/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
El eller vandvarmeflade?
Fra : dyrbye
Vist : 2624 gange
300 point
Dato : 27-10-08 08:41

Vi har i vores hus monteret et L400 varmegenvindingsanlæg fra Ecovent som fungerer aldeles fint.

Vi har et problem når det bliver koldt udenfor = under 0 grader og blæsende eller under -5 grader og stille vejr.

Vi har trægulv med lavtemperatur gulvvarme.

Vi kan simpelthen ikke holde 20 grader i opholdsrummene.

Så har vi tænkt på at købe el- eller vandvarmeflade.

Er der nogen der kender priser på varmefladerne og installationspris?

Pris på drift?

Hvad skal vi vælge?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-08 10:11

Hvorfor køber i ikke et el varmeapparat, bare til de kolde dage. I kan endda bruge en gasovn, den kan bruges inde om vinteren og på terrassen om sommeren.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 27-10-08 10:25

Ved ikke lige hvor vi skulle have sådan nogle apparater stående men ellers et godt forslag.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-08 14:10

Billigste er uden tvivl el-fladen (i anskaffelse). I driften er den vandbårne billigst (med mindre du er koblet på Hundslund Kraftvarmeværk.

Har du gasfyr, eller varmepumpe der opererer med varmtvandsprioritering er funktionen dårlig med vandbåret flade, med mindre der er en buffertank indskudt i systeemet.

Elvarmeflade ville jeg købe hos SystemAir. Forslag kunne være CB125 0,6 kW hvis styringen allerede kan håndtere fladen, alternativt CBM 125 0,6kW (den er med integreret styring. Den første koster ca 1200 kr + moms nr to ca 2400 kr + moms.

Et vandbatteri koster omkring 1900,- + moms + motorventil.

Installationen af begge dele burde tage et par timer. Vandbatteriet kommer der dertil en VVS installation på måske en halv dag.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-08 14:11

Iøvrigt lugter problematikken slemt af at anlægget kunne være dårlig eller mangelfuld indreguleret! Hvordan iøvrigt med isolering af kanalerne? Er den rigelig?

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 27-10-08 14:21

Det er ikke min fornemmelse.

Kanalerne er dækket af 1oo mm isolering.

Problemet er - tror jeg - at indløbstemperaturen på gulvvarmen er 29 grader. Den kan ikke nå at opvarme når indblæsningsluften bliver for lav.

Det var ikke et problem før varmegenvindingsanlægget blev installeret (medmindre der var 10 graders frost og meget vind).

Når du skriver billigst - hvilken størrelsesorden i vi så i?

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 27-10-08 15:47

Udetemperaturen er 8,9 grader.

Udblæsningstemperatur: 21,8

Indblæsningstemperatur: 18,1

Er det ikke ok?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-08 16:07

Termisk virkningsgrad er således 71% og da anlægget angiveligt er med modstrømsveksler er det i underkanten lavt.

Mulig årsag er:

Varmetab i kanaler (100mm er til den lave side. Opfat luften i kanalerne som en forlænget del af stuen. Du nøjes jo ikke med 100mm isolering på resten af huset?

Skæv indregulering. Hvis du indblæser mere end du suger fåes lavere termisk virkningsgrad.

Veksleren ikke overholder opgivne data (ved ikke lige hvad de lover den til).

Utætheder i huset (har i husket at få tapet gennemføringerne ordentligt, hvor kanaler gennembryder dampspærren).

Så vidt jeg kan se, tilbyder Ecoflex varmeflade kits! Ovenfor har jeg nævnt priserne på løse varmeflader, både el og vand. Installationen afhænger stærkt af hvor meget plads er der til rådighed. Afstand varmerør osv osv.

Hvis ikke gulvvarmen kan følge med ligger problemet måske der? Er gulvslangerne ordentlig skyllede og udluftede? Ellers er noget af gulvslangen måske inaktiv. Hvis du har indstøbt gulvvarme kan du da snildt køre varmere frem end 29°!

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 27-10-08 16:29

Det er en modstrømsveksler.

Jeg må få noget mere isolering på.

Jeg har fået flg tal for normal virke: indbl: 115 m3/h og udsug: 125 m3/h.

Utætheder???? - det skal vist lige undersøges.

Vi har trægulv på strøer. Under trægulvet ligger der aluminiumsplader der dækker 80 % af gulvet. I plader er der riller hvori gulvslangerne ligger. Når det er lavet på den måde må indløbstemperaturen ikke overstige 29 grader af hensyn til trægulvet.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 27-10-08 17:05

http://www.noe.dk/220/EcoVent_L300/side.aspx

EcoVent L300

Frisk luft og ingen kondensproblemer.

