/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Implantat !
Fra : hovsada
Vist : 2041 gange
100 point
Dato : 26-10-08 11:57

Kan det være rigtigt at man p gr af paradontose og efterfølgende tandproblemer selv skal afholde hele betalingen (implantat) når det offentlige betaler kosmetiske øjenoperationer og lign.

Er der nogen der ved om og hvor man kan få oplysning om tilskud ??

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-10-08 12:02

Ja det passer meget godt.
Jeg så i tv nogle som havde tand sygdomme hvor tænderne langsomt faldt ud og det kunne de ikke få penge til. de skulle betale altsammen selv...

Så det lidt ærgeligt hvis man er født med en tand sygdom i danmark.... også fordi det er så dyrt at få lavet tænder i danmark.

Eneste tilskud jeg kender er hvis man er medlem af det firma som kalder sig danmark så betaler man for at være medlem også får man tilskud til diverse ting.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 12:03

Ja, det er desværre rigtigt

Du kan leve fint uden en tand- påståes det

Ikke alle øjenlågsoperationer, bliver skønnet som kosmetiske, derfor

Dem der bliver skønnet som kosmetiske, skal skam også selv betale...

Nogle der får operationen dækket, er dem der har store gener f.eks ikke kan se rigtigt ud af øjnene, eller øjenvipperne kan komme ind i øjet, og hele tiden give øjenbetændelse, eller igen, nogle får store psyk nedture over at "se sådan ud"

(og så kommer det også an på, hvor flink din alm. huslæge er til at udstede henvisninger)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-08 12:06

Ja, det ER uretfærdigt.

For ikke at tale om gratis aborter....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 12:16

Er der nogen der ved om og hvor man kan få oplysning om tilskud ??

Det kan du få oplyst i sygesikringen - Du skal snakke med sygesikringen om det, INDEN du får implantatet... oplysninger om din bankindestående/løn/alm. udgifter skal tages med i betragtning

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-10-08 12:45

Du skal være medlem ad "Danmark" så får du en del dækket http://www.sygeforsikring.dk/Default.aspx?ID=25

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-10-08 12:46

ad= af

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-08 12:47

Du skal først henvende dig til din tandlæge, tandlægen ved alt om hvor der skal søges (kommunen). Og du skal ikke regne med at få implatater, du kan måske få bevilget broer/kunstige tænder.

Mangler du f.eks 3 tænder, så koster en bro ca. 20.000 kr, men et implantat vil koste ca. 30.000.
Beløbene er vejledende, men jeg ved det er billigere i udlandet.

Så har du mulighed for at henvende dig på Tandlægehøjskolen, her skal du godkendes før du får behandling, men så er arbejdet gratis, du betaler kun for materialer.

Som du kan se er der lidt at gå i gang med, så held og lykke med det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-08 12:56

Hej
Ja, det er uretfærdigt, for man kan ikke helt "rense" sig ud af paradonthose. Min gemal har lige fået den helt store tur hos tandlægen - Jeg tør slet ikke nævne prisen her, men det er jo også en privat sag om man vil ofre penge på "faste" tænder, frem for at få løse tænder. Men vi kunne have fået en fin mellemklasse bil for pengene. Han mangler endnu et implantat i undermunden, for det første var ikke groet nok fast, da kronen skulle sættes på. Men det er selvfølgelig på tandlægens regning. Vi har fået en fast pris på hele behandlingen. Hel overmund beroende på 6 egne tænder + broløsning.

Jeg tror ikke en gang at sygesikringen overtager nogen af udgifterne, jeg tænker på røntgenbilleder, bedøvelse osv. I grunden er det uretfærdigt, for hvis han ikke havde fået det hele skiftet ud med en varig løsning, havde der jo hele tiden været løbende udgifter.

Og en hel anden ting: Vi har familie i Tyskland (Flensborg) og kunne have fået tænderne lavet dernede, men det syntes vi var for usikkert, og desuden har gemalen siddet hos tandlægen 1 gang hver uge eller hver 14. dag igennem det sidste halve år. Ofte i flere timer - en gang i 9 timer! Selvfølgelig er tandlægerne også dygtige andre steder end i DK, men vi fravalgte bare "udlandstænder".

