/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvor skal TV-fladskærm sidde?
Fra : yrsas
Vist : 7129 gange
100 point
Dato : 25-10-08 13:52

Hej derude,
vi har et 40 tommers fladskærms tv som vi skal have hængt op på væggen. Men hvor højt skal det sidde? Findes der et gyldent mål. Vi skal sidde i sofaen i stuen og se TV, så det skal passe i den "se-højde".
på forhånd tak
Y

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-08 14:04

Prøv jer frem det er forskelligt fra person til person. I kan starte med at bruge en lygte og lyse på væggen, er det behageligt at sidde og se på pletten.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-10-08 14:04

Hej med dig.

Den skal sidde mellem 0.90 og 1.20 fra gulver til bunden af skærmen.
god fornøjelse.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 14:04

Har også 40" Fladskærm, har sat det 1,25 m målt til den horinzontale midtakse,
det kan variere lidt efter omstændighedderne.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-10-08 14:05
Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 14:27

Dit indlæg siger ikke noget om spørgsmålet,
yrsas jeg håber ikke du køber så dyrt et ophæng, de fås til under det halve

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 14:28

det var troldenesdhb, jeg refererede til

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 14:42

Hvis I ikke har købt ophæng, se dette link

http://www.kandu.dk/Spg126446.aspx

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 25-10-08 14:45

vi har hængt vores fladskærm så det passer med at vi kigger lige på skærmen. det passer bedst. det kan være meget individuelt hvor højt/lavt den skal hænge , da møblernes højde og jeres højde også har en vis indflydelse. sæt jeg ned i sofaen og find ( som en bruger tidligere har skrevet) en punkt på væggen evt. med hjælp fra en lomme lygte som i syntes har den rigtige se højde og sæt skærmen op derefter.

håber i rammer bulls eye

hilsen chicapigen som i den grad nyder dette fine vejr vi har idag

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-08 14:48

Nu har jeg været inde og måle hvor højt vores TV står. Det står foran et vindue. Nederste kant er 50 cm over guld. Min ideelle højdeafstand fra gulv er 60 cm fra gulv til nederste kant på fjernsynet.
Nu er det så op til jer at finde jeres ideelle højdeafstand når i sidder behageligt i stuen. Tænk på om i har lyst til at kigge op når i skal se fjernsyn.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 15:06

Glem ikke den afstand man har til rådighed, et 40" minimum ca. 3 meter,
det bedste er selvfølgelig at se ligefrem i øjenhøjde, hverken op/ned.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-10-08 15:07

Jeg betragter også fladskærmen som et møbel.
Jeg ved udmærket godt at det idelle er at man ikke skal dreje hovedet eller kigge op i loftet, - men hvis det pynter på en væg, eller skal stå i et pænt forhold til et andet møbel, så er det også en priortet at tage hensyn til.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-08 15:08

For højt hvis I sidder Stress Less lænestole...

Så kun en halv meter fra gulv til underste TV kant.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 15:20

Citat
Jeg betragter også fladskærmen som et møbel.

Det betragter jeg det som, men man indretter sig som man kan,
og for alt i verden ikke som et udstillingshjem, som nogle få gør.

Et hjem bør se ud som, at her lever man.

Er så heldig at have den afstand som nævnt.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 25-10-08 15:23

underste ???

er det et fremmede udtryg,,det er der ikke noget der hedder i det danske sprog

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 25-10-08 15:34

Citat
underste ???

er det et fremmede udtryg,,det er der ikke noget der hedder i det danske sprog

Der er heller ikke noget der hedder fremmede, det er fremmed udtryk

Skal vi ikke holde belæringer ude i denne tråd?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-08 17:42

Underste (nederste) er det modsatte af øverste...

Spiser du aldrig underkryddere? Måske nederkryddere??

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 25-10-08 17:43

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 25-10-08 17:46

ja ja svendgiversen her i hytten kalder vi krydderne : kan vip og kan stå hihi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-08 18:02

Jeg kender godt udtrykket "en vipper"; bruges vist på Kolding egnen?

Søgeresultater ca. 591 for "underste kant" i google...

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 25-10-08 18:04

mystisk,det hedder jo heller ikke underneden,,men nedenunder ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-08 18:32

Sæt det så øjenhøjden , når i sidder svarer til ca. midt på skærmen.

JFjernsynet kan evt sættes lidt højere ,men ikke så gerne lavere.

Det med en krævet seafstan er gammel overtro.

Især de nye højopløsningsbilleder vil kræve at man er ret tæt på for at udnytte dem.