/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikringer sprænger
Fra : Palmen
Vist : 2476 gange
200 point
Dato : 25-10-08 08:46

I går aftes sprang vores 3 sikringer, der hører til køkkenet. Det skete mens opvaskemaskinen var igang.

Vi skiftede dem og tændte opvaskemaskinen igen og vupti så sprang 1 af sikringerne der hører til køkkenet.

Hvad kan problemet være ?

Vi overvejede inden alt dette her at udskifte opvaskemaskinen. Kan det være en løsning ? I stedt for at betale en vvs-mand 7-800 kr for at komme herud.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 25-10-08 08:55

Lyder mere som i skal have fat i en elinstallatør til at se på elinstallationerne.
hvad var i gang sammen med opvaskemaskinen? Komfur, ovn, kaffemaskine, brødrister andet?

I vores gamle hus med gamle elinstallationer, skulle vi ikke have andet i gang når vi vaskede op, ellers sprang propperne lystigt i køkkengruppen.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 25-10-08 08:59

Det var kun opvaskemaskinen der var igang - intet andet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-10-08 09:00

Det lyder lidt mærkeligt. Normalt er der kun 1 sikring til en opvaskemaskine. Så hvis der sprang 3 sikringer i første omgang, kan der også være noget i vejen med selve el-installationen.

Hvad problemet kan være er svært at sige noget om, uden at have set/målt lidt på det. Noget tyder dog på at det er galt med opvaskemaskinen.

Hvis den er gammel og I overvejer at købe en ny, er det nok et godt tidspunkt.

Hvad skal I bruge en VVS mand til??? Han ved nok ikke mere om det indvendige i en opvaskemaskine, end du gør.
Næ, det er nok nærmere en elektrikker du skal have fat i. Det kunne måske være en god ide at få checket installationen, inden du sætter en opvasker på. Garantien på en ny opvaskemaskine dækker jo ikke, hvis der noget galt med selve el-installationen, og kan derfor bortfalde.

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-08 10:04

Køkkenet har nok en gruppe med 3 sikringer som bruges til komfur og opvaskemaskine.
Årsag til sprængt sikring kan være Motoren / varmelegemerne / ventiler og doseringsudstyr.

Det kommer nemt op på over 1000 kr. og så er det stadig en gammel maskine.

Jeg vil også tro det er tiden med en ny.

Ps.
Den mest effektive reparatør er nok ham fra maskinens egen serviceafdeling.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 25-10-08 10:06

Hvis det er en ældre opvaskemaskine kan den køre på 400 volt , så brruger den alle 3 faser og klare en opvask på ca 1 time . De nyere maskiner der kun bruger 220 v og en fase, er ca 2 timer om en opvask. Det må jo være opvaskemaskinen der er problemet. Måske en utæthed indeni der sprøjter vand på noget el , eller der kan være noget el der er brændt af (motor, print, programvælger eller lign) så der er en kortslutning. En utæthed vil måske godt kunne betale sig at reparere, men nok ikke noget elektrisk.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-10-08 10:33

Glemte lige:

Sikringer sprænger ikke !!! De springer

MVH

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-10-08 11:49

Ja, og når vi nu er ved at rette på hinanden kan du prøve at huske til næste gang at det hedder elektriker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-08 12:15

Sikringer hverken sprænger eller springer................................de smelter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-08 14:01

Ja sikringer springer, har i nogen sinde set dem danse?

Undskyld, jeg kunne ikke lade være. Giv solen skylden.

Min nabo havde samme problem med sin opvaskemaskine og han reparerede den. En søndag formiddag ringede det på døren, det var min nabo og han fortalte at der var små flammer ved blandingsbatteriet ved hans køkkenvask. Og det var der.
Elektrikeren kom, undersøgte en masse og konkluderede at det var opvaskemaskinen der var gået en tur. Der var overgang i den.

Så vil du selv forsøge at reparere den?

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 25-10-08 19:55

Jeg overvejer kraftigt at købe en ny fremfor at få en elektriker ud, da opvaskemaskinen er af ældre dato.

Der synes at være bred enighed om at det er opvaskemaskinen, der er i stykker, ik ?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 26-10-08 10:28

Altså hvis den gruppe trækker mere end opvaskemaskinen kan det teoretisk være opvaskemaskinen der bare er den der forbruger den overbelastning...........................men jeg tror stadig på at det er opvaskemaskinen der er årsagen.

Ps. Hvis stikkontakten sidder på væggen inde under køkkenvasken - så kan den måske være blevet våd og derfor kortslutter...................kan evt. ses ved sorte striber mellem stikben.
Skiller du noget ad - så skal der slukkes ude ved gruppeafbryderen.(sikringerne)

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 26-10-08 17:17

Da de sprang var det kun opvaskemaskinen der var tændt - intet andet i køkkenet var tændt (udover køleskab/fryser)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-08 18:28

Ok så - men det er svært at gætte hvad det præcis er der kortslutter.
Der mange muligheder.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-10-08 18:28

Jeg tilslutter mig koret - skift opvaskemaskinen ud. Du kan måske først hive den ud og se om det ser svedent ud nogen steder, sådan som Eyvind siger. Og så sætte en forlængerledning fra en anden gruppe, f.eks. stue og se om det gentager sig. Hvis det gør så ud med maskinen. Hvis det ikke gør så kan du jo risikere at have en løs ledning et eller andet sted.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-08 18:31

Og som hovedregel holder de dyre maskiner ikke ret meget længere end de billige,
fra eks. Harald Nyborg - som jeg selv køber. (ej opvask for sådan en vil vi ikke have)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-08 19:14

Testmontering af maskineri må ikke være uden jordtilslutning.....................

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-10-08 21:02

Ja, det forudsætter selvfølgelig at det er er en 220V maskine. Og som jeg er blevet orienteret er der her i landet ikke krav om jord, selv om mang mener der burde være det. Jeg er dog ikke elektriker, så jeg tager mine ord i mig hvis en af slagsen modsiger mig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-08 21:18

Jeg vil ikke modsige dig.........................men bare tilslutte jord.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 16-11-08 21:31

Tak for svaret Eyvind og alle jer andre der gav gode svar, tak

Det var opvaskemaskinen der var problemet - vi har fået en ny og den fungerer fint uden at sikringerne "sprænger"