Nb. I Tyskland er der for dets egne indbyggere meget mere tilskud til tandbehandling end i DK

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-10-08 12:59

Citat
nogle får store psyk nedture over at "se sådan ud"
Klart....og det får man ikke når man som 50 årig fremviser et grønlandsk smil. Og det er da ikke noget problem at tygge maden grundigt, som det anbefales, når man ikke har en pløk i munden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 13:01

Der er ikke meget hjælp at hente hos "sygesikring danmark" http://www.sygeforsikring.dk/Default.aspx?ID=330 der skal jo også betales kontingent

Citat
Jeg tror ikke en gang at sygesikringen overtager nogen af udgifterne, jeg tænker på røntgenbilleder, bedøvelse osv. I grunden er det uretfærdigt, for hvis han ikke havde fået det hele skiftet ud med en varig løsning, havde der jo hele tiden været løbende udgifter.

Jo, de helt almindelige ting, får ham tilskud til hos den offentlige sygesikring, men det er som en dråbe i havet, og forslår ikke en pind.. så der er tilskud til røntgen, men ikke lokalbedøvelsen

Citat
Så har du mulighed for at henvende dig på Tandlægehøjskolen, her skal du godkendes før du får behandling, men så er arbejdet gratis, du betaler kun for materialer.

Den løsning har jeg selv brugt, med godt resultat, meeeeen man skal have en forstående arbejdsgiver, ting tager laaaang tid derinde.... man kan snildt afstætte hele og halve dage og mange af slagsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 13:02

Klumme, det er altså ikke mig der har bøjet reglerne, men sådan ser sygesikringen/kommunen på det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-10-08 13:02
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 13:04

Teil --- der er ikke meget hjælp at hente der heller, du skal jo også lige huske medlemskontingentet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-10-08 13:06

Citat
der er ikke meget hjælp at hente der heller,

Jo hvis man er medlem i den rigtige gruppe, det kan betale sig med alderen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 13:06

For øvrigt skal man også være sund/rask og under 60 år for at blive meldt ind, og står man for at skulle have et størrer tandarbejde, hører det også under sygdom.

Så "sygesikringen danmark" er ikke en mulighed

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-10-08 13:07

Jo squ fanden nordsted

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 13:15

Hva' mener du Teil.... max 2000 kr til hjælp til et implantat, for gruppe 1 eller 2 og max 1000 i gruppe 5. og så skal du huske kontingentet

gruppe 5= 295 pr kvartal
gruppe 1= 627 pr kvartal
gruppe 2= 838 pr kvartal

Og du kan ikke bare melde dig ud når du har fået udført din behandling

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 13:16

Men generelt er det da en god ide, at melde sig ind, inden skavankerne opstår, man kan jo altid starte med at melde sig ind i basisforsikringen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-10-08 13:21

Det skrev jeg da heller ikke Nordsted. Jeg prøvede bare at skrive så modydeligt sarkastisk, som det var mig muligt. Staten DK er nogle skiderikker. Det hører ingen steder hjemme, at der ikke er tilskud til tænder og rep. af disse. Det er jeg godt skide sur over.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-08 13:21

Hej
Vi har hele tiden holdt på at det at være medlem af sygeforsikringen Danmark sikkert i sidste ende kunne gå lige op med kontingentet - betalt over ca. 40 år, hvis vi var begyndt dengang.

Men vi har også været heldige og været rimeligt raske --indtil nu da - (Bank under bordet).

Men vi har selvfølgelig glemt at sætte det sparede kontingentet ind på en bankbog
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 13:36

Vores familie har været med så godt som altid, og vi tør slet ikke melde os ud igen, man ved aldig hvad tiden bringer, men de af os, som ikke har fået medicinudgifter eller har bøvl med tænderne er kun i basisforsikringen, så kan det altid blive ændret, hvis det skulle vise sig at der er "penge at sparer"

Det var nu også bedre før hen, hvor man kunne trække kontingentet fra i skat, men det er også blevet ødelagt

Tandlægeregninger, kan blive den visse ruin jeg har forsøgt at få bare en af mine unger til at uddanne sig til tandlæge, men ingen af dem har lyst

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-10-08 13:38

Det kan jeg godt forstå. Hvem gider stå i 49 år og rage andre i munden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 13:46

Det var nu ikke liiige sådan jeg udlagde det, da jeg forslog dem at blive tandlæge,,, altså jeg snakkede heller ikke om profitten for mig, ved at have en tandlægeunge... tror lige jeg vil tale et
alvorsord med den yngste igen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-08 13:48

Der kan være mange penge i bisser.....for mange.

Jeg fil fjernet en yderst drilagtig visdomstand på en specialklinik, det var ikke andet end at den skulle flækkes som min egen tandlæge ikke turde

3 minutters arbejde, 1200 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 13:50

LuffaA... av av av

Men har du overvejet at læse videre, så vi kan få noget kandurabat

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-08 13:56

Næh, jeg er mere til værktøj der kan klare jern og træ på et øjeblik.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-08 14:20

Hej
Man skal selv spørge sin tandlæge om en eventuel behandling kan foregå på tandlægehøjskolen.

