/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Total strøm svigt
Fra : cesar
Vist : 591 gange
200 point
Dato : 19-03-03 13:21

Hej derude er der nogen der har forstand på laderelæet, jeg tror måske jeg er kommet til at brænde mit af. Jeg havde tilsluttet en pulslader uden af have taget batteriet fra, da jeg skulle starte op igen var den helt død. Jeg regnede med at det var sikringen der var sprunget men nej den virkede, så nu tror jeg mere på at jeg har ødelagt laderelæet. Er den nogen der har erfaring med noget tilsvarende ??. Jeg skal lige nævne at der er en Derbi Predator hvis der sidder en klog derude vil jeg meget gerne et råd om jeg er på rette spor. Jeg kan godt starte den, men den kører så kun på strømmen fra generatoren. Jeg har før haft en alm. lader på uden problemer så HJÆLP

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 19-03-03 15:00

Hej Cesar,

Du skriver at den kører på strømmen fra generatorn. Så virker generatorn og laderelæet.
Er du sikker på at du har tilsluttet pulsladeren som man skal? + på + og - på - ???????
Det kan også være at dit batteri er gået i stykker.

Mvh,
Henning, Holland *<

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 200 point
Dato : 19-03-03 20:04

Hej
Der kan være flere problemer.
- Har du strøm på batteriet?
- Er forbindelse fra batteriet ok
Uden at kende diagrammet for din knallert. Så er batteriet normalt forbundet lamper og tænding og forbrug via tændingskontakten.
Laderen virker på samme må (i store træk) som når du lader på din mobiltelefon, den behøver du ikke at slukke når du sæter lader til...
Det er kan være problemet når du lader og ikke fjerne forbindelse fra batteriet er at ladespændingen bliver for høj og ødelægger noget andet. Når det ladesstrømløb virker normalt vil der være højerspænding en "normale" batterispænding uden ladning. Mna kan først fyklde strøm på et batteri når spændingen på påtrykker er højer en den der normalt er uden ladning. Derfor bliver lyset kraftigere når motor er i gang.
Hvis du ikke har lyst på skal du tjekke dine forbindelser - Alle sammen især stelforbindelser.
God fornøjelse
Benjamin

Kommentar
Fra : cesar

Dato : 20-03-03 08:56

Hej Hryttel
Laderen var tilsluttet som den skulle og batteriet viser 13.5v så det er ikke problemet. Generatoren virker
Til Benjamin
Når jeg drejer tændingsnøglen sker der absolut intet der er hverken bremselys, horn, eller selvstarter der virker, når jeg så træder den igang starter motoren uden problemer,men blinklys, lys, og horn virker mere eller mindre alt efter omdrejningerne på motoren, så strømmen bliver ikke reguleret, så det er derfor jeg tror på laderelæet er gået. Problemet opstod efter jeg havde laderen på, der hører iøvrigt en ledning med laderen til fast montering på batteriet så derfor skulle den kunne tåle det. Jeg har prøvet at rense stikene med kontaktrens uden nogen virkning.
M.V.H. Per

Kommentar
Fra : cesar

Dato : 20-03-03 08:56

Hej Hryttel
Laderen var tilsluttet som den skulle og batteriet viser 13.5v så det er ikke problemet. Generatoren virker
Til Benjamin
Når jeg drejer tændingsnøglen sker der absolut intet der er hverken bremselys, horn, eller selvstarter der virker, når jeg så træder den igang starter motoren uden problemer,men blinklys, lys, og horn virker mere eller mindre alt efter omdrejningerne på motoren, så strømmen bliver ikke reguleret, så det er derfor jeg tror på laderelæet er gået. Problemet opstod efter jeg havde laderen på, der hører iøvrigt en ledning med laderen til fast montering på batteriet så derfor skulle den kunne tåle det. Jeg har prøvet at rense stikene med kontaktrens uden nogen virkning.
M.V.H. Per

Kommentar
Fra : cesar

Dato : 20-03-03 19:07

Jeg har klaret problemet det var plus ledningen til laderelæet der har et brud et sted jeg ved ikke hvor. Jeg har lagt en ny ledning så nu virker det igen. Så tak for interessen

Godkendelse af svar
Fra : cesar

Dato : 20-03-03 19:08

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-03-03 19:11

Hej Per
For mig lyder til at Batteriet slet ikke har fat i dit ledningsnet.
Normalt er Minus forbundet til stel...
Plus får spænding når motor køre "Mer plus end normalt".
1 Forslag mål spændingen på batteriet og se om den falder når du tænder for lyset, hvis er er spænding og den ikke falder når du tænder lyset mangler der forbindelse imellem batteri og tændingsnøgle.
Du nævner Lade relæ som sjældent er et relæ men en elektronisk regulator der holder ladespændingen nede.
Normalt vil et defekt "laderelæ" gøre at du kun køre på batteri.
Dit problem er omvendt du køre kun på generator.
Så din generator har forbindelse til din teningsnøgle...
Det er mangler er
a - Batteri er afbrudt Batterispænding 0 volt
- a - der er ikke noget væske på batteri (det er nok her katten er begravet, der skla være syre i)
b - batteri har ikke forbindelse til det - det skal stel i den ene ende og tændingslås i den anden ende.
Et batteri der virker har altid lidt spænding ved 0 volt er det dødt

God fornøjelse..
Benjamin