/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
tørfoder
Fra : Hvidtiger01
Vist : 1154 gange
50 point
Dato : 25-10-08 08:17

Hejsa..

Vi har en almindelig cocker spaniel på 5 mdr. Hun er sund og rask og meget glad. Men vi har lidt problemer med det tørkost hun skal have. Vi har altid brugt Royal Canin medium til hvalpe fra 1 til 12 mdr. Hun har også spist det, men nu vil hun ikke have det længere. Det kan stå hele dagen og hun røre det ikke. Så prøvede vi at købe noget andet hos dyrlægen som hedder noget med Hills som også skulle være godt. Det vil hun heller ikke have.. Griner.. Så læste vi lidt på nettet ang dyr og billigere tørfoder til hunde og fandt ud af, at Pedigreepal ikke var så ringe som folk tror det er ifølge nogle etst der er blevet lavet. Hun spiser faktisk mere af det end de to andre. MEN det er stadig tørkost som hun ikke er så vild med længere. Jeg blander så lidt leverpostej i det de 3 gange om dagen hun får mad og så spiser hun det. Men er det normalt at hunde ikke vil have tørfoder fra den ene mdr til den anden eller findes der en fuldkost til hunde(hvalp) som ikke er tørkost og som indeholder de ting de skal have?

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-08 09:39

Tillykke med vovsen

Jeg kan ikke svare dig, men kunne godt tænke mig at vide, om hun får anden kost, når hun ikke vil have sit tørfoder??

Du skriver i kommerleverpostej i foderet for at hun vil spise det,men giver i hende noget af jeres mad i løbet af dagen, for så kan det godt være årsagen.

Hunden er jo ikke dum og kan hun vælge mellem tørfoder og menneskemad, så vil hun vælge menneskemaden

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 25-10-08 09:50

Nej hun får tørfoder hele tiden. Vi giver hende ikke menneskemad. Hun får dog nogle gange godbidder, men ikke ret meget. Men det skal vi nok også holde op med. Vi har supleret tørkosten med f.eks leverpostej eller A38 og nogle gange dåsemad. Vi har lige fundet en side, hvor der står at hvis hvalpen ikke vil spise sit tørfoder kan man supplere med det de kalder for smagsforstærker som bla er det ovennævnte. Det hjælper også fint syntes vi, men vi undrede os bare over det. Nu er hvalpen ved at skifte tænder, og vi fandt så også ud af, at det er normalt de mister noget af appetitten og ikke spiser så meget i den periode og vi skal være tålmodige i den tid.

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-08 09:57

Ok, så er der jo en naturlig forklaring

Vi gav kun vores A38 da han var hvalp, senere gav vi ham indimellem også noget dåsemad, men det fik han udslæt over hele kroppen af.

Nu får vores tørfoder, iblandet, lidt "rent kød" kalkun/kylling/okse, bare fordi han er møj forkælet

Held og lykke med hunden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-08 10:40

Du skal købe noget tørfoder der hedder Sensitive, for sarte kræsne hunde...

Det spiser min Debbie med velbehag.
Og lad være med at give den for meget andet kød, for meget protein skader pelsen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 25-10-08 11:56

Hej Hvidtiger:

Du skal se på din hunds "fodertilstand" og det der kommer ud i den anden ende, det er det du skal måle efter, og ikke hvad og hvormeget du mener den skal spise. En rask hund er aldrig død af sult vedsiden ar en fuld madskål, jo mere du gør for at få at lokke hunden til at spise sin mad jo mere kræsen bliver den. Ang. godbidder skal I ikke stoppe det er jo jeres bedste måde at belønne jeres hund på, når den gør som I ber den om, det stopper man aldrig med, man kan blive nød til at reducere det hvis den bliver for tyk.