Jeg har selv fået banket mine 4 visdomstænder ud på Tandlægehøjskolen i Århus. Ok det er da lidt en lidt anden oplevelse, når der samtidig skal studerende rundt omkring en. På den anden side har man så virkelig en kapacitet på området til at forestå behandlingen.

Jeg lukkede øjnene og tænkte på hvad jeg skulle bruge de sparede penge på, når jeg efterfølgende skulle på bytur. Værre var det ikke - og der blev til 3 byture Tandelevationen - som de kaldte det, kostede mig ikke en rød øre. Det var en operation, fordi tænderne ikke var synlige, men lå vandret. Fin behandling - og dejligt at man undervejs får fat i de gode forklaringer, som studenterne også får.

En sjov oplevelse var det dog at høre to af studenterne diskutere: "Hvor meget skal vi gi hende ?". Det var så bedøvelsen de snakkede om.

Jeg håber at du kan få lov til at få behandling på Tandlægehøjskolen, men måske tager de sig også kun af mere "specielle" tilfælde.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 14:32

Citat
Man skal selv spørge sin tandlæge om en eventuel behandling kan foregå på tandlægehøjskolen

Jeg tog bare derind, satte mig i venteværelset, og ventede på at blive kaldt ind, så de kunne vurderere om jeg kunne "bruges"

Man kan kun få behandling, hvis de lige står og mangler en patient til en given undervisning/behandling

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-10-08 14:33

takker for alle svarene- det drejer sig om en god ven som har kontakt med tandlægehøjskolen...

selvom han kun skal betale materialer til kroner broer og implantater vil det koste 30-35000.

en tandlæge har lige givet et føreløbigt mundtligt tilbud for implantater og frarådet kroner, som ikke vil holde så længe.

Syns det er MANGE penge !

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-10-08 14:34

tandlægens pris ca. 50.000

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-10-08 14:58

...Jeg fik lavet et transplantat i foråret. 20.000 kr. Deraf betalte kommunen 6.500 kr som det ville koste at få lavet en del-protese. Og Danmark betalte 1000 kr. Fordi jeg er gruppe 5 medlem. Resten, 12.500 måtte jeg selv skrabe ud af lommeulden..... Og det var bare EN tand. Jeg havde mistet to. Den anden må jeg bare undvære.

JO!!! Det er så skide urimeligt, at bare fordi sygdom befinder sig i mundhulen, så skal man selv betale næsten det hele. Og det samme med briller. De er jo lige så nødvendige som proteser for arme eller ben.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 18:00

Jeg vil næsten sige, at det er værre end så meget andet, for når man ikke kan tygge sin mad ordenltigt, kan det gå ud over maven mm

Men det er vigtigere med motorveje og sådan noget, end at vores sundhedssystem virker

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-08 18:20

Hej Nordsted1
Jeg tror nu ikke på at man lige kan komme "dryssende" for at få en større behandling eller en operation. Jeg fik i hvert tilfælde en tid - og det kan da heller ikke være meningen at man skal rejse flere timer for at sidde i et venteværelse og ikke vide om man kan blive behandlet eller ej.
Hilsen Ingelein - sådan fungerer det ikke i det jyske.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 18:33

Sådan fungerede det i København

Jeg kom bare dryssene, sad i venteværelset, og håbede at der var en elev, der manglede at lære om guldkroner... det var der, men jeg kunne ikke bare få lov at beholde ham til den næste guldkrone, for der var andre elever der manglede at prøve det af, men det lykkedes da, den tredie guldkrone ville betyde at jeg skulle derind 12 gange, så det droppede jeg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-08 18:34

Ens egen tandlæge, kan da heller ikke svare på, om der er en elev der mangler at lære om de forskellige behandlinger, det kan kun tandlægehøjskolen svare på

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-10-08 20:11

Jeg havde en kindtand for nogle år siden, som var færdig. Den skulle bare ud. Så jeg trillede ind på tandlægehøjskolen i Nørre Allé og fik, en snak med en tandlæge tror jeg det var. Jeg kom ind i konsultationen efter 10 min. og der stod en af de studerende og en lærer. Læreren sagde til eleven... du lægger en bedøvelse og så kommer jeg tilbage om lidt.

