/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC går ned ved geninstal af XP
Fra : pedped
Vist : 474 gange
200 point
Dato : 25-10-08 18:17

Jeg skal geninstallere XP på en laptop, som er blevet ramt af noget spyware eller lignende.

Jeg har startet op fra cd, og første gang gik den ned, efter at have valgt partition.

Derefter er jeg kommet videre og igang med selve XP installationen, har tastet navn og pc-navn, men så er den gået ned 4 gange.

Jeg prøvede en sidste gang, hvor jeg slettede den eksisterende partition (der var kun én), og oprettede en ny. Der gik den ned ved formatteringen af den nye partition.

Når den bukker under, går den bare helt ned. Slukker og genstarter ikke af sig selv. Ingen advarsler eller noget.

Min kæreste fortalte mig, at den gjorde den også var gået ned en gang før for et par dage siden, hvor det skete ved importering af en cd til itunes.

Please hilfe. Har absolut ikke råd til ny pc, og min kæreste skal virkelig bruge den til opgaveskrivning nu. Håber den kan reddes.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 25-10-08 18:23

Du har glemt at gemme drivere: dem må du have fat i. Hvis du sætter Cd`en i og gendanner tidliger installation er du heldig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-08 18:41

Den trænger højst sandsynlig til at blive blæst igennem med luft i ud- og indblæsningsristene, da den sikkert er lukket med støv og nullermænd. På den måde kører den varm og det er den indbyggede sikkerhed der slukker ned for at processeren skal brænde af.

Kommentar
Fra : pedped

Dato : 25-10-08 18:52

Jeg har ikke gemt nogle drivere - skal man det? Har jeg aldrig gjort på de stationære jeg har geninstalleret før, der er vel ikke forskel på dem og en laptop, hvad det angår?

Jeg kan ikke reparerer den gamle installation, da jeg har slettet partitionen. Prøvede, men den gik bare i dospromt. Har en original cd som fulgte med, men den kan jeg ikke boote fra.

Fijala:
Kan jeg trykt åbne den, og så puste støvet ud? Plejer man ikke at sige, at det er dårlig idé, at få alt støvet til at løbe mere rundt mellem komponenterne?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-08 18:56

Jeg gør det jævnligt og der bruger jeg trykluft på den ene og støvsugeren på den anden rist, så mener jeg det værste kommer ud igen. Men ellers har du ret.

Driverne kan man altid hente på nettet igen senere med mindre det er driveren til netkortet du ikke har. Ellers har du dem vel på en driver cd eller på en partition på harddisken

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 25-10-08 19:11

Har du indstillet til boot fra Cd i BIOS

Kommentar
Fra : pedped

Dato : 25-10-08 19:57

Ja, men den skriver bare noget i retning af "fejl i styresystem".

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-08 20:35

Er det en original CD du booter fra? Eller en kopieret skive?

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 25-10-08 20:47

når den bare slukker, så er det nok ikke noget med windows at gøre, men en hardwarefejl...som nævnt kan den blive for varm eller noget er defekt....bundkort, harddisk, ram, cpu, grafikkort, strømforsyning eller kabler.

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 25-10-08 21:38

Jeg ville nok prøve at tage batteriet af 10 - 20 min.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 25-10-08 21:45

Har du prøver at trykke kortene rigtig i.

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 25-10-08 21:53

bja2 Hvor er kortene.

Citat
Jeg skal geninstallere XP på en laptop, som er blevet ramt af noget spyware eller lignende.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-08 00:28

Hvis du ikke kan formatere færdig, så har du et stort problem. Hvis du har en original CD, så kan du få hjælp af Microsoft, men hvis den ikke er original, så kan du kun få hjælp her eller i en computerforretning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-08 02:04

Det med at den er gået ned før, og sammen med at den skulle gemme en cd, det lyder meget som min bærbare opførte sig, jeg kunne ikke geninstallere Windows XP - blå skærm, jeg kunne ikke downloade noget med den gamle Windows XP - blå skærm, faktisk fik jeg blå skærm det mindste computeren skulle arbejde lidt, det var en af RAM blokkene som var defekt, så Rasmuzzen har sikkert ret i at det er en hardware fejl, prøv at tage den ene RAM blok ud og se om du så kan installere Windws, er resultatet det samme, så skift den siddende RAM blokken ud med den du tog ud før og prøv igen, computeren kan sagtens køre kun på en RAM blok, den bliver bare lidt langsom.
Du kan være helt sikker på at det ikke er manglende drivere, det vil først vise sig efter at du har installeret Windows, om du mangler nogen drivere, såsom at du ikke har lyd på eller ingen netforbindelse eller andet som ikke virker

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-08 05:42

NUKE din pc !!!

