/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Norton og printerdeling på win98
Fra : janos
Vist : 341 gange
50 point
Dato : 19-03-03 08:57

Hej

Jeg har 3 computere som deler en printer via printerdeling. Efter at jeg har installeret Norton pakken fra TDC kan de 2 andre computere ikke længere "se" eller printe?

Er der nogen som kender denne problematik? - jeg tror at det er Norton som ikke tillader adgang til computeren, men hvordan kan jeg løse dette uden at miste sikkerheden?

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 19-03-03 09:53

Hej Janos;

Du har formodentlig installeret "Norton Internet Security" på PCerne.
Som standard lukker den af for alle andre IP adresser end sin egen, så den på den måde fremtræder "skjult" for resten af nettet. Det du skal gøre er, i menuen hjælp finder du emnet om Hjemmenetværk. Her er det er en udførlig vejledning i, hvordan du kan kan give andre PCer ret til at benytte ressourcer på din egen PC.

Når du har fundet det rigtige menupunkt kan du vælge at give tilladelse til én enkelt IP adresse eller til et område af IP adresser. Det sidste er nok det bedste, hvis du kører med en router, som tildeler IP adresser til PCerne.

Straks du har gjort ovennævnte er der atter mulighed for, at "kigge" på hiandens harddiske, printere, mv.

God fornøjelse.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : janos

Dato : 19-03-03 10:29

Hej smitty

tak for svaret. her endnu et - hvis jeg skal vælge at give tilladelse til et område af IP-adresser, hvor kan jeg se hvilke ipnumre der skal have adgang. Routeren tildeler automatisk, såååå??

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 50 point
Dato : 19-03-03 10:56

Hej Janos;

Med mindre du har noget dokumentation fra TDC så skal du til at "lege" lidt med tingene.

Du kan forestille dig, at din router har 2 sider af en IP adresse! En "udvendig", som den bruger overfor TDC og en "indvendig", som den bruger overfor dine PCer. Hvis du har mulighed for selv at ændre konfiguration på din router kan du på denne selv angive det område af IP adresser den skal uddele - så har du løsningen på den måde.

Den anden - og meget nemmerer metode - er på dine PCer at vælge "Start / Kør / Command"
Du får nu en "DOS" skærm, hvor du skriver IPCONFIG /ALL og her kan du aflæse IP adressen på PCen.
Det typiske adresseområde routerne kører med er et af følgende

192.168.0.1 til 192.168.0.254
192.168.1.1 til 192.168.1.254

Hvis du på din PC f.eks. har en IP adresse på 192.168.1.110 så giv tilladelse til området 192.168.1.101 til 192.168.1.199 Sådanne 99 IP adresser burde dække dine behov; og ikke skabe konflikt på nogen måde.

Håber dette gav dig en idé om, hvordan du kan komme videre.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : janos

Dato : 19-03-03 11:14

Tak for svaret Smitty.