Hilsen Kim

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 25-10-08 12:57

Det handler nok lidt mere om mængden af mad,
jeg tror den får rigeligt eftersom i giver den mad 3 gange om dagen,
det kan være i skulle stryge det ene måldtid for den skal i de fleste tilfælde ende op med kun et måltid om dagen,
prøv at vej den mad potion i giver. find ud af hvor meget det er i tøt vægt,
og kom så vand i foderet og vej det igen.
På den måde vil i kunne se hvor meget det fylder når det er tilført væske,
jeg tror den få for meget i våd tilstand.
Derfor er den ikke sulten.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 25-10-08 12:58

tøt = tør

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-08 13:54

Da mine hunde var hvalpe, så fik de altid lunkent vand i foderet så det blev lidt blødt og lunt. Senere fik de tørt foder om dagen og blødt foder om aftenen. Som voksne fik de tørfoder 2 gange om dagen. Det var schæfere.

Held og lykke med den

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-10-08 14:11

Tillykke med vovsen

Jeg har selv to hunde, det er simpelthen det bedste selvskab man kan have

Det er helt normalt at de mister appetitten i en periode indimellem. Selvom en hund kan virke tynd, kan den sagtens være sund og rask. Det er bedre at en hund er lidt tynd end at den bliver "fed"!

Hvis mine springer over tørkosten fordi de har fået noget "godt" en dag, så skal de nok spise igen, det er bare en spørgsmål om tid. De er jo ikke dumme, det kunne jo være at der kom noget godt så det tøre skidt kan godt vente lidt, hehe..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-10-08 15:29

Hej, Hvidtiger. Tillykke med din hundehvalp. --Selvfølgelig følger der bekymringer med..

Jeg ser to ting kan være årsag til at hun ikke vil spise mere.
1) Hun får for meget tørfoder fordi det ikke er meningen at hun skal vokse så meget mere. Og derfor skal hun selvfølgelig heller ikke have så meget mad. Det er bare klogt af hende at sige nejtak. ---Hvis hun er i pæn foderstand, så kan du bare nøjes med at servere halvt så store portioner hver gang. Eller du kan sprede det ud over en græsplæne. Så er det sjovere at spise. Og allersjovest er det, hvis hun kan spise sammen med en anden hund ude på en græsplæne. Så går der sport i at finde dimserne i en fart. Men pas på at hun ikke bliver for tyk.

2) Hun kan være syg. Hvis du bor på Sjælland skal du måske få undersøgt hendes afføring for hjerte-lungeorm. Den kan IKKE ses i afføringen med det blotte øje. Og det kan ikke mærkes på hunden før det er RIGTIG galt. --Du skal samle 3 lorte fra 3 dage og aflevere dem til dyrlægen. Det er ikke nødvendigt at undersøge hunden, så testen uden konsultation koster kun et par hundrede kroner. --Min egen Silke bliver testet to gange om året fordi hun havde hjerteorm som ung. Vi bor i Nordsjælland, hvor problemet er allerstørst.

Et godt hundetørfoder til en kræsen hund er Olivers. Der er smagsgaranti, så man kan levere posen tilbage hvis hunden ikke kan lide det.

http://www.olivers.dk/

Og det kan være en god ide at servere tørfoderet på en græsplæne i stedet for i en skål. Tørfoder i en skål ER kedeligt. Det er meget sjovere at snuse sig frem til det på en plæne med højt græs..

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 25-10-08 15:36

Mange tak for alle jeres svar. Dejligt at høre det nu er ganske normalt. Hun har lidt tynd mave nogle gange, men det er jo ikke så underligt, når man har stresset hende med forskelligt tørfoder. For hun er helt som hun plejer og altid glad, så maven har hun ikke ondt i. Det virker ikke sådan. Men det er rigtigt, at de smagsforstærkere i form af A38 og leverpostej vejer også og skal tage hensyn til det. Men det sjove er, at giver vi hende Royal Canin som vi altid har gjort i hånden, vil hun gerne spise det. Men ligger det nede i skålen snuser hun bare og går sin vej. Vi er gået tilbage til Royal canin med lidt leverpostej i. Så kan det godt bruges.. Griner...

