/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
pris til MC kørekort?
Fra : gxu2002
Vist : 493 gange
193 point
Dato : 25-10-08 14:32

Jeg tænker mig at tage MC kort. Jeg vil gerne høre, hvad er bedst tidspunkt for at starte, nu eller vente til næste forår? Hvor mange timer vil det tage for én, der har kørt bil i 10-15 år. Vil det hjælpe med at speede op uddannelse, hvis jeg nu køber en knallert og køre mens jeg tager MC kørekort. Hvad for en model skal jeg investerer, en lille eller EU-knallert?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 16:13

En EU knallert, så får du en bedre fonemmelse til din indgang til MC.

Du kan roligt starte nu, så får du lært at køre på en årstid der kræver meget.

Gå ikke efter de MC skoler der reklamerer med få timer, det er dit liv det handler om.

Jeg taler som en erfaren tidligere MC kører, desværre for gl. nu

Har kørt i mange år uden alvorlige uheld over hele Europa.

Det er dig der styrer MC´ en, ikke omvendt, så går det galt.

Et sidste, er man på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, det er man ikke herre over.

Det er du selv, men kørt fornuftigt, det er min lærdom.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-08 16:22

Jeg vil anbefale at vente til foråret..det tager et stykke tid at tage det kørekort og motorcykel på mulige is- og sneglatte veje er ikke for begyndere....

Som regel er det et fastlagt forløb/kørekursus med et teorikursus (mener det tager ca 6 uger) , køreteknik på bane og så med et fast antal køretimer.

Du skal regne med det koster i omegnen af små 10000 kroner.

M.h.t. knallert eller EUknallert, så vil det selvfølgelig gi' en lillebitte ide om at beherske et tohjulet køretøj, men der er himmelvid forskel på at køre på sådan en og så en motorcykel, så medmindre det er fordi du ikke kan vente på at komme ud på et køretøj uden "læskur" omkring (bil) , så vil det ikke gøre nogen forskel i forbindelse med at blive fortrolig med motorcyklen.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 16:32

Citat
Jeg vil anbefale at vente til foråret..det tager et stykke tid at tage det kørekort og motorcykel på mulige is- og sneglatte veje er ikke for begyndere....

Det er netop her man får en fornemmelse for at køre MC

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 25-10-08 17:00

Jeg tror, at jeg starter næste forår. Jeg vil frygteligt gerne høre lidt mere om jeg skal købe en knallert eller EU-45. Jeg tænker på at bruge den som transportsmiddel til arbejde mellem Brøndby og Høje Taastrup. Jeg er lidt utryg ved at skulle køre 45 km/t på Roskildevej, hvor fartbegrænsning ligger 70/80. Hvis jeg køber en almindelig lille knallert, er jeg bange for at jeg ikke få noget ud ad den ved at køre på cykelsti.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 17:06

Det er problemet med en EU knallert,
du skal ikke lade dig presse ind til siden, men lig på midten af vejbanen.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 17:11

Du kan selvfølgelig også købe en mindre MC, men du vil erfare, som er min egen,
at bilister respekterer ikke MC kørere, derfor hold dig på midten af vejbanen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-10-08 23:25

du mener vel "vognbanen", det er i hvert fald ikke en god idé, at køre på striberne; de bliver glatte i regnvejr.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 26-10-08 00:29

Får man Respekt ved at køre midt i banen på en 45ér ?????
Jeg personligt tror ikke på det.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 29-10-08 19:44

Tror ikke, der er megen erfaringsoverførsel der. At køre mc kræver noget mere øvelse, end bare at køre med slyngkobling, og så dreje på rullen! Lær det ordentligt, ved en god kørelærer. Det er også sundest for helbredet! Det eneste, du lærer, er at placere dig i trafikken, og det kan du jo i forvejen, da du jo kører bil. Trafikalt skal en mc placere sig ligesådan, så der er ikke noget at hente. Og med alle de timer, man skal tage, er det rimeligt sikkert, at man nok skal få det lært. En standard-pakke koster små 10.000, og så får du ca. 25 timer på cykel, og ca. samme antal teori-timer oveni. OG du slipper ikke med mindre, det er nemlig et lov-krav. Så spar pengene, og brug dem på kørekortet - det er dyrt, men godt givet ud. Og i øvrigt skideskægt, særlig baneprøverne!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-10-08 22:24

Jeg gætter på, at tadeo ikke mener "Respææækt" i moderne forstand, men derimod, at biler ofte overhaler i samme vognbane, hvis man holder sig inde i højreside af denne. Kører man derimod i midten af sin vognbane, skifter den overhalende helt ud i næste vognbane, og man undgår "slipsuget"