/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
BACKUP
Fra : jens-lyn
Vist : 689 gange
45 point
Dato : 27-10-08 19:15

Mangler et program til at tage backup med, helt et der er gratis, OG VIRKER - hjælp

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-10-08 19:21

Jeg synes, jeg har hørt, at det kan Windows selv - har ikke prøvet det, så hæng mig ikke op på det.

Hanne

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-08 19:23

Brug det indbyggede i windows. Det virker ganske fortrintligt, hvis det bare er alm backup

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-10-08 19:41

Ja, så har jeg hørt rigtigt - vil selv prøve det på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 27-10-08 19:57

Der er blot det problem at det ikke vil acceptere sti-navnet uanset om det er med bostaver og-eller tal, har du et andet forslag ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-08 20:26

Citat
Der er blot det problem at det ikke vil acceptere sti-navnet uanset om det er med bostaver og-eller tal,

Den må du sgu lige forklare....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 00:00

Nogle backup-programmer vil helst nøjes med max 8 tegn.
Din backup skal altid ligge på en anden partition end den der skal sikres. Eks. D: / E:

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 09:14

Hej Jens

Jeg ville selv gerne være bedre til det med backup. Dette program skulle være rigtigt godt til formålet.
http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm
Jeg kan ikke forklare meget om det, andet end at jeg tror at det som default er sat til at lave en total kopi af dit c drev. Derfor ville jeg mene, at der skal reduceres lidt 'flugeben' i programmet så man kan nøjes med backup af filer man selv laver. Hvis der ikke fjernes flueben bliver mængden af filer for mange!! Og mails (helt generelt) er vist også lidt bøvlet at tage kopi af.

Ja, jeg ville også gerne blive klogere på backup, så jeg håber at nogen vil skrive lidt mere i tråden.

Men ellers har jeg valgt at gemme mine filer i helt bestemte mapper, som jeg så brænder ned på en cd-rw ind i mellem. Er lige blevet tippet at Aschampoo er et godt brænde program (udgave 6 er free) og det fungerer rigtigt godt og 'æder' gerne laaaaange filnavne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 10:04

Citat
Men ellers har jeg valgt at gemme mine filer i helt bestemte mapper, som jeg så brænder ned på en cd-rw ind i mellem. Er lige blevet tippet at Aschampoo er et godt brænde program (udgave 6 er free) og det fungerer rigtigt godt og 'æder' gerne laaaaange filnavne.
Nemlig sådan.

Hovedprincippet med backup er at sikre data og holde det fysisk adskilt fra arbejdscomputeren.

Det næstbedste er backup på en anden partition end C:
Dokumenter kan også automatisk flyttes over på eks. D: eller E:
H-klik på dokumenter > egenskaber > nu står der:
C:\Documents and settings\dit navn\Dokumenter
og der skal bare stå:
eks. E:\Dokumenter
Så laver og flytter windows selv det hele over, og alle fremtidige dokumenter ligger der.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 10:44

Hej Eyvind

Det var dejligt at få bekræftet, for egentlig synes jeg at backup-program ikke er en helt indlysende fidus! Jeg kan i hvert fald ikke helt se fidusen ved det!

Det bøvlede (som jeg ser det) er at fra begyndelsen lægge mærke til hvor ens forskellige programmer gemmer de filer som jeg laver, og så en gang for alle få de mapper /filer lagt et samlet sted som f.eks.kunne være C:\Documents and settings\dit navn\Dokumenter, så jeg ikke skal lede 27.000 steder når jeg vil lave backup /kopi.

Stadigvæk synes jeg at backup af mails er bøvlet - har ikke fundet en god metode endnu!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 10:57

Mails - alle mine mails sendes til Google (gmail) og jeg kan så tilgå dem fra alle comp i hele verden.
Jeg har 7 GB plads på gmail, hvor de sorterer spam fra.

I outlook Express har jeg gjort det at jeg markerede alle mails (ctrl+a) og > h-trak dem over i en mappe > kopier hertil > som så blev flyttet ud af comp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 11:07

Men mit backupsystem er sådan:
Jeg benytter en CD som hedder Hirens bootCD
I den ligger der mange værktøjer og bla.a. Acronis og Ghost programmer.
Der installeres ikke noget men det hele kører fra CD/ram

Jeg booter op og lægger et image på en anden partition end C:
Fordelen ved at lave det fra CD/ram er at windows ikke er aktiv mens processen kører og at man "udefra" kan genoprette selvom windows er helt flad.

http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html

Lige under den røde djævel.

DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Ps. Der er mange kraftige værktøjer så brug dem med forsigtighed.
Eller hop ud igen med escape / exit

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 28-10-08 11:11

Hej Line99, tak for forslaget, det prøver jeg (måske er der flere der er gode ?)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 11:34

Hej Alle

Jeg har ikke mere tid lige nu men vil SUPER-GERNE være med på lidt mere backup-noget. Jens måske kan du lade tråden stå lidt endnu - jeg vil totalt gerne prøve det som Eyvind linker til -

måske kunne vi lave et øvelses samarbejde ??????? PLIIIIIIIZ ??

Kigger ind en gang i aften - har ikke mere tid nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 11:36

ok

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 28-10-08 11:43

ok

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 18:18

Herligt

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 18:20

Nå, men nu har jeg så downloadet den der Hirens. Er det så meningen at den skal brændes over på en cd skive som immage ?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 18:22

Hvis vi er for trætte etc. i aften så kan vi måske bare fortsætte i morgen o.s.v.???

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 18:50

Nu har jeg prøvet at brænde Hirens via Ashampoo over på en CD som image - men Ashampoo vil ikke!!

Gør jeg det helt forkert ?? Hvad skal jeg gøre med Hirens ??

Jeg har prøvet at dobbeltklikke på den og det sker der heller ikke meget ved

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 18:56

Ja den skal netop brændes som image på en CD..................ej træt

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 19:15

Jaaaammmen Ashampoo vil ikke
Er der et andet program der kan brænde Hirens ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 19:25

Det kan ashampo også godt.

Du skal bare give den rigtige ordre.

Du skal brænde en > iso / image / billedefil / eller noget der ligner.

På min Nero hedder det
CD > kopi > brænd billedefil til disk > såfinder jeg den hentede fil (filtype = alle filer)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 20:30

Hej Eyvind

Nu har jeg rodet lidt mere, men jeg tror at min Ashampoo 6 ikke kan læse rar filer. Og Hirens er en rar! Måske skal jeg bare have fundet noget der kan 'håndtere' rar ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 20:30

Kig lige her, hvor der står lidt om brænding af den hentede fil.

http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=128004#1458707

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 20:35

Ok - det glemte jeg da - så må jeg lige finde noget der kan åbne den rar fil.
det gør min jo automatisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 20:53

Løsningen er her:
Jeg har lige hente et gratis program til bl.a. rar filer.

http://www.download.dk/index.asp?Kat=generelletools&subkat=kompression&prog=3694&program=ALZip

hent og installer programmet

Gå hen i mappen hvor din hirens ligger > nu vil du se et nut ikon og så kan den åbnes
h-klik og vælg udpak her
Nu får du en firkant med en CD inden i
den er så klar til at blive hentet af ashampo

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-10-08 21:27

YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

Nu kører Hirens

Til gengæld er jeg ved at være lidt slidt i koderne, så hvis jeg må have lov til at spørge lidt mere i morgen ???? Be, Be, Be

TUUUUUUUUSINDE TAK FOR NU

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 21:32

Yes - og gør ikke noget før vi har talt om det du skal gøre.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 29-10-08 09:23

Eyvind og Line99, jeg kan ikke følge med i jeres kommunikation, så jeg er ikke med mere, det jeg spurgte om var blot et free-ware program der kunne tage backup på en CD -

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 45 point
Dato : 29-10-08 09:45

Sorry Jens .............................men det er faktisk det vi snakker om - og måske lidt indviklet.
Vi hopper ud af dit spørgsmål.
Jeg opretter lige et andet spørgsmål hvor vi kan fortsætte (hvor du også er velkommen)
Fortsættelse >> http://www.kandu.dk/newquestion.aspx?grpid=30701

Godkendelse af svar
Fra : jens-lyn

Dato : 29-10-08 10:01

Tak for svaret Eyvind. ærgerligt at jeg ikke kan 'forstå' det hele, men godt at Line99 får noget ud af det, -

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-10-08 11:04

Hej igen Jens

Det gør vi også! Når man laver backup, skal der jo altid gøres overvejelser over: HVAD man vil back-up!
Rundt regnet er der derfor den LILLE eller den STORE!

Den lille er omtalt ovenfor, det er den store vi er i gang med nu. Så, jo – det er ikke noget helt andet!

Jeg synes IKKE at backup-programmer er fede – de er dumme! Enten får man for meget skrammel med eller også kan man lige så godt selv gemme (=f.eks. brænde en kopi af sine data, eller gemme på usb-hukommelse, ekstern harddisk etc.) med jævne mellemrum – eller også – vil man på en nem måde tage kopi af alt.

For resten har du tænkt på at windows har REJSETASKE ??
Den er rigtig fin: På skrivebordet > højre klik > Ny > Rejsetaske – Her er der mulighed for hele tiden at synkronisere dine data.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 29-10-08 14:25

er rejsetasken blot et andet sted at gemme data på C drevet, hvis ja er man jo ikke sikret mod PC breakdown

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 16:53

Pc nedbrud sikres kun med backup af partitionen og flytte sikringen udenfor computeren.