EcoVent L300 er et effektivt ventilationsaggregat med en virkningsgrad op til 95%, hvilket vil sige at op til 95% af varmen i udsugningsluften overføres til den friske filtrerede indsugningsluft. Virkningsgraden er formentlig markedets højeste på op til 86% (målt i helt tør luft, men i fugtig luft helt op til 95%) og er testet på Teknologisk Institut i Tåstrup.

EcoVent L300 har en maks. kapacitet på 400 m3/h ved 100 pa. By-pass er mulig, men er ikke standard.

EcoVent L300 er med moderne modstrømsvarmeveksler i søvandsbestandig aluminium.

EcoVent L300 er forsynet med støjsvage moderne ventilatorer med EC-motorer med et meget lavt energiforbrug. Ventilatorhjulet er med bagudkrummede skovle (B-hjul).

EcoVent L300 er opbygget i aluzink plade både ud- og indvendigt med hele 45 mm isolering imellem. Anlægget er derfor særdeles velegnet for en placering på et uisoleret loft.

Støjsvage ventilatorer og lydisoleret kabinet sikrer, at EcoVent L300 har et meget lavt lydniveau. Der er ligeledes et meget lavt energiforbrug pr. m3 luftskifte, hvilket skyldes lave indre tryktab, samt moderne motorer.

EcoVent L300 er specielt velegnet til parcelhuse, villaer og kontorer op til 250 m2.lydniveau.

Produktet er konstrueret til installation i loftsrummet, men kan også installeres i kælderrum, teknikrum, mv.

Systemet består af en varmeveksler, interne filtre, ventilatorer, afisningsautomatik, samt eksternt betjeningspanel GR12 med indstilling af luftskiftet i 3 niveauer.

EC-ventilatorer er med elektronisk kommuterede motorer og bagudkrummede skovlblade.

Energiforbruget er ca. 35% mindre end for traditionelle AC-motorer.

Anlægget leveres med en tre-trins styring

Styringen kan derudover indstilles til sommerdrift. Alle 3 trin kan stilles efter trinløs skala.

Ved sommerdrift undlades varmeveksling, og dermed tilføres boligen uopvarmet luft udeluft. Om vinteren sikrer styringens indbyggede frostsikring varmeveksleren imod frostsprængning.

Modstrømsvekslere:
Teknologisk Institut har i samarbejde med EcoVent ApS udviklet en
modstrømsveksler i aluminium med en målt virkningsgrad på omkring 85%.
EcoVent arbejder videre med at udvikle produktionsapparatet til fremstilling af
veksleren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-08 12:59

Noget sludder. At genvinde 85 - 95% af ENERGIEN kan ikke lade sig gøre, og udtrykket som skrevet, er lodret løgn. Der kan opnås TEMPERATURVIRKNINGSGRADER i nærheden af de tal, men dette opnås vha kondensation af vand i udsugningsluften. Regner man det som energivirkningsgrad vil resultatet se meget ringere ud - formentlig omkring 50%.

Men om alt er: Enten er dine følere ikke for præcise, aggregat kan være utæt (hvis der er et bypass er det sansynligvis der), eller veksleren er opgivet lige vel optimistisk. Eller som tidligere nævnt uønsket varmetab på kanalsystemet.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 28-10-08 13:08

Jeg er på vej til at bestille noget isolering.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-08 13:25

Og kig så lige efter om der er tætnet ved ventilgennemføringerne!

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 28-10-08 13:26

jeps:)

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 28-10-08 15:38

Har lige købt 2 stk panel-filtre F5 der kommer fra vokes-air for 775,- kr.

50 x 260 x 400

Kan man få dem billigere?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-08 15:49

Samme som Exhausto VEX 1,5 filter Koster omkring et par hundrede + moms pr stk. Hvis du køber flere af gangen burde de kunne skaffes billigere!

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 28-10-08 15:52

Ved du hvor de kan købes?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-08 15:53

Et ventilationsfirma ville være mit bedste gæt. Umiddelbart kan jeg ingen Web-shops der handler med filtre.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 28-10-08 15:57

ok - tak - jeg prøver.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 29-10-08 07:34

CBM 125 0,6kW (den er med integreret styring).

Hvordan virker/styres den?

Hvor skal den placeres i systemet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 16:16
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 16:23
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 16:24

prøv den istedet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 17:28

Placeres i indblæsningskanalen.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 16-11-08 16:34

Fik du svar?

Godkendelse af svar
Fra : dyrbye

Dato : 17-12-08 17:19

Tak for svaret 3773.