsled og grundled i sætningerne.

Men i dag tager man det vist ikke så nøje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-08 21:50

Her var den:
"
Sprognævnet anbefaler at man undlader at benytte regel 4 om komma foran ledsætninger, dvs. at man som hovedregel undlader at sætte komma foran, at, der, som og hv-ord (hvem, hvad, hvilken, hvornår, hvorfor osv.) samt underordningskonjunktioner som når, da og hvis.
"
Jeg anbefaler som sprognævnet...
Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-08 21:54

Citat
Jeg holder mig til det jeg lærte, da jeg gik i skole
Og jeg holder mig til det, som jeg kan huske fra min skoletid

Kommentar
Fra : lunalovegood

Dato : 28-10-08 22:56

Hejsa,
Lige en hurtig kommentar fra mig...

Efter de gamle komma-regler (der blev vist nok indført "pause"-komma regler i slutningen af 90'erne), så siger reglerne, at der altid skal komma før "at" med mindre der kommer et udsagnsord i navneform lige efter.
Der skal altså komma efter "foreslår" fordi der står "at vi".
Men intet komma efter "for", da der står "at undgå"

Jeg har ikke læst alle indlæggene, så hvis jeg gentager andres svar, så undskyld på forhånd

God aften

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-08 23:04

Her er en pokkers lang smører---- inckl en video om hvordan man sætter kommaet

Komma, komma, komma

Det nye komma blev gammelt, det grammatiske komma blev nyt ...og kommakrigen blev afblæst

Kommakrigen blev afblæst af Dansk Sprognævn. På snedig vis har sprogfolket snydt de gamle hunde som har klamret sig til det grammatiske komma, og man har lavet det valgfrit om man vil bruge enhedskommaet eller ej. Det hele hedder nu grammatisk komma. Ved enhedskommaet sætter man ikke komma foran ledsætninger, dvs. at vi nu har en kombination af det grammatiske og enhedskommaet. En ægte trojansk sproghest. I ly af krigens støv og bulder har Sprognævnet sneget sig ind i fjendens lejr og infiltreret den. Læs mere om kommakrigen her

http://www.elkan.dk/komma.asp

Det (aller) sidste komma

Først var der det grammatiske som ingen kunne sætte, så kom pausekommaet, så kom enhedskommaet som døde fordi alle ville sætte det grammatiske, men fortsat uden at kunne finde ud af det. Så nu er det her: det grammatiske enhedskomma.

Hent den her Komma.pdf eller gå til Dansk Sprognævn. Og så håber vi der er sat punktum for det sidste komma
Test dig selv her på Dansk Sprognævns hjemmeside
"Sprognævnet anbefaler at man undlader at benytte regel 4 om komma foran ledsætninger, dvs. at man som hovedregel undlader at sætte komma foran at, der, som og hv-ord (hvem, hvad, hvilken, hvornår, hvorfor osv.) samt underordningskonjunktioner som når, da og hvis.

Sprognævnet håber at "kommakrigen" hermed kan afblæses."

De nye kommaregler træder i kraft i foråret 2004. Indtil da gælder enhedskommaet og det grammatiske komma fortsat.

Enhedskomma

Enhedskommaet blev oprindeligt indført af to væsentlige grunde

Det fjerner en masse kommafejl som personer, der tror, de kan sætte kommaer, begår. Det sker fordi man slet ikke behøver at sætte komma mange af de steder, hvor folk ellers er i tvivl om, hvor kommaet skal sættes.
Enhedskommaet understøtter læsningen - især for svagere læsere. Det grammatiske komma sættes efter en latinsk grammatik, der ikke har meget med det danske sprog at gøre.
Indførelsen af enhedskommaet kan sammenlignes med ophævelsen af store begyndelsesbogstaver i substantiver (navneord), som medførte et utal af fejl hos danske sprogbrugere. Da man ophævede stort begyndelsesbogstav i substantiver, "forsvandt" næsten halvdelen af alle daværende fejl. Desværre er danskerne meget sprogkonservative, så derfor måtte Dansk Sprognævn snige enhedskommaet ind i ly af natten. De nye kommaregler er faktisk enhedskommaet som trojansk hest. I fik det alligevel, men det bliver bare kaldt for grammatisk komma.

Er det sværere at sætte grammatisk enhedskomma?
Nej. Tværtimod er det meget lettere. Det kan dog virke sværere hvis man har vænnet sig til at bruge de traditionelle kommateringsregler. Problemet er at mange ikke kan bruge de traditionelle kommateringsregler korrekt - derfor er et nyt komma tiltrængt.

Bemærk at det stadig er tilladt at bruge de traditionelle kommateringsregler - eller grammatisk komma, som det hedder. Det er pausekommaet der har forladt dansk retskrivning - det kan dog findes hos en del forfattere. Det er f.eks. sjældent at man bruger retskrivning i lyrik/digte.