..altså; slet ALT på din harddisk: Bootsektor, partitions osv. med DBAN.

En alm. formatering sletter nemlig ikke alt ! Det du har brug for er en lowlevel formatering og overskrivning af allt bits.

DBAN kan køres fra 3½ tomme diskette (Floppydisk), CD-ROM/DVD eller USB-nøgle.

http://www.dban.org/ ..vælg menuen: Download

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 26-10-08 08:13

Og så kik lige på din CD hvor mange fedtfingre og ridser der er på den

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 26-10-08 08:45

Som jeg har sagt tidligere.........Jeg ville nok prøve at tage batteriet af 10 - 20 min.

Det har virket på 2 andre laptop.

Kommentar
Fra : pedped

Dato : 26-10-08 10:19

OK, det hjalp desvære ikke at have batteriet ude han over natten. Den kom lige igennem formatteringen og så døde den igen.

Mht. drivere og windows, så er alt originalt og der er ingen fedtpletter eller ridser i skiven.

Næste skridt bliver vel at åbne dyret. har godt nok ikke prøvet det med laptops før, men det er vel bare at få den åbnet, og så blæst støvet ud og evt. fjerne en ramblok, som forslagene går på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-08 14:42

Du skal nok tage skærmen af først inden du fjerner tastaturet. Det løftes op fra bagkanten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-08 18:22

Når du har dannet ny partition, så har du også slettet alt, og det kan næppe være data fra din gamle opsætning, som driller.

JHvis du ikke kan komme igennem med en grundlæggende xp installation, så er fejlen i hardware , et eller andet sted. Måske er det slid , snavs eller lignende i cd drevet.
Prøv at køre med en rensecd.
Prøv om du kan låne et eksternt cd drev, hvis ciomputeren kan boote på det. De fleste kan.

En anden forklaring an være fejl i biosopsætningen . læs i manualen hvordan du kommer frem til at stille i bios. Sæt den så til en sikker fabriksopsætning, og ikke til den hurtigste, hvis der er to.

I bios kan du formentlig også aflæse temperatur og derved se om det er køling, det er galt med.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-08 18:25

Glemte at skrive at driverne normalt ikke skal indlæses før efter man har fået det grundlæggende windows xp til at køre.
Driverne som høre til maskinen er nødvendige for at få lyd, lan ,DMA og hurtig disk til at virke. Windows indbyggede er sjældent tilstrækkeligt til andet en fundamental start og langsom funktion.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-10-08 09:44

Citat
Næste skridt bliver vel at åbne dyret.

Nej ...det gør det ikke

Det bli'r som jeg foreslog; at køre DBAN

Hvis en virus eller andet snavs har 'ødelagt' MBR (Master-Boot-Record) på din harddisk ...eller andet er gået galt: Ødelagte sektorer, fejlagtig udlagte partitions eller deslige ..så er der KUN én mulighed tilbage, Nemlig at køre: Darik's Boot And Nuke = DBAN

Jeg har selv siddet med problemer på en bærbar, hvor det viste sig at være eneste løsning

Som i Alway's reklamen : PRØV DET !

..for du har vel prøvet at rense optikken på dit CD-ROM/DVD drev?

http://www.computercleaningguide.com/dvd-cd.htm

Et rensesæt kan f.eks. fås her: http://www.geeks.com/details.asp?invtid=F8E648-DT&cat=MED

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-08 15:18

Gør bare som der er foreslået, det er bedre end at begynde og skille en bærbar ad.

Annuller spørgsmålet
Fra : pedped

Dato : 18-11-08 19:06

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Pc'en er død, og jeg har opgivet at få liv i den. Har prøvet alle løsningsforslag.