/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
mild glødepære?
Fra : jobestar
Vist : 1597 gange
50 point
Dato : 28-10-08 14:43

hejsa,

jeg leder efter en speciel type lyssvag glødelampe.

Det er sådan en man nærmest kan kigge direkte ind i uden at den blænder.

det er meningen at de skal sidde i loftet uden skærm på.

er der nogen der ved om de har et særligt navn og evt. en butik der forhandler dem?

jeg bor på østerbro.

mvh Oscar

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-10-08 14:51
Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 60 point
Dato : 28-10-08 14:58

Hvis det er sådan en med klart glas, hvor man kan se glødetråden, hedder det en kultrådspære.

MVH

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-10-08 15:16

måske noget i denne retning http://www.rafa.dk/specielle_gldepre.6 se de to nederste.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-10-08 16:01
Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 28-10-08 16:16

Tak for svaret viskinge!

og tak for alle de andre svar!

med butik, mente jeg en fysisk butik jeg kan gå ind i fra gaden. Det skulle jeg nok have skrevet lidt mere tydeligt, men der er også nogle gode bud i linksene i har skrevet. Jeg er bare ikke så vild med at få sendt pærer med posten. Kan jo ske jeg bliver nødt til det. Kan sikkert godt blive svært at finde en gadebutik der sælger kultrådspære eller det der minder om dem. (de org. er vist udgået)

hej igen :)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-10-08 16:50

>jobestar

Jeg mener du kan få en kultrådspære hos enhver elektriker (eller få den skaffet hjem), men: De er temmelig dyre, holder ikke ret længe, og giver næsten ikke noget lys samtidig med at de bruger masser af dyr strøm.

Så jeg ville, selvfølgelig afhængig af om det netop SKAL være en alm. pæreform og størrelse, gå efter en stor, kugleformet lavenergipære, sidder netop og kigger op på sådan en uden mindste blænding, har haft den i 10-15 år, det er en Osram på 15 watt, diameter 11-12 cm, men du kan få masser af den type i dag. Den merpris du (måske) giver i forhold til en kultrådspære bliver tjenet ind mange gange, dels på at sparepæren holder 10 gange så længe, dels på at den kun bruger 20-25% af den strøm en alm. pære bruger, og kultrådspæren bruger endnu mere end det. Kultrådspæren var jo den første type pære der blev opfundet, og ligeosm man ikke ville købe en Ford T for at have en enegribesprende bil gælder det samme med pærer.

Men kultrådspæren er nu pæn at se på

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 28-10-08 18:14

Jeg troede kultråds pærer var gået ud af produktion?

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 29-10-08 16:37

Vagnr>>

Jeg er helt med på hvad du siger. Hvis det stod til mig sad der også
sparepærer i hele lejligheden, men jeg bor i kollegtiv og tror desværre jeg er i undertal he.

men jeg kan jo prøve at overbevise dem. De er pæne at se på ja, men så meget betyder det ikke for mig. Så hellere skåne miljøet og spare på strømregningen. :)