11 simple grundregler for enhedskommaet

Der skal altid komma før ",men".
Der skal komma mellem helsætninger.
Der skal komma efter ledsætninger. Der skal ikke komma mellem en helsætning + ledsætning.
Komma kan bruges som (parentes). Men man må gerne undlade at sætte parentetisk komma, hvis det er en helsætning + ledsætning. Det kan også være en måde at adskille selvstændige sætningsdele: Man kan, som regel, sætte komma som vist i denne sætning.
Sæt komma omkring ord, der står som præciserende tilføjelser, dvs. kommaer om ord eller sætninger der uddyber det, du lige har skrevet.
Sæt komma omkring ord der står som forklarende tilføjelser "..., f.eks. er hullahopringe et velkendt legeredskab".
Brug komma til at adskille ord i opremsninger hvor der kunne stå "og", "eller" eller "samt". Men sæt ikke komma før "og", "eller" eller "samt" - medmindre de er en del af en ledsætning, som opremsningen afsluttes med.
Ved direkte tale kan kommaet sættes: " Her," sagde han. Det samme gælder hvis man ikke bruger citationstegn: Her, sagde han.
Sæt komma ved tiltale. Kom så her, hund. Det samme gælder udråb: For pokker, jeg er glad. Men ikke nødvendigvis hvis udråbet står inde i sætningen: Kan du for pokker ikke være lidt mindre glad.
Ved adresser og navne adskilles de ord der hører sammen: Konsensum, Nordlandsgade 12 st. th., 2300 Kbh. S.
For dato i brevhoveder og litteraturlister er der stort set valgfri kommatering. Skriver man sin adresse med linjeskift, skal man ikke sætte komma.
NB.: Der er flere kommateringsregler der giver flere muligheder for at vælge ens kommasætning. De er ikke angivet her. Vi har valgt de mest anvendte og simple. Reglerne findes i Retskrivningsordbogen § 45-57 (Komma) + § 58 - 65 (andre tegn og komma).

Kommaprogram - hent programmet gratis her !

Klik for at hente filen til kommaprogrammet (komma.zip).
Vælg "Gem" for at gemme filen komma.zip på din computer - pak ud med WinZip eller hent WinZip senere.
WinZip?: WinZip-programmet er et shareware standardprogram, som gør det let at pakke filer ind og ud, så de fylder mindre og er lettere at håndtere over nettet. Hent Winzip her
Om programmet

Programmet indeholder bl.a. øvelser, oplysninger om Dansk Sprognævn og sprognævnets arbejde. Programmet er udviklet til et øvelseshæfte, som hedder Sætning, komma - kommasætning (Hans Reitzels Forlag, 1998).

Elkan anbefaler hæftet som øvelse til sprogbrugere der ønsker en let forståelig og nem indgang til enhedskommaet - som vel efterhånden ikke er så nyt, at vi skal kalde det "det nye komma".

Elkan anbefaler at du bruger enhedskomma.

Fakta: Enhedskommaet har ikke nær så mange regler som det grammatiske komma.

Litteratur om enhedskommaet

Elkan anbefaler følgende litteratur om det nye komma.

Sæt nyt komma - regler, grammatik, genveje, øvelser

Forfatter: Henrik Galberg Jacobsen.
Forlag: Dansk Sprognævns Skrifter 25 og Dansklærerforeningen, 1996.

Elkans kommentar: En god håndbog og opslagsbog for sprogfolk og bevidste sprogbrugere. Kræver grammatisk indsigt og kendskab til grammatiske betegnelser - medmindre man er stædig og sætter sig ind i det.

Sætning, komma - kommasætning

Forfattere:Erik Hansen og Kirsten Rask
Forlag:Hans Reitzels Forlag, 1996

Elkans kommentar: Bogen er mest af alt et øvelseshæfte der gennemgår kommateringsreglerne. Der følger også en diskette med med kommateringsøvelser. En god bog til undervisning eller for dem der gerne vil have et simpelt grundlag for træne sig i at sætte komma, hvis man i det hele taget er i tvivl om, hvordan det nu lige er med det lille tegn. Der er facitliste bag i bogen til alle øvelserne.

Håndbog i Nudansk

Forfatter:Henrik Galberg Jacobsen og Peter Stray Jørgensen
Forlag: Politikens Forlag.

HUSK: At det skal være en udgave efter 1996 hvor det nye komma blev indført af Dansk Sprognævn

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-10-08 23:35

Jeg arbejder for EU, der bruger vi det grammatiske komma.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-08 01:43

Kære Frieda.
Som ansat for offentlige penge er du ved lov forpligtiget til at følge sprognævnets anvisninger.

I øvrigt er både det gamle og det nye komma (enhedskomma) grammatiske.

Med den sidste ændring, hvor man stort set vender tilbage til det gamle komma, er man føst kommet væk fra det strengt grammatiske. For man kan visse steder gøre som man vil, selv om det anbefales at man ikke sætter komma foran "at" i en sætning som denne.