Læreren skred, og eleven ladede sprøjten. Så sagde jeg til hende...duuu glem den sprøjte. Det gider jeg ikke. Bare fat tangen og ryk stumpen ud. Hun blev ret underlig i hovedet og stammede ..jam jam det kan jeg ikke - Det gør alt for ondt. Ahhh pjat sagde jeg, bare snup den tand, så er du færdig når læreren er tilbage. Eleven - en sød hun - skred og kom tilbage med læreren, og jeg kunne se på hende, at hun havde sladret om den ogginok, der ikke ville bedøves.

Hvad er det jeg hører, spurgte læreren med et stramt smil, vil du ikke bedøves. Jooo sagde jeg, det var bare for sjov. Jamen vi kan godt tage den uden bedøvelse, men så må jeg hellere gøre det. Ja det er fint, sagde jeg en anelse nervøs...nu ingen morsomheder bare bedøv og få den tand ud, jeg skal ikke ha noget rykket ud on the rocks. Så jeg fik sprøjten og ud kom tanden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-08 20:17

Hej
inden I lukker tråden spørger jeg lige min veninde, som faktisk har tandlægeklinik i Vejle, uden at det dog er hende vi benytter. Så får vi at vide, hvordan det fungerer i praksis - her i det jyske. De arbejder tæt sammen med Tandlægehøjskolen i Århus.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-10-08 18:20

Hej
Nu har min tandlægeveninde svaret følgende og da hun har egen praksis sammen med sin gemal, må vi tage det for rigtigt:

Citat
Angående Tandlægehøjskolen i Århus, som er den, jeg kender til, var det sådan "i gamle dage", at patienterne kunne møde lige fra gaden til visitation og derefter komme på venteliste, når en af behandlingstandlægerne havde set på dem. Studenterne stod så som en kødrand udenom og fulgte med.

Dengang kunne vi også nemt henvise patienter til skolen til behandling både, hvis behandlingen var avanceret, så behandlingen skulle udføres som demonstration af en behandlingstandlæge, og hvis patienten henvistes til studenterbehandling af økonomiske årsager.

Nu er det næsten umuligt at få nogen patienter derind, da rigtig meget er sparet væk, så om man stadig kan vade ind fra gaden, ved jeg ikke, men en opringning til Tandlægeskolen, som den faktisk hedder nu, efter at den er lagt sammen med UNI også af sparehensyn, kan vel afklare spørgsmålet.

Der er sparet på studenterundervisningens praktiske dele i forhold til tidligere. Derfor kommer der ikke så mange patienter igennem

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-08 18:38

Tja... det blev vi så ikke meget klogere af, men tak for info

Kommentar
Fra : toothnerd

Dato : 16-11-08 21:45

Hej.

Jeg har med stor interesse læst denne tråd. Jeg har klinik i Greve, hvor jeg laver implantater til 6500.- og kroner til 2750.- Jeg tilbyder gratis røntgen og konsultation.

Venlig hilsen
Tandlæge John Lindgren Hansen
Strandvejens Tandklinik
--
www.grevetand.dk

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 16-11-08 23:20

faktisk er du den tandlæge jeg har omtalt

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 16-11-08 23:22

...og så må du jo kunne fortælle om der kan gives tilskud ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-08 07:05

Der er tilskud fra det offentlige på tandkroner.... hele 80 kr pr styk...........det hjælper gevaldigt ik

Jeg mener bestemt ikke der er tilskud til implantater, men prøv at ringe til sygsikringen

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 17-11-08 09:06

nu var det jo faktisk "toothnerd" jeg spurgte !!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-08 13:13

ups...hovsada.... det må du undskylde

toothnerd, har du ikke overenskomst med den offentlige sygesikring,siden du kun nævner tilskuddet fra sygesikringen "danmark"??

Priserne ser "gode" ud, men jeg syntes da nok en pris på kr. 323,00 for en bedøvelse ligger i overkanten??

Kommentar
Fra : toothnerd

Dato : 17-11-08 20:45

Hej.

Mig bekendt giver sygesikringen ikke tilskud til hverken kroner eller implantater. For medlemmer af Danmark er der tilskud til både krone og implantatbehandling. Afhængig af om man er i gruppe 5 eller 1 el. 2 er tilskuddet enten lavt eller højt.

Om prisen på bedøvelse kr. 323 er højt eller lavt er relativt. Det som jeg tilbyder til den pris er smertefri bedøvelse OG behandling. :)

Venlig hilsen
Tandlæge John Lindgren Hansen
Strandvejens Tandklinik
--
www.grevetand.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-08 20:53

Når jeg har fået lavet tandkroner, har jeg fået refunderet kr 80 fra den offentlige sygesikring

Du nævner en pris på røntgenundersøgelse i dit ene priseksempel, men du fratrækker ikke den offentlige sygesikrings tilskud, derfor spørger jeg, om du ikke har overenskomst med dem, for der er tilskud på røntgen, ikke meget, men lidt har også ret

Kommentar
Fra : toothnerd

Dato : 17-11-08 21:12

Hej Nordsted1.

