/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Store elinstalationer
Fra : Ekspress105
Vist : 788 gange
100 point
Dato : 24-10-08 20:42

Er der nogen her som ved hvor mange ampere der er i de 60 kilovolt ledninger som den han fik stød af ved åbenrå i dag??

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-10-08 21:13

.Som udgangspunkt ikke nogen.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-10-08 21:23

Det kommer jo an på forbruget, hvilket jo nok er svært at sige noget om.

MVH

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-10-08 21:27

Men når der så kommer en gut fra Åbenrå og begynder at rode ved ledningerne ! !
60 Kv. er da en sjat, så der springer nok en pæn gnist.
En tommel siger at den springer en mm. pr.k så 60 af slagsen er 6 cm. han har nok ikke været så tæt på at der har været direkte berøring,der var også noget med et flugtforsøg på 5 m.
Det er nok ikke et stunt nummer han rejser med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 21:35

Citat
Det er nok ikke et stunt nummer han rejser med

Jo - han ER rejst....

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 25-10-08 09:45

øh, hvad er der sket og hvor kan jeg mere om dette.

MVH
Michael holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-08 09:46
Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-10-08 12:04

Hvis du spørger om hvor mange ampere de kan trække, ledningerne, så ved jeg det ikke. Men rigeligt til at være dødeligt: Hvis du tager fat i to ender så er ca. 20 milliampere nok til at stoppe din vejrtrækning. Kombineret med at 10 milliampere forhindrer dig i at slippe grebet er det nok ret dumt at tage fat i en sådan ledning. Selve kroppen kan trække meget mere, men det er ikke helt så enkelt, for det kommer også an på hvor strømmen går igennem. Folk kan overleve et lyn-nedslag på flere millioner volt, og dø af at få stød fra en stik-kontakt. Se evt. mere på http://www.bassengineering.com/electroc.htm

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-10-08 20:23

Tror lige jeg skal spørge på en anden måde så....

Hvor store er sikringerne på sådan en 60kv ledning??

Er godt klar over at dr ikke skal meget til at slå ihjel.... Men var nysgerrig efter hvor meget de kan trække??

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-10-08 10:16

Ekspress !
En 60 Kv. er der ikke nogen der bruger, det er kun distributions nettet.
Måske bortset fra DSB køreledninger det er højspænding men jeg kan ikke huske hvilken.

Det går først ind i en transformator hvor der så kommer 380- 400v ud så kan der sidde de sikringer der nu er brug for efterfølgende, eks. 10A-16-32-64A det er de mest almindelige.
Så den sikring du spørger ind til vil være på ultra mange 1000 A.
På fabrikker kan der side forsikringer på både 500 og 1000A
Højris

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-10-08 18:18

Jeg mener de bruger strømbegrænsere, ikke sikringer. Det er hverken smart at slå strømmen helt fra eller brænde kablet af.

Jeg tror du skal have fat i nogen der arbejder med forsyningsnettet, dvs. en fra Nesa eller NKT eller lignende.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-10-08 18:20

- skal huske at spørge en fra NKT jeg kender. Fra min tid der ved jeg at de lavede 200 kV kabler, og 420 kV var de helt store

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 05-11-08 21:12

De bruger ikke sikringer, de bruger maximal-afbrydere hvor udkoblingsstrømmen indstilles på.

Falcham

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 02-12-08 18:53

Mener at kunne huske at 40A er den mest almendelige sikring på højspændingsnettet. Så det er nok deromkring. Det er formentlig ikke en særlig stor sikring da strømmen i ledningerne jo falder når spændingen stiger...

mvh Fussy

Annuller spørgsmålet
Fra : Ekspress105

Dato : 01-01-09 07:12

Har ikke fået et svar som er klart, så annulere spørgsmålet igen...