Vedrørende det oprindelige spørgsmål:

sætningen er ikke god da ordstillingen erforkert og afslører at ophavsmanden ikke har dansk som oprindelig modersmål. Der skulle også med rigtig tegnsætning være et piunktum . Det rigtige er således:
Vi kan alle tage fri i uge 8 og 9.Så jeg foreslår at vi tager uge 8 for at undgå de lange køer med hollænderne.

Det er bedst uden kommaet foran at. Men det er ikke forkert at sætte det.

Hvis man ikke arbejder for offentlige penge , er det i øvrigt tilladt at stave og sætte tegn som man vil.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 01:54

Yes..transor jeg gir dig ret. men vi måtte ikke lave om på sætningen.
Citat
I må iukke lave om på sætningerne spørgsmålet er bare om der skal komma imellem for og at

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 01:56

hov...glemte at skrive, at jeg fastholder kommaet før at

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 29-10-08 02:37

Jeg samler på komaer.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-10-08 03:19

Jeg skal tisse!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-08 07:27

God Morgen.

Sikke mange lange indlæg mens vi andre sov, og uden at I tilsyneladende er kommet spor videre.

Det undrer mig at danskere i EU ikke mere tillemper sig andre europæiske hovedsprog,
hvor man jo ikke ville sætte det pågældende komma. Skal vi absolut holde på vor egenart?

Jeg gentager, det er tilladt at sætte komma i bisætningerr foran at, men det er helt overflødigt.
Og hvis I som jeg har arbejdet i et privat, globalt, industrielt firma, ville i vide at det virker forældet.

Så jeg gentager og anbefaler som Dansk Sprognævn, sæt ikke dette komma foran at...

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-10-08 09:50

JEG VIL DA OSSE VÆRE MED.
HELT KLART SKAL DER VÆRE ET KOMMA EFTER AT...............FOR EFTERFØLGENDE TEKST ER EN "UDSAGNSBINDEORDSBISÆTNING"

SKYND JER AT DRIKKE DEN ØL ELLERS BLIVER DEN DOVEN

JENSVIGGO

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 09:57

Jeg vil ha' alle påængernø, som jeg fudt ud fortjæner, selvom alle i andre, mener noget andet.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-10-08 10:06

så vidt jeg ved er der fri kommatering,,,,,, så man gøre hvad man vil!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-10-08 10:06

Svendsen
JA, vi skal selvfølgelig til en vis grad holde på vores egenart.
Vil du også af med æ, ø og å?

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-10-08 10:12

nej for s.... det ville da være uhyggeligt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-08 10:17

Nej frieda, men hvorfor gøre det sværere for os selv end nødvendigt...

I Norge skriver de f.eks nation som nasion,
helt nede i Sydspanien kan jeg nogenlunde forstå hvad der står på skiltene...

Og hvorfor sætte et ekstra, overflødigt tegn, bare for at være anderledes?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 10:57

Citat
Skal vi absolut holde på vor egenart
Ja det da ved Gud vi skal. Det er galt nok med alt det vi laver om på for at please og tækkes andre nationaliteter. Jeg vil ikke nævne eksempler for ikke at afspore tråden.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-10-08 11:11

Svend; sidste bemærkning.

Mit job er at værne om det danske sprog. Og det gør jeg med næb og klør.

NEJ, jeg er ikke af den mening, at vi skal gøre det lettere for nogen som helst at forstå hinanden ved at kreere et blandingssprog.

Gå på sprogkursus og lær, hvad der står på skiltene!

Frieda
der taler/læser/forstår dansk, svensk, norsk, engelsk, fransk, tysk og spansk
og kan læse et vejskilt, en menu, hvor toilettet er, etc på flamsk, luxembourgsk, italiensk, portugisisk
fordi jeg har lært mig det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-08 11:48

Ja Frieda,
men der findes ikke mange af din slags.

Selv satte jeg selvfølgelig det omtalte sætnings komma, som jeg havde lært i den stråtægte,
og fik at vide jeg var "altmodisch".

Så holdt jeg op...
Nu er jeg pensioneret og kan jo begynde at sætte det igen, men hvorfor skulle jeg?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 13:02

Ellers kan i jo bare benytte sproget Esperanto, som passer meget godt til Europa.
Der findes endda computerprogrammer på dette sprog.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 13:31

Esperanto Fedt LOOL
Citat
mellem 100.000 og to millioner brugere
så er der bare de resterende 4 - 5 mia. nødder, der stadig bruger deres eget sprog. Men dem behøver man jo ikke at snakke med http://da.wikipedia.org/wiki/Esperanto - Gu ved om de bruger i Esperantostan?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 14:09

Esperantostan ligger et lige ved siden af allestedsnærværende ingenting.
Det var også bare et forslag til et fælles sprog.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 29-10-08 14:24

Ja du kom først :D

Tak for svaret Eyvind.