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 25-10-08 15:40

Det er ikke længe siden hun fik sin anden vaccine og sundhedstjek og det var der han smilende sagde, at hun er vidst i gang med at skifte tænder. Men ellers var hun sund og rask, så vi går ud fra, at det ikke er hjerteorm.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 25-10-08 15:41

bor i skødstrup lidt når for århus... Så bor ikke på sjælland..

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 25-10-08 15:54

Jeg har netop lige prøvet at tage en smule Royal canin og spredt det hen over gulvet(Trægulv) og der var hun helt vild og spiste det med største velbehag. Nu var der selvfølgelig ikke så meget, men hun spiste det uden problemer. Så det kan da være at det var det man skulle gøre, så det også er sjovt for hunden for det syntes hun det var. Så må vi se her til aftensmaden hvor der kommer lidt mere af tørfoderet på gulvet om hun spiser det hele. For gør hun det, hvilket var det der bla var problemet at hun ikke rørte det i skålen, jamen så er det jo svaret..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-10-08 16:01

Jammen hvor herligt, --så kan du få brugt alle de sjatter hundemad du har købt til hende...

Hun vil altså elske at få maden serveret på jorden når I går tur..

---Altså, en dyrlæge kan ikke se om en hund har hjerteorm uden at undersøge afføringen.
I hvert fald ikke før hunden er alvorligt syg.

Men dyrlægen ved om der har været andre tilfælde af hjerte/lungeorm i jeres område. Så det har der nok ikke..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 25-10-08 16:31

Men det sjove er, at giver vi hende Royal Canin som vi altid har gjort i hånden, vil hun gerne spise det.
Jeg har netop lige prøvet at tage en smule Royal canin og spredt det hen over gulvet(Trægulv) og der var hun helt vild og spiste det med største velbehag.

Det er et godt bevis på hunden får det den har brug for og selv stopper når dan har fået nok. Det du gør er bare sjovt.

Dens dårlige mave skyldes foderskift (det er meget normalt)
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 25-10-08 17:04

Du skriver at hun er i gang med tandskiftet, der kan måske også ligge en af grundene. Taber hun flere af sine knusetænder samtidig, ja så får hun svært ved at knuse tørkosten indtil de nye tænder er kommet frem, det kan i øvrigt gøre ret så ondt at skulle spise tørfoder hvis man har ømme gummer, prøv at blød lidt af kosten op evt. i varme/lunken vand, det frigør flere af duftstofferne og kan få hunden til at spise mere. Du skal selvfølgelig ikke servere maden brand varn, jeg prøver gerne med min hånd inden skålen blever sat ned, lidt mere end lunken kan hundemaven godt lide. Vil du være rigtig god ved hende, kan en rest suppe, eller stegesky uden for meget fedt, i stedet for vand give rigtig madlyst.

Accepteret svar
Fra : Assist4dogs

Modtaget 50 point
Dato : 02-11-08 15:39

Hej

At aktivere sin hund ved at sprede maden enten på gulvet, eller græsset, er en super god ide. Det holder hunden beskæftig og gør den trær på en naturlig måde.
Du kan også komme det i en flaske, bruge aktiveringslegetøj.

Mine hunde får alt deres mad ved aktivering, enten på græsset, i en dog pyramid eller med andre aktiveringslegetøj. Se evt det stort udvalg her... www.assist4dogs.dk under salg.
Det er derudover en god ide at have en faste dag hvor hunden intet får at spise. det er sundt for dem... tænk fx på ulve, da får heller ikke mad hver dag.

Hilsen Anita
adfærdsterapeut

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-11-08 22:14

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6610&n=10
Denne bruger jeg til mine hunde

Men.. Om mine hunde er underlige, det ved jeg ikke. Men det er de nok, en hund bliver jo som ejeren, har jeg hørt Men de gider sgu ikke rende efter maden, de spiser når det passer dem, faste dag eller ej

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 03-11-08 19:47

Tak for svaret Assist4dogs.