/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Behandling af køkkenbordplade?
Fra : punkler
Vist : 6217 gange
50 point
Dato : 28-10-08 19:25

Hejsa!

Jeg har en gammel køkkenbordplade, som jeg vil forsøge at behandle...

Det drejer sig om en lakeret bøgebordplade (stavlimet). Jeg ville gerne behandle pladen så den får "valnød farve".
Jeg har selvfølgelig fjernet al lak. Hvad er nu bedst, skal jeg bejdse bordpladen og efterfølgende lakere den igen, eller kan den voksbehandles??

På forhånd tak...

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 28-10-08 19:41

Slib bordpladen forsigtigt med korn 400. Pas på ikke at slibe igennem på kanterne. Du kan jo købe valnød i byggemarkeder. Den type der også er lak i. Og så slut af med et par gange ren klarlak.
Men spørg nu i byggemarkedet. De er der for at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 28-10-08 19:44

altså, du foreslår en bejdsning? Men vil det ikke give et "uens" resultat??

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 28-10-08 21:41

Hej Punkler.
Jeg foreslår bejdse, typen der skal blandes med sprit. Når det er tørt giv masser af olie og poler.
mvh.
Poul

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 28-10-08 21:44

bejdse kan godt lægges på så det bliver pænt. det bedste resultat fåd du ved at sprøjte det på. så får du ikke de mørke pletter der ellers let bliver, der hvor man sætter penslen ned.
du kan også gøre det med en pude, men jeg foretrækker sprøjten. og lad være med at bruge bejdse med lak i. du skal i stedet for ofre noget rigtigt skibslak. og der skal være så meget kinesisk olie i det som overhovedet muligt. det giver den største fleksibilitet og slidstyrke.
hvis du er i tvivl om, hvilken lak der er bedst, kan du melde dig ind i klub hempel. det er gratis, og som medlem kan du få gratis råd og vejledning om alle hempels produkter.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-10-08 22:46

Hej
Jeg kunne ikke drømme om at bruge lak på et køkkenbord - snakker vi forresten om spisekøkkenbord eller arbejdsbord?

Vores søn er flyttet ind i et hus, hvor der var en bejdset bordplade. Det var grimt, så vi har slebet den ned - mange millimeter, indtil der kun var små slagskygger tilbage. Bordpladen skulle blive nærmest teakfarvet, og det klarede vi ved at give olie med farvepulver (tonepasta), som blev rørt op i ren linolie. Man kan få farvet olie til køkkenbordsplader.

Vi har haft laminerede 4 cm tykke bøgebordsplader siden 1981 og de ser ud som nye. Først var de bare oliebehandlede i bøg. Nu er de oliebehandlede med hvidolie. Jeg vedligeholder dem med let afslibning og efterfølgende oliebehandling 1-2 gange om året. Det er smaddernemt at holde, hvis man ellers er påpasselig med ikke at stille for eks. en gryde med kobberbund, konservesdåser og andre afsmittende ting på bordet f. eks. natten over. Jeg har prøvet disse ulykker , men de kan da heldigvis sllibes efter og efterbehandles så det hele bliver nyt igen, men det er da nemmere at passe på.

Mange hilsner Ingelein - med stor erfaring i træbehandling, fordi vi har en sejlbåd med meget træ.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 30-10-08 07:39

hejsa allesammen, jeg har nu købt en "færdig blandet"bejdse uden lak, vil forsøge at lakere den efterflg., skal nok melde tilbage, når der er resultater... - og tak for de mange svar!!

Det er en gammel bordplade, så virker det ikke, må der jo en ny til

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 07-11-08 21:54

Tak for svaret trimare46.

Først har jeg slebet bordpladen med sandpapir korn 100 og derefter korn 200 (ALT lak skal væk, samt gamle ridser skal slibes ned).

Herefter har jeg bejdset bordpladen med "valdnød bejdse" fra silvan og til sidst givet bordpladen 3 gange "mat gulvlak".

Det er blevet et super godt resultat!