Sygesikringstilskuddet er allerede fratrukket. Jeg kunne godt tænke mig at se dit tilskud på kr. 80 til kroner. Jo jeg har overenskomst med sygesikringen. Det har iøvrigt stort set alle danske tandlæger.

Venlig hilsen
Tandlæge John Lindgren Hansen
Strandvejens Tandklinik
--
www.grevetand.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-08 21:16

toothnerd, jeg kan desværre ikke lægge et billede ind af min regning med tilskud fra den offentlige sygesikring, da jeg har videresendt den til sygeforsikringen "danmark"

Ok, jeg ville bare gerne vide om du havde overenskomst... det er jo ligesom en blåstempling af dig og dit arbejde.. så fint nok

Kommentar
Fra : toothnerd

Dato : 17-11-08 21:27

Hej Nordsted1

Faktisk siger det at have overenskomst med den offentlige sygesikring intet om tandlægens værd. Alle er automatisk omfattet af denne. Man skal rent faktisk selv bede om at blive meldt ud af den hvis man ikke ønsker medlemsskab.

Venlig hilsen
Tandlæge John Lindgren Hansen
Strandvejens Tandklinik
--
www.grevetand.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-08 22:07

Jeg ved læger der ikke har taget uddannelsen i DK, ikke bare kan få overenskomst med sygesikringen, troede jeg det var på samme måde med tandlæger.

Skal man som tandlæge ikke vise et uddannelsespapir for at kunne få overenskomst?? På en
måde syntes jeg det lyder skræmmende???

Kommentar
Fra : toothnerd

Dato : 17-11-08 22:39

Som udgangspunkt: hvis man er ansat på en klinik under en tandlæge som har ydernummer (og dermed omfattet af sygesikringen) så kan man behandle patienter under hans ansvar. Og man kan selv søge om at få ydernummer. dette kræver at man taget eksamen og har oparbejdet et vist antal godkendte arbejdstimer så vidt jeg husker ca. 1660 timer hvilket kan nås i løbet af 1 år.
Du må ikke hænge mig op på alle detaljerne, men det er sådan som jeg husker dem. Reglerne ændre sig løbende.

Venlig hilsen
Tandlæge John Lindgren Hansen
Strandvejens Tandklinik
--
www.grevetand.dk

Kommentar
Fra : ThomasHU

Dato : 01-12-08 03:15

Hej Nordsted1,

Tandlægeforeningen i Danmark har overenskomst på den vis at medlemmerne arbejder efter de samme takster/honorarer. Du kan finde taksterne her: http://www.tandlaegeforeningen.dk/tandlaegeforeningen,-d-,dk/Patienter/Priser.aspx

Som du kan se, er det hovedsageligt grund- eller rutinebehandlinger der er tilskudsberettigede.

Overenskomsten er en samarbejdsaftale mellem staten og Tandlægeforeningen (og dens medlemmer) og har ikke direkte noget at gøre med kvalifikationer eller retten til at praktisere. Indirekte er det selvfølgelig sådan, at kun autoriserede tandlæger kan være medlem af Tandlægeforeningen. Jeg er ikke 100% sikker, men så vidt jeg ved, behøver en dansk tandlæge ikke at være medlem af Tandlægeforeningen, men han/hun skal være autoriseret til at praktisere af Sundhedsstyrelsen.

I henhold til gældende regler er ALLE tandlæger i EU tilskudsberettigede såfremt de er autoriserede af et medicinsk fakultet eller en lokal udgave af sundhedsstyrelsen i deres eget land. I Ungarn for eksempel, skal alle tandlæger både være registrerede i sundhedsministeriet og være medlemmer af det Ungarske Medicinske Fakultet. Hvis en ungarsk tandlæge (autoriseret i Ungarn) vil praktisere i Danmark kan han/hun uden videre registrere sig hos sundhedsstyrelsen.

Den store forskel mellem et besøg hos din danske tandlæge eller en tandlæge i et andet EU land er at danske tandlæger kun fakturerer dig for din egenbetaling efter de offentlige tilskud (og tilskud fra sygeforsikringen Danmark) er trukket fra. Hvis du går til tandlægen i Budapest, så betaler du hele beløbet, hvorefter du sender regningen til socialkontoret på kommunen og derefter til sygeforsikringen Danmark for at få din refusion.

Med venlig hilsen,

Thomas